Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bör man vara döv om man vill använda G4 Dual

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

eMac kom och bullrade förskräckligt. Sedan kom G4 Dual och bullrade ännu värre. - Hur kan det komma sig att det inte skrivs mer om detta på 99mac? - Särskilt som utbytet av fläkt och kraftpaket i G4 Dual inte ens sänkte bullret till uthärdlighet. - Måste man bygga in G4 Dual i ett ljudisolerat skåp för att stå ut eller finns det någon annan lösning. - Att sitta med öronproppar eller hörselskyddet från motorsågen blir tråkigt i längden.
Det stod inte ett ord om saken i senaste MacWorld heller. Kanske det skall tystas ned att datorernas buller tydligen inte kan tystas ned? - Eller vad återstår att göra om det inte hjälper med att byta fläkt och kraftpaket.
Vem vet ...
Allan

  • Medlem
  • 2003-05-10 20:29

Va saa?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2003-05-10 20:45

Vad frågar du om egentligen? Är det så att du har en bullrande dator, eller tänker du skaffa en ny mac och undrar om den bullrar? På mitt jobb har vi skaffat tre nya värstingmacar och dom är de tystaste macarna vi haft tror jag. Vad är det att skriva om nu? Alla är väl medvetna om problemet och en hyfsad lösning finns ju, klart att det var skit med bullret, men hur länge och varför ska det tjatas om det?

Ja, jag har erfarenhet av tre G4Dual 1GB, två har fått fläkt och kraftpaket utbytt men det hjälpte knappast alls. När datorerna blir varma låter de bedrövligt. Det är knappt jag tycker det lönar sig att byta på den tredje. - Om du har tre värstingar som kanske är de tystaste macar du haft fattar jag ingenting. Jag har tidigare haft Plus, SE 20. SE 30. Mac IIci, Quadra, 8500, G3, G4 733 - men G4 Dual är t o m dubbelt värre än SE 20, när den kom. - Skulle det inte vara något att skriva om? - Har alla hunnit bli lika lomhörda som du eller är det något fel på de tre Dualer jag råkat få?
Allan

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2003-05-10 23:27

Kan bero på att de jag nu fått har en annan konstruktion:) Jag jämför med 9500 G3Beige G3grön G4blå, men inte den typen du har.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-10 23:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Allan Janson
Ja, jag har erfarenhet av tre G4Dual 1GB, två har fått fläkt och kraftpaket utbytt men det hjälpte knappast alls. När datorerna blir varma låter de bedrövligt. Det är knappt jag tycker det lönar sig att byta på den tredje. - Om du har tre värstingar som kanske är de tystaste macar du haft fattar jag ingenting. Jag har tidigare haft Plus, SE 20. SE 30. Mac IIci, Quadra, 8500, G3, G4 733 - men G4 Dual är t o m dubbelt värre än SE 20, när den kom. - Skulle det inte vara något att skriva om? - Har alla hunnit bli lika lomhörda som du eller är det något fel på de tre Dualer jag råkat få?
Allan

Rapportera det direkt till Apple.se
Det är viktigt att Apple får information vad det som händer efter utbyte av nätdelen. De rapporterar i sin tur till USA.
Jag hoppas att de är lyhörda...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-10 23:36

Jag anser mig vara anonym mot datorbuller. Jag har bla en 8600/250 och en iMac G3 233 rev. A. De låter väldigt mycket, men jag sitter där hela dagarna och hör det knappt. Men G4 låter inte bara högt, utan på ett speciellt sätt. Man kan jämföra det med en TV-testbild på låg volym. Alltså ett entonigt ljud. Jag hörde denna dator i en datorbutik (InLife) och jag kunde inte stå nära den i mer än en halv minut, för sen blev jag galen på ljudet!

Men som sagt, det enda jag har hört är en dator i en butik, jag har alltså inte hört en med utbytt aggregat eller vad det nu är. Datorn i butiken tror jag var senaste modellen och den skulle ju låta mindre än MDD, så jag undrar hur någon kunde använda MDD.

