Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om Magic Mouse (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här är tråden om helt nya Magic Mouse.

Dagens intressantaste nyhet är den nya musen från Apple. Personligen föll jag aldrig för Mighty Mouse, men den nya Magic Mouse verkar vara riktigt intressant med sin multi-touch-översida som ger möjligheter som bara styrplattorna haft förut.

Pris 695 kr på svenska Apple Store.

Se Apples hemsida och mer info hos MacRumors.

Den här blir man ju riktigt sugen på!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-10-20 19:26

the Apple Mouse

och gamla mighty mouse har bytt namn till "the Apple Mouse"

  • Oregistrerad
  • 2009-10-20 22:17
Ursprungligen av gabra:

och gamla mighty mouse har bytt namn till "the Apple Mouse"

Shit vad dum jag känner mig nu, min mighty mouse är inte så mighty längre alltså? Som att köpa en stålmannendräkt för att upptäcka att den inte längre har ett S...

Nu har Apple förändrat utvecklingen igen. Snart finns det en uppsjö kopior (när det gäller funktion). Logitech har säker redan satt igång :-).

Ursprungligen av Zimmerman:

Nu har Apple förändrat utvecklingen igen. Snart finns det en uppsjö kopior (när det gäller funktion). Logitech har säker redan satt igång :-).

Förändrat är väl fel ord. Satt igång skulle jag nog välja. På musfronten har det fan inte hänt mycket den senaste tiden.

Helt rätt tänkt Apple. Mighty Mouse behövde sig verkligen en uppdatering.
Men var är Exposé & Dashboard?
(Får väl bli aktiva hörn nu då...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-20 19:46

Beställt en så den kommer väll om 2 veckor eller så?

  • Medlem
  • Skåne
  • 2009-10-20 19:51

Den här kommer jag att köpa. Äntligen kan man slippa den ständigt krånglande scroll kulan på sin Mighty Mouse.

Den var riktigt cool och jag är riktigt sugen, men jag ser ett stort aber. Jag har alltid hatat tvåfinger-klick-funktionen och har den avstängd och använder istället scroll-klick som, inte högerklick direkt, men sekundärt klick. Funkar klanderfritt både i safari (där jag använder det till att öppna länkar i nya flikar) och i FPS-spel som secondary fire. Här finns ingen motsvarande funktion vad jag kan se och det kan bli problem.
Men å andra sidan är den så cool, så jag skulle kunna använda dubbla möss varav en är till spel.

Beställd! Den har jag väntat länge på. Jag gillar mina Mighty Mouse's (har 2st) men båda kräver en del operationer ibland för att scrollkulan ska fungera bra. Hoppas den här nya musen fungerar så bra som man kan önska sej

  • Medlem
  • 2009-10-20 21:53

Scroll-kulan på Mighty Mouse var under all kritik! Den fastnar efter ett tags användande, som alla här redan känner till. Spelar ingen roll hur noga man är att tex inte äta vid datorn. Den fastnar lik förbannat!
Så fort den nya musen kommer ut i butik ska den införskaffas! Längtar redan! Äntligen kan man början använda iMacen igen och lägga Macbooken (uni) åt sidan.
Och som någon här sa tidigare. Det dröjer nog inte länge innan andra tillverkare hoppar på tåget med multitouch!

Högintressant! Men jag använder min MBP mer än Mini'n nu för tiden och jag har vant mig vid att knacka för att klicka, tvåfingers sekundärklick, tvåfingers scroll osv. Det känns nästan konstigt att använda en mus och fysiskt klicka på en knapp när jag sitter vid Mini'n.

Hade hellre sett den typen av funktion hos Magic Mouse, att man kan göra allt förutom att röra pekaren med touch.

Ursprungligen av danbrynefall:

Hade hellre sett den typen av funktion hos Magic Mouse, att man gör allt förutom att röra pekaren med touch.

Nu fattar jag väl fel... Men det är väl precis detta syfte som Magic Mouse har?

Ursprungligen av Capeman:

Nu fattar jag väl fel... Men det är väl precis detta syfte som Magic Mouse har?

