Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tisdag 13/10 - dags för juluppdateringar?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-13 10:17

Någon som hört något ryktas om uppdateringar? Förra veckan slogs det på stora trumman men inget hände.

iMac, Mac mini, och MacBook har det snackats om. Eventuellt ny mus.

Jag hoppas på en speedbumpad 13" MacBook Pro närmaste veckorna. Vad är oddsen på det? Någon med järnkoll på cyklerna?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-13 12:27

Ja, har kollat den guiden och den gör att man bara får det bekräftat att allt är relativt.

MBP (som tidigare bara bestod av 15" och 17") brukar generellt inte uppdateras på hösten om den blivit uppdaterad på senvåren utan då kommer en uppdatering tidigt på det nya året istället vilket i sin tur betyder att den då kommer att bli uppdaterad under hösten nästa gång. Så är ofta men inte alltid, undantag finns.

MB brukar generellt uppdateras på våren och senhösten. Undantag finns dock.

Det som komplicerar förutsägelserna inför denna inför-julhandeln-höst är att vi har ett annat scenario än på ganska länge. Jag tänker alltså tillbaka på tiden med iBook 12" vs PowerBook 12". iBook 12" var storsäljaren. iBook och Powerbook 12" transformerades sedan till MacBook 13" som troligtvis varit Apples hittills mest säljande bärbara dator någonsin. MB fick till slut bättre grafik (och annat hölje mm) och blev så småningom MBP 13". MB (white) fick sedermera också bättre grafik och blev prestandamässigt ganska likvärdig med MBP 13", om än betydligt plastigare. Till skillnad från iBook-tiden tror jag (har inte kollat upp det) att MBP 13" dock är den mer säljande nu.

Kommer nu MB, enligt cykeln i guiden, att uppdateras och vara prestandamässigt bättre än MBP 13" som enligt guiden (som egentligen baserar sig på MBP 15" & 17") inte kommer att bli uppdaterad? Det är den stora hittills obesvarade fråga och mysterium som vi ser framför oss i höstmörkret... Och som får mig att våndas då jag står inför att skaffa en ny MBP 13" så snart som möjligt.

Eller kommer att Apple att göra en tvärvändning och förnya MB-segmentet på ett helt annat sätt?

Senast redigerat 2009-10-13 12:37
Ursprungligen av rk:

Eller kommer att Apple att göra en tvärvändning och förnya MB-segmentet på ett helt annat sätt?

Det har ju i några veckor nu varit tal om att Apple kommer att ändra design på både iMac och MacBook. Plasten kommer nog att kvarstå, men den kommer antagligen att bli mer slimmad. Vore kul om det kom idag, men det har inte varit någon eskalering i ryktena ännu, det brukar det bli precis dagarna innan release.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-13 12:54

Min inställning är att man köper den modell man är intresserad av, utan att stirra sig blind på cykler. Varför? Jo, förändringar är inte alltid till det bättre, även om GHz kan petas upp några procent. Ta bara den senaste generationen iMac. 2.66 modellen hade separat grafik i feb 2009, i mars 2009 (nuvarande) fick den integrerad grafik och förlorade en FireWire-port. De som köpte den äldre 2.66 veckan före release slet nog inte sitt hår av besvikelse. Förra modellen MacBook Pro 15" (late 2008) hade expresscard-port, på den senaste (mid 2009) har denna port försvunnit till förmån för en SD-läsare, vilket innebär att man t.ex. inte kan använda eSata diskar på denna modell utan bara på 17"'aren.

Är man tilltalad av någon av de tillgängliga modellerna, köp, utan att tänka på cykler. I morgon kan det vara för sent...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-13 16:18
Ursprungligen av planB:

Min inställning är att man köper den modell man är intresserad av, utan att stirra sig blind på cykler. Varför? Jo, förändringar är inte alltid till det bättre, även om GHz kan petas upp några procent. Ta bara den senaste generationen iMac. 2.66 modellen hade separat grafik i feb 2009, i mars 2009 (nuvarande) fick den integrerad grafik och förlorade en FireWire-port. De som köpte den äldre 2.66 veckan före release slet nog inte sitt hår av besvikelse. Förra modellen MacBook Pro 15" (late 2008) hade expresscard-port, på den senaste (mid 2009) har denna port försvunnit till förmån för en SD-läsare, vilket innebär att man t.ex. inte kan använda eSata diskar på denna modell utan bara på 17"'aren.

Är man tilltalad av någon av de tillgängliga modellerna, köp, utan att tänka på cykler. I morgon kan det vara för sent...

Jo, du har rätt men nu är det för min del en MBP 13" som jag siktar på. Den har ju "precis" fått en förbättring till det bättre så det är väl inte troligt att de tar bort något just nu. Skulle de uppdatera MBP-linjen nu snart inför jul känns det som om det bara är lite mer speed och mer minne det handlar om. Eftersom jag haft en del första generations-versioner (dock utan några stora problem kan nämnas) väntar jag gärna lite (om man nu kan räkna MBP 13 med firewire som 1:a gen).

