Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FW800 -> 2xFW400 adapter?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå alla glada, som rubriken säger så undrar jag helt enkelt om det finns nån adapter som gör en FW800-port till 2st FW400? Funderar på att köpa mig en ny fin iMac men blir lite hindrad av att det bara finns en firewire-port. Detta skulle däremot lösas väldigt enkelt med en sådan mackapär.

Tack på förhand,
Jonas

Adapter-kabel från Firewire 800 till 400
Firewire 400 hub

Finns säkert många fler liknande (och förhoppningsvis billigare) produkter. Se ovanstående som ett exempel på hur man kan göra.

Och många Firewire-tillbehör har två portar, så att man kan länka vidare till fler Firewire-enheter, och då behövs ju ingen hub.

Jo men där blir du ju limiterad till 400mbps och då försvinner nyttan med det, det jag vill åt är att ha två stycken 400mbps som kan nyttjas fullt ut. Jag behöver kunna köra mitt MOTU 828mkII och Focusrite Liquid mix, båda kräver nästintill hela bandbredden på 400...

Ok, men skaffa en hub för Firewire 800 då, och koppla in båda dina enheter via 400/800-adapter-kablar.

Verkar inte finnas så många, men här är en:
NitroAV 8-Port FireWire 800/1394b Professional Hub/Repeater :: Hub/Repeaters :: Verge Labs Inc. (FirewireDirect.com)

Vad jag vet så lägger sig FW-kortet på samma nivå som en kopplad enhets lägstanivå...alltså; om man kopplar en 400-enhet till ett 800-kort (som t.ex. sitter i en Mac) så läggs hastigheten på 400 även för allt annat i denna kedja. M.a.o. samma fenomen som när det gäller nätverkskort (Ethernet) där en 100 mbps drar ner hela 1000mbps-nätet till 100 mbps.
Har jag fel? Minns inte var jag fått detta ifrån...

Ursprungligen av Zimmerman:

Vad jag vet så lägger sig FW-kortet på samma nivå som en kopplad enhets lägstanivå...alltså; om man kopplar en 400-enhet till ett 800-kort (som t.ex. sitter i en Mac) så läggs hastigheten på 400 även för allt annat i denna kedja. M.a.o. samma fenomen som när det gäller nätverkskort (Ethernet) där en 100 mbps drar ner hela 1000mbps-nätet till 100 mbps.
Har jag fel? Minns inte var jag fått detta ifrån...

I så fall kan man ju alltså inte utnyttja hela 800mbps utrymmet med två FW400 enheter? Men det är inte så att datorn ser hubben som enheten och då lägger sig på 800?

Kanske det..intressant tanke. I don't know.

Ursprungligen av Jonas W:

I så fall kan man ju alltså inte utnyttja hela 800mbps utrymmet med två FW400 enheter? Men det är inte så att datorn ser hubben som enheten och då lägger sig på 800?

Hmm, ja det skulle ju faktiskt vara en bra lösning

Får kolla om man kan få tag på en i sverige till rimligt pris.

Tackar!

Nu är det sällan jag gjort så (och aldrig gjort regelrätta tester), men jag har för mig att när jag kopplade in min LaCie-disk till jobbets PM G5 med FW800 och sedan "daisychainade" en 2,5"-disk med FW400 efter denna så märkte jag _inte_ av någon prestandaminskning för den första burken.

Men kan ju vara att jag inte pressade den och/eller inte hade bråttom och satt och räknade sekunder...

Sök på: firewire 400 800 mixing drop speed
Google.
Det ser mörkt ut.

När det gäller oss videogubbar och FCP så är det sedan länge känt att man INTE bör blanda FW400 och FW800 i samma kedja. Då kan man få problem (dropframes etc).

Ursprungligen av johan_tanying:

Nu är det sällan jag gjort så (och aldrig gjort regelrätta tester), men jag har för mig att när jag kopplade in min LaCie-disk till jobbets PM G5 med FW800 och sedan "daisychainade" en 2,5"-disk med FW400 efter denna så märkte jag _inte_ av någon prestandaminskning för den första burken.

Men kan ju vara att jag inte pressade den och/eller inte hade bråttom och satt och räknade sekunder...

Borde man inte kunna bygga sig en egen splitter? Går ju att köpa FW400-honor på ELFA. Hittade pin-out för 400 resp 800 här.
Rent logiskt borde man väl kunna ta en FW800-FW400, kapa 400-delen, kolla hur det är kopplat och göra likadant fast splitta på två?

Frågan är vems dator man vågar testa den på!?

Men datorn kanske får spel när den får två direkta signaler över en kabel...

Ursprungligen av planB:

Vad hade du tänkt köra på FW-porten? Hårddiskar, videokamera, eller vad?

Se inlägg #3

1
Bevaka tråden