Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya iMac (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 274 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här är tråden om nya iMac.

Kanske den på förhand med omtalade uppdateringen som många väntat på. Nya iMac är snabbare och större med nya LED-skärmar på 21,5 respektive 27 tum. Inbyggd SD-kortläsare, trådlöst tangentbord och nya Magic Mouse följer med.

Pris från 11.495 kr på svenska Apple Store.

Se Apples hemsida och mer info hos MacRumors.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-10-20 19:23

Det ska tydligen gå att ha 27-tummaren som en skärm.

Citat:

Från apple.com
Mini DisplayPort.
The Mini DisplayPort lets you connect an external display, including the Apple LED Cinema Display, to your iMac. On the 27-inch iMac, the same port offers input, too. So you can connect any external source that has DisplayPort output — including a MacBook or MacBook Pro — and use your iMac as a display.

Undrar om det kan funka som en skärm med text en digital-tvmottagare med en Mini Displayport -> HDMI. Vad tror ni?

Ursprungligen av Queux:

Det ska tydligen gå att ha 27-tummaren som en skärm.

Undrar om det kan funka som en skärm med text en digital-tvmottagare med en Mini Displayport -> HDMI. Vad tror ni?

Undrar också detta. Sitter nu med iMac i liten lägenhet och vill skaffa PS3. Finns dock inte plats med både iMac och LCD-tv så om man kunde koppla PS3an till datorn vore det perfekt.

På Apple edu skulle den billigare 27"-aren kosta 15505:-. Nån som har möjlighet att logga in på csn-kortet.se och kolla vad den kostar där igenom? har för mig att det ska vara billigare iallafall. 10%? Nån som kan bekräfta?

Ursprungligen av blackheim:

På Apple edu skulle den billigare 27"-aren kosta 15505:-. Nån som har möjlighet att logga in på csn-kortet.se och kolla vad den kostar där igenom? har för mig att det ska vara billigare iallafall. 10%? Nån som kan bekräfta?

med Mecenat kostar den billigare 27"- imacen 14.845,00 kr i standard utförande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-21 11:52

Behöver kompileringsserver+extern skärm+TV+musikserver

Och nu kan man köpa en 27-tummare som har allt. Är det detta minne som man skall stoppa in: DIMM DDR3 4GB 1066MHZ CL7?

Ursprungligen av haloone:

med Mecenat kostar den billigare 27"- imacen 14.845,00 kr i standard utförande.

Det gick fort! Tack för hjälpen!

2560 x 1440, drivet av ett HD 4850 512MB?

Hur tänkte dom då? Jaja, ingen idé att dra dit bootcamp för spel i alla fall... Liksom inte läge att dra på AA eller andra effekter

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-21 14:42
Ursprungligen av haloone:

med Mecenat kostar den billigare 27"- imacen 14.845,00 kr i standard utförande.

Vad kostar den billigaste quadcoren, i5?

Standard: 19.495,00 kr
EDU store: 18.325,00 kr

Vad kostar det med csnkort/mecenatkort?

Ursprungligen av djdisc:

Vad kostar den billigaste quadcoren, i5?

Standard: 19.495,00 kr
EDU store: 18.325,00 kr

Vad kostar det med csnkort/mecenatkort?

Den hamnar på 17.545,00 kr med Mecenat/CSN.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-21 16:11
Ursprungligen av haloone:

Den hamnar på 17.545,00 kr med Mecenat/CSN.

Oj, 2000kr billigare, inte illa!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-10-20 19:30

"So you can connect any external source that has DisplayPort output — including a MacBook or MacBook Pro — and use your iMac as a display."

Med en Hdmi-adapter till Mini DisplayPort kanske det funkar.

Det funderade jag också på, fast från en Xbox 360 eller PS3 till iMacen. Känns som att det borde fungera. Hoppas på det, så kan man spara lite pengar genom att skippa en ny tv.

Nära svimningsanfall när jag såg detta tillbehöret:

Nu får väl Jobs ändå skärpa sig -450 spänn för en plåtbit!!!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-10-20 20:01
Ursprungligen av kjellebelle:

Nära svimningsanfall när jag såg detta tillbehöret:

Nu får väl Jobs ändå skärpa sig -450 spänn för en plåtbit!!!

Det är väl ändå inte Apples produkt utan de agerar bara återförsäljare.

Ursprungligen av kjellebelle:

Nära svimningsanfall när jag såg detta tillbehöret:

Nu får väl Jobs ändå skärpa sig -450 spänn för en plåtbit!!!

