Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nerladdningsinfo på bilder

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar hur man får fram varifrån en bild man tankat ner från nätet är hämtat.
I OS 9 var det ju bara kringla-I så fick man fram den infon.
Hur gör man i OS X?

Den funktionen finns inte i Mac OS X eller något program däri vad jag vet. Safari har det inte.

Detta Applescript visar tex att filer hemladdade från en webbsida i Safari inte får någon url som visar var filen kom ifrån.

tell application "Finder"
get properties of file "digga_mac.png" of folder "Hämtade filer" of folder "ola" of folder "Users" of disk "Wolverine"
end tell
--> {class:document file, name:"digga_mac.png", index:1, displayed name:"digga_mac.png", name extension:"png", extension hidden:false, container:folder "Downloads" of folder "Ola" of folder "Users" of startup disk, disk:startup disk, position:{-1, -1}, desktop position:missing value, bounds:{-33, -33, 31, 31}, kind:"Portable Network Graphics-bild", label index:0, locked:false, description:missing value, comment:"", size:7841, physical size:8192, creation date:date "söndag 18 oktober 2009 01.17.32", modification date:date "söndag 18 oktober 2009 01.17.32", icon:missing value, URL:"file://localhost/Users/Ola/Downloads/digga_mac.png", owner:"Ola", group:"Ola", owner privileges:read write, group privileges:read only, everyones privileges:read only, file type:missing value, creator type:missing value, stationery:false, product version:"", version:""}

Samma scriptkört på en fil hemladdad med Firefox returnerar i stort sett samma info.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-18 07:26

Trots ovanstående så finns infon. Kolla Visa info (kringla-I) och klicka på triangeln vid Mer info:

OT: Jag tror vår underbare Taz sätter på morgonkaffet med ett applescript

Edit:
Jag får korrigera mig själv

Visar sig bara på filer jag hämtat med Safari, och jag har Saft installerat. I den långa listan på vad Saft lägger till står det: "Original URLs in Finder comments of downloaded files, exported PDFs and saved pages".

Så på filer du redan hämtat kan du nog inte få fram infon.

Senast redigerat 2009-10-18 07:50

Coolt att det fanns, Saft skall jag titta närmare på. Tack för tipset. Angående kaffet så har jag en timer för det...

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-10-18 11:04

Jodå, under "More info" står "Downloaded from", fast bara på vissa filer verkar det som. DMG och bilder funkar i ett snabbt test här, men inte tar-filer. Och jag har inte saft.

Safari 4 och Snow Leopard.

Kan tillägga att jag gjorde mitt test i Mac OS X 10.5.8 och Safari 4.0.3. Skall testa i andra datorn också.

Ok, ett test av samma bild mm i en dator med Mac OS X 10.6.1 + Safari 4.0.3, visar samma sak:

{class:document file, name:"digga_mac.png", index:44, displayed name:"digga_mac.png", name extension:"png", extension hidden:false, container:folder "Downloads" of folder "ola" of folder "Users" of startup disk of application "Finder", disk:startup disk of application "Finder", position:{-1, -1}, desktop position:missing value, bounds:{-33, -33, 31, 31}, kind:"Portable Network Graphics-bild", label index:0, locked:false, description:missing value, comment:"", size:7841, physical size:8192, creation date:date "söndag den 18 oktober 2009 13.17.07", modification date:date "söndag den 18 oktober 2009 13.17.07", icon:missing value, URL:"file://localhost/Users/ola/Downloads/digga_mac.png", owner:"olaandersson", group:"olaandersson", owner privileges:read write, group privileges:read only, everyones privileges:read only, file type:missing value, creator type:missing value, stationery:false, product version:"", version:""}

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-18 19:02

Okidoki, nu tror jag jag fattar varför vi får lite blandade resultat.

"Mer info" i Info-rutan visar metadata från Spotlight-databasen. Taz applescript visar metadata i resursdelen kopplad till filen. Filer nedladdande med Safari (funkar fullt ut med Spotlight) visar ursprungs-url under Mer info, men inte filer nedladdade med t.ex Firefox.

