Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skit, skit, skit... HJÄLP!!!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har det som inte får ske hänt. Telefonen ringde jag rusade till den, en sladd ivägen o nån sekund senare så låg powerbooken på golvet med ett sprucket titanium hölje. Hörnet vid batteriet är verkligen förstört. Datorn fungerar som tur är. Även det översta högra hörnet på skärmen är lite buckligt men inte sprucket.
Har någon gjort något liknande eller. Jag har hemförsäkring och hoppas nu för allt i världen att detta går på den. Lugna mig med era erfarenheter, går dett att fixa.
Är grymt besviken just nu, snälla finns det hopp?

Desperata hälsningar /Björn

  • Medlem
  • 2003-05-11 16:27

Aj aj aj, jag lider med dig, tur att den funkar iaf... Personligen tycker jag det inte gör nånting om grejjorna ser "väl använda" ut.. bara dom funkar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-11 16:29

Oj oj, jag lider också med dig. Hoppas att försäkringen täcker det, annars blir det väl till att uppsöka banken och låna pengar till en ny dator.

Samma sak hände en kollega....det kostade 8000 att laga hos Apple, men då byter de ut rubbet, skal och skärm.

hemförsäkring ?
drulle-försäkring ?

kolla med ditt försäkringsbolag om vad dom täckar på en sådan här skada.....

M

Lite väl använd är okej, jag är ingen pedant, men skadan vid batteriluckan är lite väl stor, metallen har typ lossnat och fladdrar utanför. Batteriet sitter inte fast helt. Hur brukar försäkringsbolag se på sådana här saker?

Jäkligt skönt att den rullar iallafall och att skärmen funkar. Bucklan vid skärmen kan jag leva med men om inte försäkringsbolaget pröjsar borde det väl gå att få nedre vänstra hörnet tillrättabucklat iallafall för en rimlig kostnad. 8000 papp för nytt skal är grymt dyrt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ben Rangel
8000 papp för nytt skal är grymt dyrt.

Det är en schablon-kostnad som Apple kör med, tror jag, och då byter de även ut skärmen, även om den fungerar....

Men visst är det trist att det kostar skjortan!

Powerbooken i golvet

Min förra diskussion blev tydligen låst, var det pågrund av mitt rubrik val?
ja,ja min powerbook har iallafall åkt i golvet med sprickor och annat elände som följd. Har någon råkat ut för liknade eller? Det verkar som om min hemförsäkring täcker skadan. Hade allrisk för lösegendom vilket verkar kunna rädda min kära powerbook. Någon nämde i den tidigare tråden att kostanden för att byta skalet var 8000:- stämmer detta? Snälla, någon som har erfarenhet av liknande skador och fått reperationen betald?

Inte nog med detta, Sverige förlorar mot Kanada oxå, jisses vilken toppen dag : )

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-05-11 21:47

Tyvärr, tror jag inte att din vanliga hemförsäkring täcker din skada. Råkade ut för en liknande sak som du i augusti förra året. If's stora hemförsäkring täckte inte detta. Skulle ha tecknat en extra otursförsäkring.
Sitter med en Tibook utan skärm och ihopsatt med tejp.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ben Rangel
Min förra diskussion blev tydligen låst, var det pågrund av mitt rubrik val?
ja,ja min powerbook har iallafall åkt i golvet med sprickor och annat elände som följd. Har någon råkat ut för liknade eller? Det verkar som om min hemförsäkring täcker skadan. Hade allrisk för lösegendom vilket verkar kunna rädda min kära powerbook. Någon nämde i den tidigare tråden att kostanden för att byta skalet var 8000:- stämmer detta? Snälla, någon som har erfarenhet av liknande skador och fått reperationen betald?

Inte nog med detta, Sverige förlorar mot Kanada oxå, jisses vilken toppen dag : )

Titan verkar vara lika vekt som virket i femtioöringarna ( en del kallar dem tre kronor). Min föll i backen och nu har har en inbuktning i botten och dessutom tvingades jag böja(!) hela chassit eftersom det fick sig en knäck. Fallet var inte ens en halvmeter. Mitt skal börjar bli lika fläckigt som en jaguar eftersom ytskiktet är lika känsligt som ett avtryckarfinger på en gangster. Tur att det finns silvertejp,

Å andra sidan fungerar datorn jämt:-)

Kom ihåg vilket forum ni skriver i, jag flyttar detta till Powerbook-forumet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ben Rangel
Min förra diskussion blev tydligen låst, var det pågrund av mitt rubrik val?

Det beror troligen på att Christian ändrade din rubrik, det var nog inte meningen att tråden skulle låsas. vB låser av någon anledning automatiskt trådar som vi ändrar rubrikerna på. Nu har jag i varje fall slagit samman de två trådarna till en.

/M

Det stod på mitt försäkringspapper att den gällde för om man råkade trampa på glasögon, bryta av skidor m.m. då borde den väl gälla för tappande av pb i backen?

hoppas, annars blir det väl till att böja och bända, titan verkar vara väldigt vekt, den föll från skrivbordet, inte lång sträcka, men blev riktigt ful i kanten, är glad att skärmen inte tog mer skada iallafall.

Synd bara på en så grymt snygg dator, en 5 kilos DELL klump hade nog pallat fallet. Kanske därför de gör dem så stora och fula

  • Oregistrerad
  • 2003-05-12 10:50

Både jag och en kompis har varit i samma situation de senaste månaderna (hans blev totalförstörd av ett fall på 45 cm)

3.5 årig dotter+dobbermann+lekar på "fel" plats+powerbook=Ojjjj pappa din dator (och bordet den stod på) ramlade i golvet :/

Min landade på ena hörnet så de enda skadorna var färgflagor och spricka vid drive sloten. Reparationen blev inte så otrevligt dyr som jag hade räknat med, 2040 + moms kostade chassit

/s

Citat:

Skrevs ursprungligen av stefanw
3.5 årig dotter+dobbermann+lekar på "fel" plats+powerbook=Ojjjj pappa din dator (och bordet den stod på) ramlade i golvet :/

Jag skulle inte vilja att någon 3.5 åring lekte med en dobermann, hur snäll den än är... :eek:

Jar tror att dobermann-hundar är ofarliga (relativt andra dreggeldoggar), det är dobermann-ägare man ska se upp med.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-12 11:50

Som kitesurf skrev, det är mer ägarna än hundarna det handlar om..

Här funkar det perfekt (har haft henne i 6 år snart, hon har växt upp med barnen, fick henne när min son var 8 månader, och bortsett från bus/hyss har det inte varit några prolem, tvärtom, både hon och barnen kommer till mig och "skvallrar" när de eller hon hittar på bus

Det finns en alldeles fantastisk site för PB-ägare på den här adressen http://www.powerbooktech.com/
Jag kollade lite snabbt och undersidan med batterihålet verkade vara en del dom handlar med.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chrippa
Det finns en alldeles fantastisk site för PB-ägare på den här adressen http://www.powerbooktech.com/
Jag kollade lite snabbt och undersidan med batterihålet verkade vara en del dom handlar med.

Undrar hur seriös sidan är...?

Titta: Giant Ball of Orange Static____$999
1 In Stock

Feel like damaging your computer equipment?

Just handle the ball of static before working on or installing electrical components like those found in Powerbooks, and Zap!

1
Bevaka tråden