Ja, dessvärre. Har också provat G4 Blå och den var schysst. - Det är väl därför jag som mac-fan är så ledsen och arg över bullret. Jag kommer att vänta med nästa mac tills man löst detta. - Vet någon om ärets G4 Dual också bullrar lika mycket?
Allan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Jag anser mig vara anonym mot datorbuller.

Själv anser jag det självklart att låta datorbullret veta vem jag är, men du har naturligtvis rätt att göra vad som känns bäst för dig. Kör du med rånarluva eller har du bara mörkt i rummet?

(Sorry, kunde bara inte motstå den... :rolleyes: )

Någon som har erfarenhet av G4 dual 500, och vet hur mycket den bullrar?
Jag funderar på att köpa en begagnad PM till hösten, och jag vill gärna ha en dual (som låter lite!).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-11 15:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Allan Janson
Ja, jag har erfarenhet av tre G4Dual 1GB, två har fått fläkt och kraftpaket utbytt men det hjälpte knappast alls. När datorerna blir varma låter de bedrövligt. Det är knappt jag tycker det lönar sig att byta på den tredje. - Om du har tre värstingar som kanske är de tystaste macar du haft fattar jag ingenting. Jag har tidigare haft Plus, SE 20. SE 30. Mac IIci, Quadra, 8500, G3, G4 733 - men G4 Dual är t o m dubbelt värre än SE 20, när den kom. - Skulle det inte vara något att skriva om? - Har alla hunnit bli lika lomhörda som du eller är det något fel på de tre Dualer jag råkat få?
Allan

Innebär detta att det är meningslöst att byta? Min nya fläkt ligger kvar i kartongen

Citat:

Skrevs ursprungligen av gert
Innebär detta att det är meningslöst att byta? Min nya fläkt ligger kvar i kartongen

Definitivt inte, skulle jag nog vilja säga. Har bytt på två G4:or på jobbet, och skillnaden blev _stor_. Allra mest skillnad blev det med vår dual 867 som lät som rena byggfläkten innan, och som blev förvånansvärt tyst efter bytet. Med vår dual 1,25, som hade rätt acceptabel ljudnivå redan innan, var det ändå skillnad (om än lite mindre). Man slipper nästan allt oväsen från nätagget, men när man hårdkör 1,25:ans processorer ordentligt blir det fortfarande en del fläktljud. Dock går fläktljudet inte lika långt ner på frekvensskalan längre, så ljudet fortplantar sig inte alls lika mycket genom labbet som det gjorde förut.

Ursprungligen av Samuel K:

Allra mest skillnad blev det med vår dual 867 som lät som rena byggfläkten innan, och som blev förvånansvärt tyst efter bytet.

Jag har också en lövblåsare, och jag är mer eller mindre van vid ljudet numera, så länge den bråkar vet jag att den lever iaf. Dock så har jag bytt alla fläkterna, vilket hjälpte avsevärt, men den låter fortfarende en del, antar att de fläktar jag satte i nätaggregatet inte var så tysta ändå. (Samuel, får man fråga vilka du satte i?)

Ursprungligen av johan dansk:

Jag har också en lövblåsare, och jag är mer eller mindre van vid ljudet numera, så länge den bråkar vet jag att den lever iaf. Dock så har jag bytt alla fläkterna, vilket hjälpte avsevärt, men den låter fortfarende en del, antar att de fläktar jag satte i nätaggregatet inte var så tysta ändå. (Samuel, får man fråga vilka du satte i?)

Satte i Apples 360-watts utbytesnätagg och processorfläktar... vet inte vilka fläktar som sitter i nätaggen men processorfläktarna var från Papst iaf. Som sagt lever 1,25:an fortfarande om ganska mycket, även om det är en drastisk förbättring jämfört med originalfläktarna. 867:an håller betydligt lägre ljudnivå, tillräckligt lågt för att man inte tänker på det om den står under ett skrivbord. Problemet med 1,25:an löste jag däremot med en befordran till server

jag har också en vindtunnel hemma. visst låter den mycket, men inte outhärdligt. man vänjer sig. iallafall jag.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-11 20:18

Nu har jag inte hört den förra modellen av MDD (fw400) utan bara den nya MDD (fw800). Vi har fått ett gäng 1.42Ghz till jobbet, och de låter inte alls speciellt mycket. Visst, de låter, men det är ett behagligt brummande och inget irriterande över ljudet. De låter inte mer än min B&W G3 som jag har under mitt skrivbord.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-11 22:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Någon som har erfarenhet av G4 dual 500, och vet hur mycket den bullrar?
Jag funderar på att köpa en begagnad PM till hösten, och jag vill gärna ha en dual (som låter lite!).

