Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobil med bra GPS?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Min styvfar vill skaffa en ny mobil, och har bett mig kolla läget.

Stora och tydliga knappar efterfrågas, och även så en bra GPS. Eftersom han arbetar i skogen så är det viktigt med bra täckning. Den ska gärna vara lättanvänd också.

Han kör Windows, men jag tvivlar på att han har något intresse av att synka telefonen.

Ja, det är vill i stort sett kraven. Någon som har någon idé om vilken telefon som jag ska tipsa om? iPhone går bort.

Ingen?

  • Medlem
  • 2009-10-19 13:20

Jag har föregångaren 6110 hemma. Stämmer väl in rätt bra på din beskrivning: Nokia Sverige - Nokia 6710 Navigator - Produkter. Det är en slide men knapparna är väl hyfsat tilltagna ändå.

Den ser väldigt bra och kapabel ut. Den verkar inte ha den bästa batteritiden, men klart godkänt.

Kan nog hända att jag rekommenderar den till honom.

Min erfarenhet av ALLA telefoner som har GPS är att den är klart undermålig och mer likt en leksak. Speciellt när man pratar SKOGEN. Du kommer se en grön fyrkant så fort du går utanför en promenadstig.... försök navigera efter telefonkatalogskartan så förstår du vad jag menar...

Undantaget vad gäller BRA GPS är iPhone- för gator, städer, vägar osv. För skogen finns det inget bra.

Mitt tips om farsan är MYCKET ute i skogen är en riktig GPS, Garmin GPSMAP 60CSx elelr liknande. Vattentät, RIKTIGA kartor - som visar stigar, stenar, kraftledningar etc.

Köp sedan gubben ngn "badtvålstelefon" från Nokia eller SE.

Ja, jag har förstått att en mobil med GPS antagligen inte har så bra kartor i skogen, men jag tror inte att den kommer att användas i arbetet, utan mer när man är i någon främmande stad som man inte är så hemma i och så vidare. Praktiskt att slippa att släpa på en extra pryl.

Ursprungligen av Papperskatt:

Ja, jag har förstått att en mobil med GPS antagligen inte har så bra kartor i skogen, men jag tror inte att den kommer att användas i arbetet, utan mer när man är i någon främmande stad som man inte är så hemma i och så vidare. Praktiskt att slippa att släpa på en extra pryl.

Ok, då sätter jag pengarna på en iPhone.
Han kommer antagligen älska den, stor skärm, pratbubblor för SMS.
Allt är enkelt, intuitivt. bra skärm. Kartan är grym och kostar
inget att använda - på 10 min har man greppat hur allt funkar.
Det finns tusentals program han kan ladda ner.

Lär honom hur podcaster funkar och han har radioprogram i jobbet i tusental.
Vill han ha musik så är den ju en fantastisk ipod.
Emailen funkar, rakt i luren. Han kan emaila från skogen om han vill.
Det går att surfa på den utan knussel. Han kan ha länkar direkt till DN/SvD/Aftonbladet etc.
Kameran är helt OK i nya 3GS, kompassen ihop med GPS'en är en bra grej.

Jag vet flera seniorer som har iPhone, de är helnöjda.

Skaffa ett telia-abbonemang med fri surf så kommer det inga överraskningar heller i form av höga räkningar.

Hej

Jag har testat 6710 ingående och tycker att den är bra för navigering. Det ligger ju inga friluftskartor i den så i skogen finns förstås inte så mkt info. Har även gjort tester på 6700 och 6720 men fördelen med 6710 är ju att det ingår livstids (telefonens livstid) navigering för bil i 6710.

Jag har hyfsats stora händer och tyckte att knapparna var tillräckligt stora för att inte pricka fel, trots att det var en slide där det ofta kan bli lite trångt vid den översta raden.

Sedan drar gps:en ur batteriet ganska snabbt, fördelen när du kör i bilen är att du får med en ciggkabel och en bilhållare med sugpropp som fungerar hyggligt. Skärmen är förstås liten men med röstkommandon igång behöver man inte titta så mkt, kan ladda ned en ful röst på svenska så slipper man lyssna på en ful röst på engelska.

I mitt tyckte är 6710 den bästa gps-mobilen just nu, mkt tack vare att navigeringslicensen ingår (du får förstås betala lite extra för att få den funktionen att "ingå") men även att positioneringen är mkt exakt.

Så tycker jag

Max

1
Bevaka tråden