Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra extern backup/lagring?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har tips på bra sätt att göra extern backup av bilder mm. Just nu så har jag ett konto på mozy.com men det har jag haft en tid så det har kanske kommit bättre billigare tjänster? Någon som känner till någon tjänst för extern lagring där man också kan komma åt enskilda filer t ex? Har mest RAW-filer och behöver några hundra Gigabytes.

Jag använder ingen själv, men läste nyss ett test på idg. Kanske hittar du något tips här!

Här hittar du bästa lagringstjänsten för dig - IDG.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-18 14:02

Det låter smidigare att köpa en extern disk. Kanske en raidad om det är lagring och inte bara backup?

Hur som helst, med dessa mängder rekommenderar jag jungledisk (jungledisk.com).
Det är en klient som monterar en disk mot ett konto hos Amazon's cloudlagring.

Ganska likt dropbox, med skillnaden att du betalar utvecklarna av programmet en peng och sedan betalar direkt till amazon för själva tjänsten och det faktiska nyttjandet. Och det är billigt, några cent per GB.

Jag har tänkt testa Backblaze, men det handlar mer om backup än extern lagring.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-10-18 18:44

Jag kör med DropBox (Dropbox - Home - Secure backup, sync and sharing made easy.) och det har fungerat bra som tusan hitils.
Man får 2GB gratis, vet inte om det täcker ditt behov, annars får man ge $99/år för 50GB.

Kanske kan vara något värt att kika på.
Oops, såg just att du behövde ett antal 100 GB, då är DropBox nog inte aktuellt.

Tack för input. Har kollat igenom era tips. Tror att det trots allt passar mig bäst med att ha enbart backup som extern tjänst och en extern hårddisk för lagring (har laptop).

Mozy.com verkar forfarande prisvärt även om upload är lite väl långsamt ibland.

Jag använder Backblaze för både Macarna här hemma. Integrationen med OS X är bra, men överföringshastigheten är ganska långsam.

Lyckades skriva NTFS över hela disken sist jag larvade mig med bootcamp, så jag kan intyga att restore fungerar bra det också.

1
Bevaka tråden