Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjare har tappat "Safari". Hur gör man nu då?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu duckar jag för alla glåpord som kommer slängas på mig:) .
Är helt ny på Mac, men såhär långt verkar det vara intresant och trevligt.
Jag har fått ärva kompisens Imac. På något sätt så lyckades jag med konststycket att ta bort Safari symbolen i dockan och nu vet jag inte hur jag får tillbaks den.
När jag söker på info i datorn så sägs det att man ska gå via Dashboard och på så vis hitta en symbol för att stoppa tillbaks i dockan. Men det verkar inte funka.
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med detta något pinsamma problem?
Hittade nånstans i datorn Opera, så jag kör den vägen nu.

Finns det någon bra site där man kan läsa och lära sig lite om hur mac funkar?
Vilket anses vara det bästa svenska macforumet ?(förutom detta då)

tack på förhand
Nicke

Senast redigerat 2009-10-22 16:41

Du skall ta tag i ikonen för Safari, som ligger i programmappen och dra den ner till docken, placera den mellan två andra ikoner och så släpp. Då lägger sig ett "alias" där i docken.

Om du har ett finderfönster uppe, där du kan se filer, mappar etc på samma sätt som i Windows "Utforskarfönster" ungefär. Så kan du på vänster sida se att det sstår en massa;
uppifrån och ner brukar det vara hårddiskar, sedan ev delade volymer, sedan platser som "Dokument" etc. DÄR ser du "Program", klicka, då hoppar du till programmappen.
Scrolla ner lite tills du ser Safari-ikonen - det är den ikonen du skall dra ner och släppa i docken.

Det finns tonvis med videoexempel på Apple

Apple - Ls mer - Grunderna om Mac

är en bra om man är van vid PC

Tack.
Jag gjorde som du skrev. Men där, under program, låg en del ikoner. Men inte Safari.
Kan jag ha slängt den oxå på nåt vis??
Har för mig att jag gjorde det men från programmappen nere i docken. (Det var i fredags då jag fick datorn och började kolla runt lite, så jag minns inte riktigt vad jag gjorde...

Ursprungligen av NickeNano:

Tack.
Jag gjorde som du skrev. Men där, under program, låg en del ikoner. Men inte Safari.
Kan jag ha slängt den oxå på nåt vis??
Har för mig att jag gjorde det men från programmappen nere i docken. (Det var i fredags då jag fick datorn och började kolla runt lite, så jag minns inte riktigt vad jag gjorde...

Har du dragit den från programmappen i dockan är den ju borta ur programmappen. Kanske ligger den i papperskorgen? Annars kan du ladda ner Safari igen från Apples hemsida.

Testa att söka efter Safari i Spotlight... CTRL + mellanslag. Då kan du lokalisera Safari.

Tack igen, för era snabba svar. Funkar likförbaskat inte.
Hittade inget via Spotlight. Jag har ju troligen slängt det ut programmappen.
Då jag försöker hämta Safari från apples hemsida, så fastnar jag när jag ska välja målplats Det finns bara en skiva att markera och jag får meddelandet att "Den här uppdateringen kräver MacOS X 10.4.11."

Vilken version av OS X kör du då? Och tittade du i papperskorgen?

Ursprungligen av Capeman:

Vilken version av OS X kör du då? Och tittade du i papperskorgen?

Nix papperskorgen hade jag såklart tömt.
Vilken version.... Ingen aning:">

Ursprungligen av Capeman:

Vilken version av OS X kör du då? Och tittade du i papperskorgen?

Jag har version 10.6.1.
Papperskorgen tömd.

Senast redigerat 2009-10-19 10:40

Klicka på äpplemenyn längst upp till vänster och välj "About this Mac" eller vad det nu kan heta på svenska. Något liknande. Det är det översta i menyn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-19 18:51

Det borde väl funka om du laddade ner från
Apple - Safari - Download Safari - Download the world’s fastest and most innovative browser for Mac and PC

Fast när jag kikar där så kan man bara välja för Leopard eller Tiger, inte Snow Leopard...
Testa att ladda ner versionen för Leopard och se om den går att installera.