Sitter med G4 dual 450 på jobbet och den upplever jag inte som störande och skulle nog kunna rekommendera den. Men tyst är den ju inte, men den mullrar lite tyst mer än den bullrar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 11:55

Jag har bytt ett tiotal nätagregat och skillnaden är sanslöst stor. Nu är dom inte knäpptysta men helt acceptabla enligt både mig och mina kunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 21:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Själv anser jag det självklart att låta datorbullret veta vem jag är, men du har naturligtvis rätt att göra vad som känns bäst för dig. Kör du med rånarluva eller har du bara mörkt i rummet?

(Sorry, kunde bara inte motstå den... :rolleyes: )

Ojdå...! Immun skuelle det ju stå!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-17 10:55

Var till en början mycket besviken på min dual 1,25 G4. Den låter som en blandning mellan dammsugare och fisketrålare. Men man vänjer sig. Och efter en tid insåg jag att dagens datorer faktiskt låter förskräckligt mycket generellt sett. Min AMD-PC låter som en Boeing 747 som fått en albatross i en turbin. Det enda undantaget är ju faktiskt Apples G5:or, och så någon enstaka PC med vattenkylning och Counterstrikegalningar vid rodret.

Ursprungligen av Glaader:

. . . Det enda undantaget är ju faktiskt Apples G5:or, och så någon enstaka PC med vattenkylning och Counterstrikegalningar vid rodret.

*host* *host* Cube *host*

Ursprungligen av Tiny Turtle:

*host* *host* Cube *host*

Jo men de brann ju upp på löpande band...

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-11-17 12:58

Bytte fäkt och nätagg i min MDD Dual/867 och skillnaden blev mycket stor...

Inte knäpptyst, men har man den under bordet så lägger man knappt märke till den

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-11-17 17:03

Själv sitter man med en Ibook. Ljud? Vad är det? Nu förstår jag inte vad ni menar? Hehe. PCn jag hade innan la jag ner 1500kr på för att få tyst med luftkylning och den blev faktiskt jävligt tyst för att vara stationär. Fast ljud har inte stört mig förut, det var flickvännen som var lite sur på att datorn stod och brummade på nätterna. Men sen jag skaffat iBooken har jag blivit allergisk mot ljud från datorer.

Brann upp?!

Har du lust och peka mig i riktning mot mer information om detta. Har ingen lust med en liten öppen spis i lägenheten...

Lätt överdrivet kanske, men Cube-modellerna var ju inte helt problemfria och det berodde främst på värmen där de helt enkelt bara dog. Så vitt jag vet är det ingen Cube som fattat eld och det ska nog mycket till innan de gör det men konstruktionen var helt enkelt för optimistisk av Apple, något som de inte tycks vilja ta ansvar för än i dag.

(jag frågade en representant för Apple USA om kuben och dess värmeproblem i samband med visningen av iMac G5 på Apple Expo i Paris i somras och fick svaret "The Cube is history"...)

Ursprungligen av Allan Janson:

Bör man vara döv om man vill använda G4 Dual

Nej, det är inget krav. Du blir det ändå på mindre än en månad.

Melin,
Okej. Då kör vi väl så länge det går då, jag och den lille optimisten...

  • Medlem
  • Gotland
  • 2004-11-23 22:23

Jag bytte alla fläktar i min dual 1.25, och satte dessutom en fläkt ovanför superdriven o DVD´n som fyser ut luft vit pci-platserna. det största problemet nu är att hårddiskens (tog bort två o satte i större) vibrationer får resonans i datorchassit. Det är ett ljud på 60Hz ungefär. Ett brum som är irriterande, men det är också det som stör... ej fläktljudet. Så det går att få dem att hålla truten, bara man är ihärdig.

1
Bevaka tråden