Även om jag vill byta upp mig så är det inte akut. Jag kan gott vänta ett par veckor/en månad för att se vad som kommer...

Ska vi gissa på tisdag den 20?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-17 09:24

Igår kväll vid åtta-nio tiden var apple store nere, Med sån där postitlapp och allt, men där dom kom tillbaka så såg jag inga skillnader någonstans. Jag trodde "Well be back soon" bara var ett knep att dra uppmärksamhet till sej, om dom bara ska fixa lite småsaker borde dom kunna göra det samtidigt som sidan används, eller?

Ursprungligen av Fexxe:

Igår kväll vid åtta-nio tiden var apple store nere, Med sån där postitlapp och allt, men där dom kom tillbaka så såg jag inga skillnader någonstans. Jag trodde "Well be back soon" bara var ett knep att dra uppmärksamhet till sej, om dom bara ska fixa lite småsaker borde dom kunna göra det samtidigt som sidan används, eller?

Finns en tråd om nedstängningen igår. Vet inte varför de tvingas stänga den för minsta lilla service. Så många gånger som det skett senaste tiden så kan det inte vara enbart för att öka hypen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-18 15:09

Tycker också det börjar bli dags för en ny iMac. Quad-processorer vore inte helt fel tycker jag! Är på jakt efter en iMac till flickvännen.

EDIT:
Vad tror ni om en widescreen iMac? Är det inte dags nu? Det tillverkas knappt 24" icke widescreen skärmar på markanden idag, och även den relativt nya ACD24" är också widescreen. Kanske en iMac som mer liknar ACD? Vad tror ni?

Ursprungligen av zAjben:

Vad tror ni om en widescreen iMac? Är det inte dags nu? Det tillverkas knappt 24" icke widescreen skärmar på markanden idag, och även den relativt nya ACD24" är också widescreen. Kanske en iMac som mer liknar ACD? Vad tror ni?

Alla Macar är redan widescreen - både iMac, MacBook, MacBook Air, MacBook Pro och Cinema Display.

Vad du kanske menar är att du vill ha 16:9, i stället för nuvarande 16:10.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-18 17:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Alla Macar är redan widescreen - både iMac, MacBook, MacBook Air, MacBook Pro och Cinema Display.

Vad du kanske menar är att du vill ha 16:9, i stället för nuvarande 16:10.

Japp. Det var precis vad jag menade Tack för rättningen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-10-18 20:06
Ursprungligen av zAjben:

Tycker också det börjar bli dags för en ny iMac. Quad-processorer vore inte helt fel tycker jag! Är på jakt efter en iMac till flickvännen.

EDIT:
Vad tror ni om en widescreen iMac? Är det inte dags nu? Det tillverkas knappt 24" icke widescreen skärmar på markanden idag, och även den relativt nya ACD24" är också widescreen. Kanske en iMac som mer liknar ACD? Vad tror ni?

Mindre antal pixlar på höjden? Nej tack om du frågar mig.

Ursprungligen av joakimo:

Mindre antal pixlar på höjden? Nej tack om du frågar mig.

Samma säger jag. Mycket hellre 16:10.

Men nu har vi nog glidit ifrån ämnet lite, va...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-19 07:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Samma säger jag. Mycket hellre 16:10.

Men nu har vi nog glidit ifrån ämnet lite, va...

Visst tycker alla olika! Anledningen till frågan var dock eftersom 16:9 verkar ta över växande del av marknaden (i alla fall om man tittar på skärmutbudet idag), eller är jag helt ute och cyklar?

Nåväl, nya iMacs var det tal om

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-19 23:17

16:9 är nog bra om man kikar på film, men inte så praktiskt när man jobbar med det föråldrade A-formatet som t.ex. grafisk formgivare... Ny iMac? Jatack! Ny PB 12'' ?? Jättegärna (kommer aldrig att hända)!!! Ny iPhone med FANTASTISK kamera (you wish)! iTunes med Filmnerladdning? Snälla...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-19 23:20

Enligt Jobs "We've got a very strong lineup for the holiday season and some really great new products in the pipeline for 2010."

verkar som inget större inför Jul, men desto mer efter.

Gissa? - njae jag vill ha en tablet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-19 23:25

se där ja - det är det nästa stora - större än internet

Alla rykten som börjjar med: I just met a drunk girl...
Slår direkt alla andra rykten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-20 14:22

Mac mini är det fem dagars leverans på och wireless keyboard ett par veckor. På resten av sortimentet verkar man kunna få leveransen påbörjad inom 24 timmar.

Jag vil ha en ny MacMini Nu!

Vi behöver inte ha tre trådar igång om detta. Dagens tråd finns här:
http://www.99.se/nyhetstips-mac/271585-rykten-om-nya-macar-idag-2009-10-20-a.html

Stänger här.

/Mod

1
Bevaka tråden