Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisera Nicecast

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har behov av att starta inspelning i Nicecast vid ett visst klockslag, och avsluta inspelningen 12 timmar senare.
Är Apple Script eller Automator verktyget för mig, eller...

Lite förenklat vill jag att det funka så här:

{Om det är vardag eller söndag
{Om klockan är 06.00 starta jobbet
{Om inte Nicecast är igång starta Nicecast}
{Starta Archive-funktionen i Nicecast}
}
{Om klockan är 18.00 stoppa Archive-funktionen i Nicecast}
}
{Om det är lördag
{Om klockan är 09.00 starta jobbet
{Om inte Nicecast är igång starta Nicecast}
{Starta Archive-funktionen i Nicecast}
}
{Om klockan är 21.00 stoppa Archive-funktionen i Nicecast}
}

Jag är tacksam för alla tips och idéer!

Tja, jag laddade hem programmet, startade det, startade Applescript-redigerare och öppnade ordlistan för programmet (ser ut som nedan).

Det verkar finnas en hel del kommandon för att starta sändningar mm, så det verkar inte så svårt.

Nästa steg är att se till att dina Apple-script körs på bestämda tider (du kan ha ett som startar, ett som stoppar osv). För det kan du köra med ett program som heter Script Timer. Det är shareware och kostar runt 12 dollar.

Apps & More Software Design - Script Timer

(Det kan finns flera program för detta, kolla på Mac OS X Software Updates and Mac OS X Downloads - VersionTracker prova söka på schedule applescript. Man kan även schemalägga att applescript skall köras med iCal).

Så det verkar inte så svårt nej.

I denna tråd har jag förresten en introduktion till Applescript:
http://www.99.se/grafisk-produktion/247686-applescript-foer-att-processa-bilder-till-bestaemda-bredder-foer-tex-bloggar-tryck-mm.html

Senast redigerat 2009-10-21 09:40

Tack så mycket, det låter mycket bra.
Med stöd av så här god kompetens skall jag säkert kunna fixa till det!
Jag hinner inte att ta tag i det just idag men, kanske redan ikväll...

Nu ser det lovande ut, jag har gjort dom små enkla scripten "start archiving" och "stop archiving", och så har jag valt att använda "Script Timer" som starter. På det hela taget måste jag säga att lösningen blev mycket enklare än vad jag hade trott från början! Jag kommer inom kort att ta det i drift...

Jag vill tacka Taz_1999 för vägledningen!
Provdriften har varit lyckosam och systemet är nu driftsatt.
/Magnus

Kul att det funkade.

1
Bevaka tråden