Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Styra Mac från iPod Touch - Hur?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag gick o köpte en Airport Extreme idag och hade en förhoppning om att jag äntligen skulle kunna styra/kontrollera min Mac via den från min iPod Touch - icke sa nicke verkar det som.

Macen saknar inbyggt Airport så istället är den ansluten via kabel till Airporten.

Airporten funkar som den ska och jag har internet men jag har inte lyckats luska ut hur jag ska göra för att kunna dra nytta av tex Air Mouse för att styra vissa program i min Mac. Någon som har någon idé eller rent av erfarenhet av det jag försöker göra. Visst 17 måste det väl gå? Om inte kan jag lika väl returnera Airporten eftersom den inte är till någon nytta för mig annat än för just detta.

Är medveten om att avdelningen möjligen är fel men kunde inte hitta rätt.

Utrustning
PM G5, 10.5.8 ->kabelansluten till->Airport Extreme

Programvara uppdaterad, Air Mouse server installerat på Macen

Trodde det här skulle vara enkelt...

Lägger till lite:

Efter att jag loggat in på mitt trådlösa Airport nät från min Touch så kan jag inte surfa ut på någon internet sida utan hamnar bara på Bahnhofs login-sida. Jag har valt dhcp på såväl router som Mac (Bahnhofs "krav"), är det fel av mig?

Senast redigerat 2009-10-19 20:25
  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-10-20 10:08

För mig fungerar det

utmärkt med Air Mouse då jag har min MB ansluten med kabel till AE, det är ingen skillnad på funktionen med eller utan Airport påslagen.
Har också dhcp

Ursprungligen av Hjopek:

utmärkt med Air Mouse då jag har min MB ansluten med kabel till AE, det är ingen skillnad på funktionen med eller utan Airport påslagen.
Har också dhcp

Hur bor du, vad har du för anslutning till dit du bor, hur har du konfigurerat din airport o ev din touch???

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-10-21 14:38

Mochoa VNC Lite körs här. Fungerar utmärkt via en Time Capsule och på en iPhone.

Air Mouse fungerar också.

Remote Jr är ett annat alternativ.

Ursprungligen av Northwiz:

Mochoa VNC Lite körs här. Fungerar utmärkt via en Time Capsule och på en iPhone.

Air Mouse fungerar också.

Remote Jr är ett annat alternativ.

Tack för tipsen men de hjälper ju föga då jag ännu inte lyckats få mitt wi-fi att funka som det ska...

Problemen hopar sig. Fn försöker jag ansluta till min isp med bbandskabeln direkt mellan mac o vägguttag. Vad min isp kunnat se så skickar deras server ut ipadresser o min dator försöker ta dem men misslyckas. De har satt tekniker på det. Får fn bara sk "selfassigned" ipadress (169.x.x.x)...

Update:

Hittade vad det var som gjorde att inget funkade - den djä... brandväggen. Den är ju så simpel med sina inställningar där man väljer vilka program som ska ha åtkomst till nätet. Problemet är bara att om man lyckas undanta något viktigt så går det åt pipan.

Kan dock fortfarande inte surfa ut på nätet med min iPod Touch, kommer bara till inloggningssidan hos min isp vilket jag inte tycker att jag ska göra då jag redan loggat in/aktiverat med min dator via Airporten via ethernet.

Det enda jag kan se som möjligen förklarar mina problem är att Touchen inte tar in hela adressen till airporten:

i Airport utility står det att ipadressen till min extreme är: xx.xx.xxx.xxx

tittar jag på router informationen under dhcp på min touch så står det att adressen är: xx.xx.xxx.x (sista två siffrorna i adressen ovan saknas). Hittade en tråd på supporten om detta med en lösning men även om jag läser den om och om igen så fattar jag inte riktigt vad det är författaren menar...blir så trötttt...

Apple - Support - Discussions - Airport Extreme extended network - ...

jag har också angett lösenord för mitt trådlösa men jag blir aldrig tillfrågad om det... (blir endast tillfrågad första gången jag ansluter)

Sammanfattning av nuläget:

Ethernet funkar - kan surfa och allt annat från datorn

Kan logga in på/ansluta till mitt trådlösa från Touchen men där jag försöker surfa in på tex 99 så hamnar jag istället på min isp's inloggnings/datoraktiverings-sida och loggar jag in där ser jag att min airport hamnat i botten av listan och riskerar att avaktiveras om jag istället aktiverar det som finns på toppen av listan nämligen min Touch - och så ska vi inte ha det.

Routern är inställd som "bridge". Om jag istället väljer att dela en publik ip-adress så får jag ett felmeddelande som säger att jag har dubbla NAT (det står en distributionsswitch i föreningens källare)

Jag har ställt in MAC-Timed access och angivit min Touch's MAC-adress

Är det något jag måste ställa in på min Touch? Under inställningarna finnst tex möjligheten att ställa in en proxy men jag vet inte vad jag ska sätta där?

Senast redigerat 2009-10-20 22:46

Update:

Har suttit i telefonsupport med Apple. Enligt dem ligger felet hos min isp (Bahnhof) som på något vis inte tillåter min Airport att dela ut adressen jag får. Har ringt Bahnhof där de sa att jag skulle nollställa cachen i min Touch...

Jag reset'ade min Touch och nu ÄNTLIGEN funkar det som det ska. Tänka sig bara att inte supportkillarna på Apple kunde tipsa om att jag skulle reset'a min Touch...

Senast redigerat 2009-10-21 18:08
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-10-24 11:23

Resetta?

Menar du att starta om den eller att fabriksåterställa den?

Ursprungligen av Northwiz:

Resetta?

Menar du att starta om den eller att fabriksåterställa den?

På Touchen:

Settings->General->Reset->Reset all settings

Detta nollar alla inställningar (ljudeffekter, lösenordslås, ikonernas ordning i "fönstren" och tydligen också cachen i Safari) men låter alla program, all musik, videos mm vara ifred.

Det hade ju varit väldigt bra om man kunnat rensa cachen utan att rensa alla andra inställningar men tydligen går inte det. Att bara starta om den rensar inte cachen, har testat.

1
Bevaka tråden