Tack för alla svar så här långt.
Fasen vilken klåpare man är!
Jag hittade som sagt Opera i datorn, via Opera försökte jag alltså installera Safari från Apples hemsida utan framgång.
I går googlade jag på "Safari" för att prova att installera det från något annat håll.
Då jag klickade på websidan så pang dök det upp världens varningstext med röda staplar som fylldes och information om att datorn fylls med virus. Jag blir jäkligt stressad, stänger av datorn direk. Sedan då jag slår på datorn igen, så finns inte längre Opera att finnas nånstans överhuvudtaget i datorn.
Hur kan man lyckas med så mycket fel på så kort tid??!!
Så nu är jag i den sitsen att jag inte på något sätt ens kan komma ut på nätet.
Appropå att Opera fanns i datorn, innebär det per automatik att jag även har Windows installerat? Eller finns det Opera även för mac ? (vilket jag antar).
Eftersom jag fick det här virusinformationen så kanske det talar för att jag även har windows, eller?

Hur vet jag föresten om jag har Leopard eller Tiger?

tackar tackar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-20 10:31
Ursprungligen av NickeNano:

Tack för alla svar så här långt.
Fasen vilken klåpare man är!
Jag hittade som sagt Opera i datorn, via Opera försökte jag alltså installera Safari från Apples hemsida utan framgång.
I går googlade jag på "Safari" för att prova att installera det från något annat håll.
Då jag klickade på websidan så pang dök det upp världens varningstext med röda staplar som fylldes och information om att datorn fylls med virus. Jag blir jäkligt stressad, stänger av datorn direk. Sedan då jag slår på datorn igen, så finns inte längre Opera att finnas nånstans överhuvudtaget i datorn.
Hur kan man lyckas med så mycket fel på så kort tid??!!
Så nu är jag i den sitsen att jag inte på något sätt ens kan komma ut på nätet.
Appropå att Opera fanns i datorn, innebär det per automatik att jag även har Windows installerat? Eller finns det Opera även för mac ? (vilket jag antar).
Eftersom jag fick det här virusinformationen så kanske det talar för att jag även har windows, eller?

Hur vet jag föresten om jag har Leopard eller Tiger?

tackar tackar

Hmmm,

1. Opera finns för Mac
2. Det finns inga virus till Mac
3. Det som dök upp var förmodligen någon trist banner annonsering om virusprogram eller liknande, inget i datorn kan göra massa röda staplar och berätta att datorn fylls av virus.
4. Apple - Safari - Download Safari - Download the world’s fastest and most innovative browser for Mac and PC ladda ner safari och installera den hamnar i användare - nerladdade filer

Ursprungligen av Tangen:

Hmmm,

1. Opera finns för Mac
2. Det finns inga virus till Mac
3. Det som dök upp var förmodligen någon trist banner annonsering om virusprogram eller liknande, inget i datorn kan göra massa röda staplar och berätta att datorn fylls av virus.
4. Apple - Safari - Download Safari - Download the world’s fastest and most innovative browser for Mac and PC ladda ner safari och installera den hamnar i användare - nerladdade filer

Tack för svaret.
Menvar ska jag ange apple-safari-download safari osv osv, när jag inte kommer till ngn nätsida?
Opera försvann som sagt då den där virusgrejen dök upp. Finns inte nånstan i datorn, har sökt precis överallt.
(jag skriver detta på en annan dator).

Ursprungligen av NickeNano:

Tack för svaret.
Menvar ska jag ange apple-safari-download safari osv osv, när jag inte kommer till ngn nätsida?
Opera försvann som sagt då den där virusgrejen dök upp. Finns inte nånstan i datorn, har sökt precis överallt.
(jag skriver detta på en annan dator).

