Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini-CD i Mac mini

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick hem en programvara som ligger på en "miniCD"...alltså en sådan cd som är mycket mindre än en vanlig....Vågar jag köra in den i min Mac mini, eller kommer den fastna i datorn då eller något annat läskigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-18 14:10

jag utgår från att det i bästa fall inte kommer funka, i värsta fall kommer den fastna.

Finns flera trådar om det. Svaret är att om du inte vill lämna in datorn för reparation eller plocka isär den efteråt, så skall du inte använda Mini-cd i Slot In DVD/CD-spelare.

Okej gjorde en snabbsökning med failade tydligen då
Tack för svaret, då ska jag försöka undvika att peta in den där då...det är ju tur att jag har en gammal PC i situationer som denna

Det finns två typer av CD/DVD-läsare. De med "slot in" som drar in cd-skivan själv genom en springa då den märker av att en skiva är på väg in och de med "tray" (kallas även vagga eller "kaffehållare") som skjuter ut en vagga man kan lägga skivan i, efter ett knapp-tryck så åker den in igen. Jag antar att du förstått skillnaden på egen hand och inte tror att din PC med slot in klarar mini-cd? Det gör den alltså inte.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-10-18 17:27

Det finns slot-in som klarar 7cm-skivor. Man stoppar då in skivan längst till höger och det ska fungera. De slot-in-läsare som sitter i macar är dock INTE av denna typ.

Inga 7cm-skivor i macar alltså.

Ursprungligen av jonasn:

Det finns slot-in som klarar 7cm-skivor. Man stoppar då in skivan längst till höger och det ska fungera. De slot-in-läsare som sitter i macar är dock INTE av denna typ.

Inga 7cm-skivor i macar alltså.

Köpte en pryl en gång, ngn extern låda, det medföljde drivrutiner (USB-drivrutiner, den där skivan man alltid garvar åt som macägare...).
Satt i bilen, väntade på färjan, tänkte INTE efter och puttade in MINI-CD-skivan i slot-in'en i bilens stereo. Där satt den sedan....klick glock!

Fan vad dum man kände sig....
Tror jag fick ut den genom att plocka ner hela spelaren i molekyler på köksbordet en eftermiddag....

Optiska enheten på Nintendo Wii är av slot-in modell och fixar miniformatet (GameCubeskivor) oavsett var man stoppar in skivan.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Optiska enheten på Nintendo Wii är av slot-in modell och fixar miniformatet (GameCubeskivor) oavsett var man stoppar in skivan.

Thanks, Bra veta, har ju ett Wii på hyllan .

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-10-21 21:01

Finns adaptrar för 8cm-skivor. En "ring" man spänner runt 8cm-skivan så den blir 12cm. Var MYCKET vanligt förekommande kring 1988-89 då det nya spännande formatet "CD-single" lanserades. Man försökte göra 12-cm-singlar till "maxi-CD" och singlar till 8cm-formatet. Under det första året följde som regel alltid en dylik plastring med. De svarta snäpper man fast, lite jobbigt för naglarna. De vita var av bättre kvalitet med ett tumgrepp. Hade jag haft dem mer lättåtkomligt skulle jag kunna gräva fram några stycken...

1
Bevaka tråden