Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta till AFP-filserver från Windows Vista

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-17 10:24

Finns det något sätt för en Windows Vista PC att ansluta till en MAC med AFP?
Har sökt men hittar inget bra svar. PCMACLAN dyker upp men tycks inte vara utvecklat sen 2004 och sägs bara fungera för Windows XP.

Snart kommer ju även Windows 7, kommer den ha AFP-stöd?
Finns det något kul i Bootcamp från SnowLeopard man kan ta något ifrån och få AFP att fungera?

Jag har i dagsläget ingen lust att slå på SMB utan vill se om det går att lösa problemet på windowsmaskinerna. Någon med erfarenhet av detta samt kanske även en lösning?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-17 19:58

Det finns ett program som heter ExpanDrive som du skulle kunna använda. Har inte provat hur det fungerar med Windows, men Mac OS X (och i princip alla Linuxdistributioner) har en inbyggd server för SFTP (som baseras på det säkra SSH-protokollet). På Mac:en startar du SSH/SFTP-servern genom att slå på fjärrinloggning.

ExpanDrive har en 30-dagars testversion.

  • Oregistrerad
  • 2009-10-18 16:05

Eftersom SMB utvecklats en sådär 15 år och utvecklingen av en EVENTUELL AFP klient till Windows har kanske utvecklats i 10 dagar så förstår jag inte alls varför du vill köra AFP. Du kommer ändå få otroliga problem med rättigheter då du inte har motsvarande users på windows, möjligtvis kanske det löser sig om du kör OD.

Jag skulle köra SMB istället då det är både otroligt stabilt och garanterat säkrare. Om du inte gillar det kan du köra NFS annars, finns massor av stöd för det i Windows

Två saker som man ska tänka på när man ska dela filer mellan Leopard/Snow Leopard och Vista/Windows 7 är:

1. Slå på SMB-kontodelning (vilket konto som helst går bra) på macen. Annars kan inte PCn ansluta ens till de mappar som delas till gäster.

2. Ändra windowsdatorns krypteringsinställningar.

1. Open Administrative Tools.
NOTE: In Start Menu or Control Panel (Classic View).
2. Click on Local Security Policy.
3. In the left pane, click the triangle next to Local Policy.
4. In the left pane, click on Security Options.
5. In the right pane near the bottom, click on Network security: LAN manager authentication level.
6. Click the drop down box, and click Send LM & NTLM - use NTLMv2 session security if negotiated.
7. Click on OK.
8. Restart the computer.

Källa: Workgroup Password - Vista Forums

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-19 13:03

Jag har börjat laborera lite med SMB nu men får inte ordning på behörigheten. Med AFP får användaren läsbehörighet då den är med i gruppen Delning1. Precis som jag vill ha det. Kör jag via SMB så får användaren även skrivbehörighet vilket jag inte vill. Är SMB-behörigheterna kopplade med AFP eller hur ställer jag in behörigheten för SMB? Sen får jag inte portforward att fungera genom min Airport extreme router. Då jag har en hårddisk kopplad till den så lägger Airporten beslag på std-portarna. AFP har jag lyckats få igång så jag kan ansluta både min iMac bakom routern samt även access till routerns delade hårddisk. iMac och Airport fick en varsin port. SMB med varsin port har jag inte fått igång än.

Därför är jag lite motsträvig och vill köra AFP på windows då jag fått kontobehörigheterna att fungera samt routra genom Airport Extreme.
Men men... går säkert med SMB också, bara jag som inte lyckats än. Men skam den som ger sig

Ursprungligen av MagArne:

Jag har börjat laborera lite med SMB nu men får inte ordning på behörigheten. Med AFP får användaren läsbehörighet då den är med i gruppen Delning1. Precis som jag vill ha det. Kör jag via SMB så får användaren även skrivbehörighet vilket jag inte vill. Är SMB-behörigheterna kopplade med AFP eller hur ställer jag in behörigheten för SMB? Sen får jag inte portforward att fungera genom min Airport extreme router. Då jag har en hårddisk kopplad till den så lägger Airporten beslag på std-portarna. AFP har jag lyckats få igång så jag kan ansluta både min iMac bakom routern samt även access till routerns delade hårddisk. iMac och Airport fick en varsin port. SMB med varsin port har jag inte fått igång än.

Därför är jag lite motsträvig och vill köra AFP på windows då jag fått kontobehörigheterna att fungera samt routra genom Airport Extreme.
Men men... går säkert med SMB också, bara jag som inte lyckats än. Men skam den som ger sig

Skriv här om du hittar en lösning för jag har själv samma problem.

1
Bevaka tråden