Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kommer jag åt min TC från en annan plats?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-10-21 15:28

Hej!

Jag har en Time Capsule 2 TB som jag skulle vilja komma åt från tex min skola när jag är där. Jag har kollat lite på MobileMe men jag förstår inte riktigt hur det fungerar och så. Har googlat det och hittat lite olika metoder på hur man kan göra. Jag är inte säker på vad som är det bästa för mig.

Vad tror ni fungerar bäst för mig?
Hur gör ni?

Tack på förhand!

det blir ett rejält meck.

Du måste öppna portar i din anslutning till nätet (Ditt ADSL-modem).
Din skola måste tillåta trafik in på en massa portar.

Enkelt uttryckt skall Dina grejer hemma, din internetleverantörs grejer och din skolas grejer och slutligen din dator i skolsalen...prata med varann.

Så, enkelt uttryckt, jag gör det inte alls.

Skolans nätverks som jag kommer in på är en sak. Mitt hemnätverk är en sak.

Jag lägger filer jag behöver på en minnepinne, enkelt och funkar för mig.

vad är du vill göra då?
Komma åt filer hemma?
"Komma åt TC" låter som att du vill autobackupa till din TC hemma även när du inte är där - det låte rlite omständigt så det är sökert inte det du vill... eller?

Lagra dem på nätet ngnstans så kommer du åt dem från varsomhelt.

Enklast är att sätta upp en VPN förbindelse. Då behöver du inte fippla med portar etc. Men det är ett vetenskap i sig att konfigurera VPN. Googla lite om VPN och din utrusting som du har.

Jag kommer åt min TimeCapsule via VPN.

Senast redigerat 2009-10-22 07:31
  • Medlem
  • 2009-10-22 00:27

Alltså, Det jag behöver är väl att på något enkelt sätt komma åt filerna som ligger hemma på Time Capsulen. Jag har tex alla mina fotografier liggandes på den och det hade varit praktiskt för mig att kunna hämta filer jag kan tänkas behöva från en annan plats. Eller helt enkelt lagra någonting från en annan plats. Är detta möjligt?

VPN verkar väl vara det jag är intresserad av?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-10-24 11:23

Är du beredd att betala för det så är MobileMe en mycket enkel, effektiv och väl fungerande lösning.

Alternativt Dropbox

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-24 14:53

Kör du mac i skolan? Om du gör det så är det väldigt smidigt att ansluta din TC med AFP.

Nu är jag inte helt 100 om TC fungerar på samma sätt som en Airport Extreme med USB-hårddisk. Jag har iaf lyckats ansluta min AP med HD från jobbet med AFP. Jag kryssade i att jag vill dela hårddisken via WAN-porten. AP delar då hårddisken på port 548. Så det är bara att välja anslut server i finder och slå in ditt publika IP. Port 548 behöver ej anges då det är std porten för AFP men skadar ju inte att skriva in ändå så man har koll på vad man ansluter till. TC och AP är inga under av inställningar för användare och behörigheter men ska du bara ha det för eget bruk fungerar det bra.
Vill du även dela ut din dators hårddisk bakom routern får du göra en port-forward i routern och låta trafiken gå på en annan inkommande port. Här kan du laborera betydligt med med användarnas behörigheter i olika mappar.
T.ex
publik_ip:549 --> datorns_ip:548
publik_ip:548 --> TimeCapsule:548

Men som sagt detta kräver en dator som klarar AFP vilket nästan bara MAC gör. Windows kräver 3:e parts program som inte växer på träd direkt.

Om jag inte fattat det helt fel så fixar TC och AP även SMB vilket innebär att windows kan ansluta. Det fungerar bra för mig iaf på lokala nätverk men har inte lyckats ansluta från internet än. Har inte fått det bekräftat om det går eller ej samt vad jag gör för fel om det ska gå.

1
Bevaka tråden