Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slö macbook

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-10-14 21:22

Hejsan

Jag har på senare tid noterat att min kära macbook(2 år gammal) blivit ordentligt slö. Allt som ofta kommer den färgglada "snurran" upp och tuggar. Ofta är det i iTunes som får igång snurran och det när jag ska byta låt eller spellista.
Men ofta är det andra program som osså gör datorn tok-slö.

Jag söker nu tips på vad jag kan göra för att snäppa upp datorn...

Onyx är ett program som är gratis och som ställer mycket till rätta. Det finns lite guider om du googlar på onyx men jag har iaf använt det och min mac känns fortfarande hyfsad efter något års användande.

Hoppas det hjälper på traven!

/g

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-10-15 21:35

Hittade ett eventuellt svar själv på min fråga...

Apple fixar hårddiskstrul - MacWorld

  • Medlem
  • Finspång
  • 2009-10-16 10:38
Ursprungligen av Bultzor:

Hittade ett eventuellt svar själv på min fråga...

Apple fixar hårddiskstrul - MacWorld

Men det var ju för nyare Macbookar. Lär väl inte hjälpa din?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-16 11:16
Ursprungligen av Bultzor:

Hittade ett eventuellt svar själv på min fråga...

Apple fixar hårddiskstrul - MacWorld

Är det som vanligt att den dyker upp i Programuppdateraren OM den behövs?

Yes!!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-10-16 16:59

Nops., Helt rätt...Hjälpte inte mig.. Suck..

Ingen med något mer förslag?

Normalt sett skall en mac inte bli slö för att man kört den i två år.
Men det kan ju finnas en vinst i att faktiskt backa upp data och installera om.
Kör sedan "Nuke&Pave" på den, formattera med Skivverktyg och installera om hela burken, gärna då med Snow Leopard från första början.

Då har du en maskin som inte vart med om "brutalstarter", tre uppdateringar av systemet och en massa "gunk" som ligger kvar sedan alla programinstallationer... etc etc...

tycker det är ganska logiskt att man blåser datorn och installerar nytt os om den börjar kännas trött. en gång om året om man grejar mycket med den.

Ursprungligen av gubbslyna:

tycker det är ganska logiskt att man blåser datorn och installerar nytt os om den börjar kännas trött. en gång om året om man grejar mycket med den.

I windowsvärlden ja.

Mina macar brukar gå åratal mellan blåsningarna. Oftast av anledningen att man vill "städa upp" i röran av mappar, program.
Jag har aldrig installerat om av "problem".

det är sant. jag talar av gammal windows vana. det var 10-15 år sen jag hade mac. men snart blir det ändring på det

Ursprungligen av gubbslyna:

det är sant. jag talar av gammal windows vana. det var 10-15 år sen jag hade mac. men snart blir det ändring på det

Välkommen tillbaka till den ljusa sidan igen då!

Det är så roligt med folk som skaffar Mac, efter ett tag när man pratar med dem så pratar de entusiastiskt om alla projekt de håller på med. Plötsligt GÖR de saker med maskinen, de börjar fotografera, redigerar film och står i.
En kompis fru, som hatar datorer, har gett Macen namn och går på bokskrivarkurs...

1
Bevaka tråden