Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seriöst att jobba på Snow Leopard?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-18 22:07

Hej

Jag köpte just en ny MacBook Pro och undrar om det kan räknas som seriöst att jobba på Snow Leopard i detta tidiga skede?
Jag får allt mindre intresse av att meka, vill mest göra det jag ska.

Känns som att Snow är ett större steg framåt än vad Apple vill göra gällande. Visserligen ett steg i rätt riktning, men jag vet inte om jag vill vara testpilot.

Har läst skrämmande historier om kompatibilitetsproblem med Adobe CS4 och skrivare mm.

Om nu problem uppstår, går då allt att lösa med att installera Rosetta??

"Pioneers get the arrows and settlers get the land."

Vad anser du?

Senast redigerat 2009-10-18 23:16
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2009-10-18 23:16

Jag tycker att allt snack om diverse kompatibilitetsproblem verkar överdrivet.

Jag har kört Snow Leopard sedan det kom ut utan några som helst problem. Funkar finfint som stabil och solid arbetsmiljö att lita på i alla väder.

Kolla bara upp så det finns drivisar för din skrivare och att ingen kritisk programvara du behöver köra inte är kompatibel. Sen är det bara att tuta och köra med världens överlägset bästa operativsystem.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-10-19 00:59

Kör också CS4 i min arbetsmiljö under SL. Har inga problem vad jag vet om. Kör iofs bara en Samsung Laser och en Epson A3+ bläckstråle.

Men som sagt, min arbetsmiljö i SL rullar på.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-10-19 11:07

Jag kör också SL. På en MBP 17" (första unibody-modellen)

Photoshop CS4 får ibland lite luriga grafikfel, tex att bakgrunden (det döda området utanför själva bilden om du ökar fönstrets storlek) blir ceris i stället för grå. Ibland ritas inte bilden om när den ska.

Vissa plugins, tex de från Nik, fungerar inte som de ska och orsakar att hela Photoshop krashar. Nik skyller på dubletter av typsnitt, jag har försökt rensa lite och det verkar vara Microsofts fel (som vanligt)..

Canons programvara fungerar också dåligt (låsningar, krascher).

Jag har fått mardrömsresultat (utskriven rådata på ca 80 sidor) när jag försökte göra en enkel utskrift i VMware Fusion (med Windows XP). Lösningen för Fusion är att inte använda de automatiskt tillagda skrivarna utan installera dem manuellt.

I övrigt fungerar det bra..

Har haft ett problem som stört mig och det är Handelsbankens internetdel. I övrigt känns kompatibilitetsproblemen helt klart överdrivna något rejält.

Ursprungligen av hummel:

Har haft ett problem som stört mig och det är Handelsbankens internetdel. I övrigt känns kompatibilitetsproblemen helt klart överdrivna något rejält.

Du glömmer säga att det numera är löst? Eller?

För min del bottnade handelsbankens trassel i programmet "Personal" som kom ut i SL-version först efter ett antal veckors frustration...

Ursprungligen av Goflorp:

Du glömmer säga att det numera är löst? Eller?

För min del bottnade handelsbankens trassel i programmet "Personal" som kom ut i SL-version först efter ett antal veckors frustration...

Det stämmer det är nu löst. Dock fattar jag inte att Handelsbanken struntade i att göra rätt. Som utvecklare har jag haft tillgång till betaversioner av 10.6 i över 12 månader! Det samma borde gälla banken med.

Problem har oftast med att pluggar (Safari, QT, Photoshop, FCP, etc, etc) måste uppdateras. Många har dock varit ovanligt snabba med uppdejts. Applikationer som sådana har jag inte haft problem med...och jag använder alla som finns i hela världen :-).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-19 21:41

Det låter bättre än väntat från era äventyr med Snow Leopard.

Är skraj för att även mitt Photoshop ska börja bete sig underligt. Photoshop är ju ett av skälen till att jag kör OS X.

Naturligtvis slutade även min HP att strula, och HP nya "fina" paket med uppdaterade drivare gäller för dem som vill köra med USB-kabel.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-10-21 14:33

Seriöst eller inte, vi (företaget) kör Snow Leopard på alla våra datorer och det fungerar alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-21 23:08

Jag har själv inte haft några problem alls hittills, men så är burken helt ny med SL förinstallerat. Då borde Apple ha alla möjligheter att få som de vill.

Det som har krånglat är extern hårdvara. Hur kan det komma sig att nästan ingen mjukvara krånglar, men att nästan all hårdvara har usla programvaror som både känns mossiga och bevisligen är det, då inte fungerar under SL.

En förklaring är ju att ex. skrivartillverkare hellre ser att vi köper en ny skrivare. I långa loppet skapar detta bara badwill för dem. Själv har jag alltid haft ett gott öga åt HP, men nu har de svikit mig två gånger. Känns som att Brother har börjat knapra in, fulare former men pålitligare produkter.
Tänk om en tillverkare gav sig den på att alltid ha bra mjukvara och drivare, då hade många köpt dem direkt utan att fundera (så som många gör med Apple).

Önskar att Apple tog upp tillverkning av skrivare igen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-21 23:11

Vad är det för typ av skrivare du tänker på? Jag har då aldrig haft några problem med min HP, vare sig Tiger eller Snow Leopard.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-21 23:42

HP LaserJet 1000
HP LaserJet P1005

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-21 23:59
Ursprungligen av iSweden:

HP LaserJet 1000
HP LaserJet P1005

Konstigt, här står det listat att P1005 fungerar och HP LaserJet 1000 har väl aldrig funkat med Mac vad jag vet. Kanske om du provar med HP LaserJet 1010-drivrutiner?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-22 18:56

LaserJet 1000 har jag skänkt bort.

Angående P1005 så fungerar de nya drivarna bara med USB-kabeln i datorn, inte som tidigare då jag kunde ha den min Airport Extreme.

1
Bevaka tråden