Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BankID med Java-inloggning slutat att fungera

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-17 16:00

Jag kan inte längre logga in för att göra mitt företags månatliga skattedeklaration mha det BankID jag har, det fungerade så sent som för en månad sedan. Sedan dess har jag uppgraderat Nexus Personal till den Snow Leopard-kompatibla versionen 4.10.3.3.

Har sökt hjälp via BankID support men de kunde inte ge några råd om vad som är fel och hur man åtgärda detta! De berättade dock att de är på väg att avsluta bankid-inloggning mha Java vilket dock Skatteverkets skattedeklaration fortfarande nyttjar.

Mitt bankid fungerar för andra tjänster (bank etc) som inte nyttjar den Java-baserade inloggningen.

Någon med liknande problem eller ännu bättre någon idé om hur jag kan åtgärda detta?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-10-17 16:04
Ursprungligen av hekr:

De berättade dock att de är på väg att avsluta bankid-inloggning mha Java vilket dock Skatteverkets skattedeklaration fortfarande nyttjar.

Dom har nog redan slutat med det, jag kan bara logga in med Nexus Personal (4.10.3.3) på Skatteverket sedan ett litet tag, inget Java längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-17 16:08
Ursprungligen av Mija:

Dom har nog redan slutat med det, jag kan bara logga in med Nexus Personal på Skatteverket sedan ett litet tag, inget Java längre.

Hur loggar du in med Nexus direkt för skattedeklarationen? Jag får inget annat alternativ än "BankID" i rullgardinsmenyn från startsidan och ramlar då automatiskt till den javabaserade legitimeringssidan som inte fungerar.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-10-17 16:12

Jag väljer BankID och t.ex Skattekonto på framsidan och sen skickas jag vidare till bifogad bild, där jag trycker på knappen [Logga in med BankID] och sen startar Nexus personal.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-10-17 16:18

Mystiskt, nu provade jag just Skattedeklaration och då fick jag upp Javagrejen, men det var inga problem att logga in med den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-17 16:42
Ursprungligen av Mija:

Mystiskt, nu provade jag just Skattedeklaration och då fick jag upp Javagrejen, men det var inga problem att logga in med den.

Enligt BankID support är det just skattedeklarationen som fortfarande körs Java-inloggningsbaserat. Din systemsetup? Jag kör Snow Leopard 10.6.1, Nexus 4.10.3.3, Safari 4 på MBP.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-10-17 16:44
Ursprungligen av hekr:

Din systemsetup? Jag kör Snow Leopard 10.6.1, Nexus 4.10.3.3, Safari 4 på MBP.

Samma här.

BankID't ligger på fil på hårddisk, inte kort

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-17 16:54
Ursprungligen av Mija:

Samma här.

BankID't ligger på fil på hårddisk, inte kort

Samma här. Märkligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-29 16:21

Men hur får man det att fungera då, Macompisar? Några konkreta idéer? Mitt fungerar med andra ord inte sedan jag uppgraderade till 10.6.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-29 18:56

Jag har fortfarande ingen aning om hur jag går vidare, på sätt och vis skönt känns det dock att jag tydligen inte är ensam med problemet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-29 22:31

Ah, låt Skatteverket förekomma mig. Det blir trevligt att se vad de har hittat på när det dyker upp ett brev i lådan, i stället för att jag ska kolla upp det själv. Blir en finfin jul! (Hoppas jag.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-03 12:04

Okej, nu fungerar det hos mig.
1. Jag spärrade mitt e-legitimation hos min internetbank (i Safari, som jag brukar surfa i normalt).
2. Med AppZapper raderade jag det Nexus Personal som låg i min programmapp.
3. I Firefox (fungerade ej i Safari) gick jag in på min internetbank (LF) och försökte beställa nytt bank-id, varpå jag fick ladda ned Nexus Personal igen.
4. Efter att ha installerat programmet öppnade jag åter Firefox, loggade in på banken och beställde ett nytt bank-id.
5. Voila! Nu fungerar det som det ska. Fint!

Ps. Om någon är nyfiken: Nej, Skatteverket har ännu inte tagit beslut om min deklaration för 2008.
EDIT: Märklig grej. I Safari kan jag logga in på Skatteverket men inte på Försäkringskassan. I Firefox kan jag göra både och. (Skönt, för hur kul är det att behöva ringa FK för att begära föräldrapenning eller anmäla Vab.)

1
Bevaka tråden