Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya Apple Remote (2009-10-20)

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag säger att jag ska skaffa en sådan.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-10-20 22:07

Jaah menare! En ny iMac blir det inte förrän ett par år, men en najs fjärr tänka jag skaffa! Då kan man känna sig lite uppdaterad

Haha så rätt!

Vad kan den? Har säkert använt den gamla 3-4 ggr..

Ursprungligen av Code Red:

Vad kan den? Har säkert använt den gamla 3-4 ggr..

Styra Front Row, iTunes, Spotify, Plex m m.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-21 11:32
Ursprungligen av Capeman:

Styra Front Row, iTunes, Spotify, Plex m m.

Man kan väl inte använda fjärren till Spotify, eller? Det funkar åtminstone inte för mig.

Ursprungligen av Niklas_:

Man kan väl inte använda fjärren till Spotify, eller? Det funkar åtminstone inte för mig.

Jag hade för mig att man kunde det? Tror jag använt den för att åtminstone stoppa/starta och ändra volym.

Ursprungligen av Capeman:

Jag hade för mig att man kunde det? Tror jag använt den för att åtminstone stoppa/starta och ändra volym.

Jag tror det finns program till OS X, där man kan styra i princip vad som helst med Apple Remote.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag tror det finns program till OS X, där man kan styra i princip vad som helst med Apple Remote.

Jo, jag har tidigare använt Sofa Control, men kör det inte just nu. Jag kan helt enkelt minnas fel angående Spotify. Hursomhelst har jag en Mac mini som HTPC och till den är fjärrkontrollen oumbärlig.

Ursprungligen av Capeman:

Jo, jag har tidigare använt Sofa Control, men kör det inte just nu. Jag kan helt enkelt minnas fel angående Spotify. Hursomhelst har jag en Mac mini som HTPC och till den är fjärrkontrollen oumbärlig.

Jag är inte programmerare, men är inte i princip kontrollerna på Remote "upppil" om man trycker upp, "nerpil" om man trycker ner?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-21 13:16

Inte längre, Nu används samma teknik som i t.ex. iPod nano, alltså ett scrollhjul baserad teknik. snurra klockans håll gå höger/ner, snurra mot klockan så går du vänster/ner. Iaf vad jag läst på diverse mac sidor.

Ursprungligen av Pro13:

Inte längre, Nu används samma teknik som i t.ex. iPod nano, alltså ett scrollhjul baserad teknik. snurra klockans håll gå höger/ner, snurra mot klockan så går du vänster/ner. Iaf vad jag läst på diverse mac sidor.

Vart har du sett det? Jag tycker den ser ut att vara precis som vanligt?

Personligen tycker jag att det är märkligt att man inte gått över till Bluetooth eller WiFi för fjärrstyrning. IR kan vara besvärligt då man får rikta sig till datorn. Om datorn är skymd eller felvänd, t.ex. i konferenssammanhang är det bättre med Bluetooth/WiFi.

Visst kunde man ha använt iPhone/iPod touch för det, men en enkel Bluetooth/WiFi fjärrkontroll hade varit pricken över i:et.

Ursprungligen av The Real Viking:

Personligen tycker jag att det är märkligt att man inte gått över till Bluetooth eller WiFi för fjärrstyrning. IR kan vara besvärligt då man får rikta sig till datorn. Om datorn är skymd eller felvänd, t.ex. i konferenssammanhang är det bättre med Bluetooth/WiFi.

Visst kunde man ha använt iPhone/iPod touch för det, men en enkel Bluetooth/WiFi fjärrkontroll hade varit pricken över i:et.

Håller med om det, Bluetooth hade varit bra. Problemet med fjärrstyrning via iPhone (om man vill styra annat än iTunes) är att man måste installera en servermjukvara för det. Personligen vill jag hålla min Mac mini (HTPC) så ren som möjligt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-21 14:32
Ursprungligen av The Real Viking:

Personligen tycker jag att det är märkligt att man inte gått över till Bluetooth eller WiFi för fjärrstyrning. IR kan vara besvärligt då man får rikta sig till datorn. Om datorn är skymd eller felvänd, t.ex. i konferenssammanhang är det bättre med Bluetooth/WiFi.

Visst kunde man ha använt iPhone/iPod touch för det, men en enkel Bluetooth/WiFi fjärrkontroll hade varit pricken över i:et.

Vore nice med BT eller Wifi styrning då jag sitter med Plex på min MacPro och har inget ir-öga till den

Ursprungligen av Niklas_:

Man kan väl inte använda fjärren till Spotify, eller? Det funkar åtminstone inte för mig.

För att först gå lite OT här. Jag hittade ett fint program som funkar till både remote och multi-touch-paden. TheMacBox Spotify Mac Remote Jag har använt programet till senaste spotify versionen 0.3.21 och har OSX 10.6.1

Tillbaks till topic.

Är det någon som vet när den nya remoten ska släppas? Var inne i min lokala mac-store för att fråga och killen som stod bakom disken där var lika informativ som ett blankt a4 papper.

Sen finns det en annan fråga som jag har funderat på, tror ni den kommer funka med en gammal iPod dock? Har en iPod g5 med tillhörande dock som jag gärna skulle vilja att fjärrisen skulle funka till.

Antar att den kan precis samma grejer som den gamla.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-20 23:59

Ingen Apple-loga?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-21 11:34
Ursprungligen av Adzam 1:

Ingen Apple-loga?

Måste vara ovanligt... Är dom inte stolta över sin produkt?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-22 19:37
Ursprungligen av tram:

Måste vara ovanligt... Är dom inte stolta över sin produkt?

Apple-loggan finns på baksidan.

Tycker för övrigt att min 'gamla' (har haft den drygt 1 månad) vita fjärr är mycket snyggare. Mer stilren. Hade knapparna haft samma färg som skalet på den nya, skulle jag nog överväga saken. Fast kanske ändå inte...jag gillar att Play-knappen sitter i mitten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-22 20:04
Ursprungligen av Deezl:

Apple-loggan finns på baksidan.

Säker på det?

Jag kan åtminstone inte se någon...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-22 21:55
Ursprungligen av Adzam 1:

Säker på det?

Jag kan åtminstone inte se någon...

Sorry. Hade visst förutfattade meningar, finns ju på den vita. Man kanske får ett klistermärke att sätta på fjärren om man betalar snällt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-21 11:46

Snygg men det känns som att den gamla gör jobbet lika bra. Inget som direkt motiverar en till att köpa den där om man redan har den gamla.

Jag ska köpa en till min Apple TV.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-21 14:33

För många knappar.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

För många knappar.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

För många knappar.

Yes!!

En knapp som gör 5 saker är rörigare än 5 knappar! En knapp bör ha som mest tre funktioner.

För mig är nya Apples nya remote nästan OK, fattas bara BT eller WiFi. En bra blandning av funktioner och knappar.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-10-21 15:26

Jag tycker nog att den gamla var snyggare, (sen har jag ju tidagre nämt att jag är en sucker för det vita). Använder den gamla väldigt mycket och den har gjort precis det den ska, men ska bli intressant att prova. Är scroll-nano hjulet bekräftat nånstans? isåfall är det sweeet!

Nej, tvärtom står det på Apples hemsida:

"Ready to move on to the next song? No need to get up. Just press the Next button on the Apple Remote."

Det borde tyda på att den INTE har scrollhjul. De hade nog skrivit något om scrollhjul ifall den verkligen haft det, för DET hade varit en nyhet.

Bevaka tråden