Helt riktigt, men inte helt fullt ut Jag hade velat kunna knacka som på trackpaden både för enkel och sekundärklick. Och så vitt jag förstått av videon på Apple's hemsida får man nöja sig med vanligt fysiskt klick för dom två, eller har jag missat något?

Ursprungligen av danbrynefall:

Helt riktigt, men inte helt fullt ut Jag hade velat kunna knacka som på trackpaden både för enkel och sekundärklick. Och så vitt jag förstått av videon på Apple's hemsida får man nöja sig med vanligt fysiskt klick för dom två, eller har jag missat något?

Då förstår jag vad du menar. Nej, det tycks ju inte fungera.

  • Oregistrerad
  • 2009-10-20 22:20

Jag är kluven, hemma kör jag trackball (har gjort det dom senaste 15 åren, inge musarm här inte) och på jobbet kör jag min underbara sköna logitech. Har en "old" mighty mouse men jag gillade aldrig formen, gjord för dvärgar och inte vuxna män har nya musen samma "formfactor" som den gamla så går den bort, även om den ser större ut på bilderna

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-20 22:30

Det verkar som att man inte kan göra "middle click" med nya Magic Mouse. Vad tror ni? Har ni läst något om detta?

Ursprungligen av petern:

Det verkar som att man inte kan göra "middle click" med nya Magic Mouse. Vad tror ni? Har ni läst något om detta?

Nej, det verkar inte fungera enligt kommentarerna på Engadget.

Jag är som vanligt jätte nöjd med Mighty Mousen, visst har kulan fastnat men det har dröjt mer än ett år på alla 5 jag köpt, har 2 hemma, 1 på jobbet, sålt 2, efter rengöring går det ett år till, undras vad jag gör rätt.

Och det skall tilläggas att mina nävar är inte små.

2 fingersklick gillar jag på min platta, dock är knackning avstängd.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-10-20 23:07
Ursprungligen av pjorgensen:

Jag är som vanligt jätte nöjd med Mighty Mousen, visst har kulan fastnat men det har dröjt mer än ett år på alla 5 jag köpt, har 2 hemma, 1 på jobbet, sålt 2, efter rengöring går det ett år till, undras vad jag gör rätt.

Och det skall tilläggas att mina nävar är inte små.

2 fingersklick gillar jag på min platta, dock är knackning avstängd.

Har haft min snart 2 år. Aldrig krånglat, ser ut som ny... Undrar vad jag gör?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-20 23:10

Har den avstängningsknapp? Om inte... pass.

Ursprungligen av planB:

Har den avstängningsknapp? Om inte... pass.

Ja det har den.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-10-20 23:41

Microsoft visade upp en liknande multitouchmus för ett tag sen, enda skillnade var att Microsoft's var ful

Ska bli intressant att testa denna!

Ursprungligen av Jetwash:

Microsoft visade upp en liknande multitouchmus för ett tag sen, enda skillnade var att Microsoft's var ful

Ska bli intressant att testa denna!

Apple snor altså från Microsoft den här gången

Ursprungligen av PeeMaN:

Apple snor altså från Microsoft den här gången

Kan inte se nåt fel med att sno en idé om man kan göra den bättre (det är ok även om man inte kan göra den bättre för då kommer den inte sälja lika bra iallafall).

Ursprungligen av Laseranders:

Kan inte se nåt fel med att sno en idé om man kan göra den bättre (det är ok även om man inte kan göra den bättre för då kommer den inte sälja lika bra iallafall).

Ja, jo, Apple snodde nog idén den 5:e oktober och omvandlade den till en färdig produkt på ca. två veckor. De är snabba som fan, Apples ingenjörer.

Magic Mouse har nog pillats på sen köpet av Fingerworks för några år sen...

  • Oregistrerad
  • 2009-10-21 00:09
Ursprungligen av Jetwash:

Microsoft visade upp en liknande multitouchmus för ett tag sen, enda skillnade var att Microsoft's var ful

Ska bli intressant att testa denna!

Jepp, har faktiskt inte sett videon, bara dom fula bilderna. Nu är detta ju bara research i MS fall, Apple har ju en fungerande produkt

Om det inte var för den där svarta "plattan" under musen så vore den perfekt, men den är ju onekligen snygg, ett givet köp.

Hur tror ni den funkar i boot camp eller parallels?

Bevaka tråden