Det är ju inte apple som producerar?

Core 2 Duo vs Quad Core

Yeah!
Jag var på väg att köpa en ny iMac precis innan jag läste ryktet för ett tag sedan om nya iMacs "inom ett par veckor", och se, så glad jag blir
Det snackas ju en massor om quad core i denna tråden och har talats om mycket länge, men hur stor skillnad är detta i prestanda?

Jag är inne på antingen 27" 3.06GHz Intel Core 2 Duo med ATI Radeon HD 4850
eller
27" 2.66GHz Quad-Core Intel Core i5

Hur stor skillnad är det egentligen på dessa?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-10-20 19:45

Äh vadå, finns ju kablar och dylikt för 200-300 kronor.

Det är ju billigt!! det blir en quad 27" för mig så fort vi får in dom på jobb!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-20 20:01

Kul med ny processor Mindre kul att man måste beställa 27" för att kunna få den. Varför kan jag inte få köpa en 21,5" med i7? Alla behöver inte ett 27" monster på skrivbordet...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-20 20:24

USCH VAD FUL DEN ÄR. HELT VÄRDELÖS. HAR SÄKERT EN MASSA BARNSJUKDOMAR.

/en som köpte iMac 2.66 för 12990:- för 3.5 veckor sedan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-20 20:59
Ursprungligen av planB:

USCH VAD FUL DEN ÄR. HELT VÄRDELÖS. HAR SÄKERT EN MASSA BARNSJUKDOMAR.

/en som köpte iMac 2.66 för 12990:- för 3.5 veckor sedan

Håller med (köpte 3.06an för 3-4 mån sedan).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-20 21:02
Ursprungligen av 20hz:

Håller med (köpte 3.06an för 3-4 mån sedan).

Det måste svida en del det med...

Sån't är livet. Jag får trösta mig med att jag köpte begagnad bil i maj i helt rätt tid. Värdet på min bil har gått upp med 10-15000 sedan dess (p.g.a bristen på beg-bilar)

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-10-20 20:34

Woho...här ska beställas...:)

Det finns en sak bara som är riktigt tråkigt och det är att dom aldrig lyckas trycka in blue-ray i Apple datorerna. Om man nu har full-hd skärm och allt det där och så finns det ändå ingen spelare i maskinen som kan visa det, då förstår jag inte varför man gör så stor deal av det...

Ursprungligen av westerlu77:

Det finns en sak bara som är riktigt tråkigt och det är att dom aldrig lyckas trycka in blue-ray i Apple datorerna. Om man nu har full-hd skärm och allt det där och så finns det ändå ingen spelare i maskinen som kan visa det, då förstår jag inte varför man gör så stor deal av det...

Det där har ju Apple redan förklarat. De tycker att Blu-Ray är "a bag of hurt" och i och med att de själva säljer HD-filmer på iTunes Store så finns det ju ett syfte med HD-upplösning på skärmen. Dessutom är ju hög upplösning trevligt för andra syften än att se HD-film.

Ursprungligen av Capeman:

Det där har ju Apple redan förklarat. De tycker att Blu-Ray är "a bag of hurt" och i och med att de själva säljer HD-filmer på iTunes Store så finns det ju ett syfte med HD-upplösning på skärmen. Dessutom är ju hög upplösning trevligt för andra syften än att se HD-film.

Ja men det är tråkigt när man pysslar med video att ej få blu-raystöd i datorn. Tur dock att Final Cut Pro äntligen har stöd för formatet...

Hm, det var mer än jag trott, en quad-jätte-iMac för under tjugo lax. Måste inte uppgradera, måste nog inte uppgradera, MÅSTE uppgradera! Får väl krånga min "gamla" 3,06:a till brorsan. Elller nåt.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Hm, det var mer än jag trott, en quad-jätte-iMac för under tjugo lax. Måste inte uppgradera, måste nog inte uppgradera, MÅSTE uppgradera! Får väl krånga min "gamla" 3,06:a till brorsan. Elller nåt.

Ja, det var längesedan, om ens någonsin, som imacen känts som ett alternativ till Pro:n...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-21 01:02
Ursprungligen av Lizardman:

Ja, det var längesedan, om ens någonsin, som imacen känts som ett alternativ till Pro:n...

+1 Jag har gått i Pro köpartankar men nu blir det nog en 27" Imac

Bevaka tråden