När jag stänger av Saft får jag precis samma resultat som Taz med applescriptkommandot get properties, nämligen comment="". Properties på en fil jag laddat ner i Safari med Saft aktiverat ger comment="http://www.hela.sökvägens.url/direkt/till/filen.dmg"

Så bara för att bekräfta: Taz kan du släppa applescriptet lite och se om du hittar någon information under "Mer info" på dina system? (men detta kräver ju att du har Spotlight aktiverat).
(Jag å min sida tackar för tipset med timer till kaffebryggaren, testar att vakna till ljuvlig kaffearom imorgon)

Och Streko: Om du inte får upp något under "Mer info" får du sätta på Spotlight genom att gå in i Systeminställningar > Spotlight > Integritet och ta bort din hårddisk/mapp från listan "Förhindra att Spotlight söker dessa platser" så skapas en ny Spotlight databas. (Obs det kan ta många timmar för datorn att indexera en stor HD)

Funktionen i Saft är alltså egentligen lite överflödig, men har fördelen att metadata direkt i filens resursdel följer med även om man flyttar filen, t.ex. till en disk som har Spotlight avstängt. Den informationen ser man i Info-fönstret, direkt under ikon-bilden under "Spotlight kommentarer". (Detta är ju lite förvirrande, förr kallades det väl "Finder kommentarer") Se bilden nedan på infofönster för en vasttrafik.wdg.zip-fil. När jag flyttar den till min Backup-disk som har Spotlight avstängt är det helt tomt i "Mer info"-rutan. När jag laddar ner filen med Saft avstängt är det tomt i "Spotlight-kommentarer"-rutan

Jag har OS 10.5.8 (PPC), Safari 4.0.3 och har testat med .jpg .pdf .dmg och .zip-filer

Ooops, sorry, skärmdump från 10.6.1. URL'en står faktiskt med!

Trodde kommandot gav all info systemet hade om filen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-18 20:00

Sökte lite mer och "Mer info" med spotlight information har tydligen funnits sedan 10.4

Ursprungligen av Spotlight Metadata Attributes Reference:

kMDItemWhereFroms
Describes where the item was obtained from. For example, a downloaded file may refer to the URL, files received by email may indicate the sender’s email address, message subject, etc.

Value Type: Array of CFStrings
Framework: CoreServices/CoreServices.h
Header: MDItem.h
Availability: Available in Mac OS X v10.4 and later.

Det funkar med Safari men inte med Firefox, är rapporterad som en issue för Google Chrome/Chromium och Camino.

Spotlight informationen har en fördel: Den visar ibland två länkar, tex i mitt exempel ovan: både direktlänken till filen och sidan där länken finns.

Men den har två stora nackdelar:
- Det går inte att kopiera från Mera info-rutan! (däremot från kommentarer-rutan där du får en länk om du använder Saft)
- Spotlight-informationen följer inte med när du skickar filen till en annan dator

Men det finns ju alltid någon som tänkt på allt, sista kommentaren i denna tråd på macosxhints ger en lösning för att hämta Mera info texten från det främsta fönstret, och sedan klistra in det i kommentar-fältet.

Tja, jag klistrar in hela inlägget så slipper man skrolla efter det, jag vet ju någon som gillar script

Ursprungligen av Rainy Day on Wed, May 14 2008:

Save this script into Library/Scripts/Applications/Finder/ and you can easily invoke it from the Finder via the Script Menulet. Works on the frontmost window. Works on either a Get Info window, or a Finder window with one or more selected files:

tell application "Finder"
	if the class of window 1 is information window then -- If a Get Info window
		fetchWherefromData(item of window 1 as alias, true) of me
	else if the class of window 1 is Finder window then -- If a regular Finder window
		repeat with thisItem in the selection as list -- may have multiple files selected
			fetchWherefromData(thisItem as alias, true) of me
		end repeat
	end if
end tell
beep

(*  Grab the WhereFrom metadata; If "setComment" is true, put it into the file's comment box  *)
on fetchWherefromData(theFile, setComment)
	set theURI to do shell script "mdls -name kMDItemWhereFroms " & quoted form of POSIX path of theFile & " | perl -ne 'print if s/.*"(.*)".*$/\1/'" --  shell script to fetch metadata; using Perl to extract URI from mdls's messy output
	if setComment = true then -- Put it into the file's comment box?
		if theURI ≠ "" then -- did we get a URI?
			tell application "Finder"
				set theComment to comment of theFile
				if theComment = "" then -- if no comment exists, put in the URI
					set comment of theFile to theURI
				else if theComment ≠ theURI then -- if the comment is the URI, do nothing, else append the URI to the end of the comment
					set comment of theFile to theComment & return & theURI
				end if
			end tell
		end if
	end if
	return theURI
end fetchWherefromData
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-18 20:13

Och den som gillar att pilla med pluginer till Firefox har kanske glädje av denna länk
Add ‘Where from:’ to Firefox downloads (Mac OS X) Hmm… Aha…

1
Bevaka tråden