Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernel panic - bör jag skaffa ny dator?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
sista veckan har datorn stelnat tre gånger (nyss och för 1.5 dygns sedan). Ett meddelande i en grå rutan visas på flera språk och jag uppmanas att trycka ned strömknappen i ett par sekunder för att starta om datorn. När datorn startat om visas ett identiskt meddelande varje gång:

panic(cpu 0 caller 0x001AB0FE): Kernel trap at 0x34a01e71, type 14=page fault, registers:
CR0: 0x8001003b, CR2: 0x69403cfc, CR3: 0x01643000, CR4: 0x00000660
EAX: 0x34a01e6e, EBX: 0x00001001, ECX: 0x05b0b800, EDX: 0x05b0b87c
CR2: 0x69403cfc, EBP: 0x34e37da8, ESI: 0xe00002ed, EDI: 0x045add00
EFL: 0x00010202, EIP: 0x34a01e71, CS: 0x00000008, DS: 0x04840010
Error code: 0x00000002

Jag förlorar data och det känns rätt olustigt. Detta har inte hänt mig tidigare.
Jag har inte installerat några nya program.

FRÅGOR: Bör jag skaffa ny dator? Och bör jag göra det omgående??
Eller vad kan jag göra för att rätta till felet..?

I väntan på svar säkerhetskopierar jag....
mvh Jonas Ludvigsson

Du ger ingen information om vilken PowerBook eller MacBook Pro du har.

Har du kört Apple Hardware Test?

Hej!
jag använder.
Mac OS 10.5.8
powerbook 2.5 GHz intel core duo. minne 2 GB 667 MHz.

Apple Hardware test kör jag gärna - vad är det? skivverktyg något..?
mvh Jonas

Ursprungligen av jonasludvigsson:

powerbook 2.5 GHz intel core duo. minne 2 GB 667 MHz.

Bara för att förtydliga, för din egen skull, så har det aldrig funnits någon PowerBook med CPU från Intel, inte heller har det funnits en Mac med en Core Duo på 2,5 GHz, utan det är antagligen en MacBook eller MacBook Pro med Core 2 Duo.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-10-21 20:59

Läs på din OS X-skiva hur du startar testprogrammet. Rent generellt brukar detta felmeddelande indikera problem med minnet. Men det behöver inte vara trasigt - bara glapp/dåligt isatt i hållaren. Sök lite på 99 så hittar du några liknande trådar i ämnet.

OM det är hårdvarufel så är det nästan alltid korrupt RAM-minne. Det finns avancerade testprogram för att testa RAM-moduler - kan ta 12 timmar - men inte ens dessa kan alltid hitta fel. Man får låna minnen och byta eller köpa nya på ren changsning.
Jag har själv under mitt Mac-liv haft två Macar som har haft kronisk och slumpmässig kraschpsykos - i båda fallen var det korrupt RAM-modul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-21 22:41

Ladda ned Rember och kör. Det kollar dina RAM-minnen. Som Zimmerman säger, det är inte alltid så att programmet märker fel. OBS, också som Zimmerman säger det kan ta lång tid. Gör en omstart och starta inga program och låt den stå övernatten.

Jag har varit med om att USB-prylar också ställer till det. Har du något inkopplat i USB-portarna, en kortläsare eller mobil när datorn krashar?

Ursprungligen av acke:

Ladda ned Rember och kör. Det kollar dina RAM-minnen. Som Zimmerman säger, det är inte alltid så att programmet märker fel. OBS, också som Zimmerman säger det kan ta lång tid. Gör en omstart och starta inga program och låt den stå övernatten.

Jag har varit med om att USB-prylar också ställer till det. Har du något inkopplat i USB-portarna, en kortläsare eller mobil när datorn krashar?

Tack för alla tips. Jag ska börja med att köra Apple Hardware test och får sedan pröva Rember ikväll.
Vid ett tillfälle hade jag satt i Tele2:s USB-modem. Tror inte att det var fallet vid de andra tillfällena.

Och naurligtvis har ni rätt. Det är inte en powerbook utan en macbook pro.
Jag återkommer med en rapport när jag vet mer.

med vänl hälsn Jonas Ludvigsson

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 12:04
Ursprungligen av jonasludvigsson:

Tror inte att det var fallet vid de andra tillfällena.

När det händer kolla vad som sitter i och försök tänka på vad du gör och se om du ser någon röd tråd. Då kan vi börja nysta och säkert lösa det.

Ursprungligen av acke:

Ladda ned Rember och kör. Det kollar dina RAM-minnen. Som Zimmerman säger, det är inte alltid så att programmet märker fel. OBS, också som Zimmerman säger det kan ta lång tid. Gör en omstart och starta inga program och låt den stå övernatten.

Jag har varit med om att USB-prylar också ställer till det. Har du något inkopplat i USB-portarna, en kortläsare eller mobil när datorn krashar?

Hej!
apple Hardware test lyckade jag inte köra. Trots att jag följde instruktionerna spottade macen ut skivan...
Dock har jag kört Rember, och jag tror att detta minnestest var OK?? [se nedan].
Sista 2 dagarna har datorn inte stängts av men det känns fortfarande olustigt. Fler förslag på vad jag bör göra? Finns det skäl att köra något annat serviceprogram?

med vänl hälsn Jonas

****
REMBER

Total built-in memory: 2 GB

This is the total amount of physical memory that the computer has installed. If this figure is not showing the correct amount of memory there may be a problem with one or more installed DIMMS.

Available memory: 804 MB

Available memory is the amount of physical memory that is currently not in use by any other processes. All available memory will be used for testing when the "All" option is selected. To increase the amount of available memory, you can restart your computer before testing. If you are familiar with the command line (CLI), you can run memtest (the core of Rember) in single-user mode. See Rember help, or http://www.memtestosx.org for more information.

Requested amount: All MB

The total amount of memory requested for testing by the Rember application. Not all requested memory can be allocated for testing. See information on "Available memory" for more information.

Memory allocated for testing: 804 MB

This is the total amount of memory that memtest was able to allocate for testing. See "Available memory" section for more information.

-------

Loops selected: 1

Total loops selected by user for testing. All loops should complete when testing is successful. Test failure when the "Continue on Error" preference is selected will cancel tests before this number of loops has been completed. Users can also cancel testing before this number is reached.

Loops completed: 1

Total loops completed by memtest. Note that the Rember is not always able to identify how many loops ran. If there are discrepancies between this and the loops selected, the log should be examined to determine exactly how many loops were performed.
-------

Total execution time: All tests passed! Execution time: 878 seconds

This is the total amount of time that it took to execute the selected tests. Execution time may vary from system to system, and is provided as a guide for determining how long users can expect tests to run based on the amount of memory installed on the system.

Testing start time: 2009-10-23 21:03:53 +0200

Testing end time: 2009-10-23 21:18:32 +0200

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-23 23:58

Page fault = datorn försöker läsa en minnessida som ej finns i ram-minne. Datorn bör då läsa ut den från virutellt minne lagrat på hårddisken. Iom att detta inte lyckas så tippar jag på att du har problem med din hårddisk.

1
Bevaka tråden