Om du inte har någon webläsare kvar så kan du väl ta en usb-sticka och ladda ned (från en annan dator) en till Mac och installera den på din dator.

Låter förövrigt väldigt konstigt att webläsare har en tendens att försvinna på din dator. Använde du spotligt när du sökte efter Opera senast?

Ursprungligen av monkey_man:

Om du inte har någon webläsare kvar så kan du väl ta en usb-sticka och ladda ned (från en annan dator) en till Mac och installera den på din dator.

Låter förövrigt väldigt konstigt att webläsare har en tendens att försvinna på din dator. Använde du spotligt när du sökte efter Opera senast?

Japp sökte på spotlight.
Fast jag är helt grön på mac, så håller jag med om att det är konstigt som tusan.

Har 10.6

Ursprungligen av NickeNano:

Hur vet jag föresten om jag har Leopard eller Tiger?

Det ser du genom att välja Applemenyn längst upp till vänster och klicka på "About this Mac" eller vad det nu heter på svenska. Det översta valet. Då ser du vilken version du har, t ex 10.4 (Tiger) eller 10.5 (Leopard).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-20 11:36

Eller 10.6 Snow Leopard

Troligen har du inte greppat det här med virtuella diskar, att man laddar ner en FIL som är en disk-image, mountar den, installerar från den (dra till Programmappen).
Sedan mountar man av imagen (den vituella disken) genom att välja "mata ut".
Sedan kan man avsluta med att kasta *.img-filen om man inte vill göra flera installationer eller vill maila den till ngn etc.

Man KAN göra generalfelet här att man;
Laddar ner *.img-filen, mountar den och sedan KÖR programmet direkt härifrån.
Startar man då om datorn tappar den ju alla kontakt med den monterade img-filen.

det behöver inte vara så, men det KAN vara en anledning till att det strular.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-20 12:58

Lite OT men ändå. Apple borde verkligen se över logiken med Disk images. Onödigt krångligt tycker jag och då har jag greppat hur det fungerar.
1. Se till att användaren får frågan om de vill lägga programmet i Program när man öppnar det om det ligger på en disk image. Tycker inte man ska kunna öppna program som ligger på en image.
2. Fråga om du inte vill flytta programmet till Program när du öppnar det från skrivbordet.
3. Fråga om du vill slänga imagen när du matar ut den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-20 14:05
Ursprungligen av acke:

Lite OT men ändå. Apple borde verkligen se över logiken med Disk images. Onödigt krångligt tycker jag och då har jag greppat hur det fungerar.
1. Se till att användaren får frågan om de vill lägga programmet i Program när man öppnar det om det ligger på en disk image. Tycker inte man ska kunna öppna program som ligger på en image.

Det är den metod som Firefox ser ut att anamma i någon framtida version. Fast det borde kanske ligga på OS nivå och inte i applikationerna.

Firefox Mac installation experience, revisited Alexander Limi

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-20 13:06

Om man har 10.6 så fungerar inte den versionen av Safari som ligger på Apples hemsida. Kan någon som hinner zippa och slänga upp Safari-programmet (Mac OS X 10.6-versionen) så NickeNano kan ladda ned det?
Antagligen så är versionen av Opera en version som Adobe skickar med något av deras program. Den ligger inbakad in någon .app och kanske inte alltid är lätt att hitta.

Tillsvidare NickeNano kan du ju ladda ned Firefox från någon annan dator och föra över med USB-sticka eller CD eller iChat.

Kan du inte installera Safari med DVD:n for Mac OS X på? Borde vara enklast...

  • Medlem
  • Skåne
  • 2009-10-20 14:09

Jag la upp det på länken nedanför.

Safari

Ett stort tack för alla tips och råd i tråden.
Jag lämnade bort datorn till en kompis som installerade Safari åt mig.

Så nu är allt frid och fröjd!
Man har fått lära sig en läxa vad man gör och framförallt vad man inte ska göra.

tack Nicke

1
Bevaka tråden