Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plötslig obefogat stor Time Machine-backup

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag fick min Time Machine fnatt! När jag satt och testade de nya instrument-lektionerna i Garageband så upptäckte jag att TM skulle göra en på backup på 28,3 GB! En timme tidigare hade den gjort en vanlig på några MB.

Någon som ha en förklaring på detta eller kanske har varit med om något liknande?

Finns det något bra sätt att se vad som skulle kopieras i så sor mängd.

Loopar etc i Garageband tar mkt plats.

Det brukar ju vara ett bra sätt spara utrymme på en bärbar - radera loopar och allt annat som Garageband har i bakfickan.

Nya Garageband har väl demon, lektioner etc som säkert kommer till med....

Jag är totalt omusikalisk så jag har det inte ens installerat.

Jo. Men 28GB. Det är ju större än min programmapp. Backuper relaterade till uppgraderingen av iLife gjordes under gårdagen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-30 18:54

Är det inte så att den gjorde en veckobackup då ?
Som jag fattat det så gör den en backup varje timme som den sparar 24 timmar, den gör sen en backup per dag som den sparar i en månad och sen gör den en backup per vecka som den sparar tills hårddisken du kör time machine är full.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-30 22:41
Ursprungligen av macmic:

Är det inte så att den gjorde en veckobackup då ?
Som jag fattat det så gör den en backup varje timme som den sparar 24 timmar, den gör sen en backup per dag som den sparar i en månad och sen gör den en backup per vecka som den sparar tills hårddisken du kör time machine är full.

Nej, den gör en backup varje timme. Alltid. Såvida man inte stänger av TM på något sätt.

Dessutom rensar den ur gamla backuper så att man inte spar mer en en per vecka för de som är mer än en månad gamla, osv.

Så kan det ju vara. Låter som en rimlig förklaring även om 28GB var mycket. Kan de vara så att iLife installationen flyttade på något och det därför blev så stort.

Vis av erfarenheten vet jag att man mår bäst av att bara köra huvet i sanden och bara acceptera att den finns där vad gäller TM. Vad den gör? Tja.. nåt? Veckobackupen, eller synkroniserar sånt aom kasnke blev fel sist eller....nåt.

28 GB, jasså... jaha och så fortsätter man jobba.

Strunta lite mer i vad din dator har för sig

Ursprungligen av Goflorp:

Vis av erfarenheten vet jag att man mår bäst av att bara köra huvet i sanden och bara acceptera att den finns där vad gäller TM. Vad den gör? Tja.. nåt? Veckobackupen, eller synkroniserar sånt aom kasnke blev fel sist eller....nåt.

28 GB, jasså... jaha och så fortsätter man jobba.

Strunta lite mer i vad din dator har för sig

Jag tycker att jag allt för ofta har prestandaproblem som ger hack i ljud och bild när jag spelar video på min macbook. Därför kastar jag en blick på ikonen som visar om Time Machine jobbar.

Men detta hackandet i ljudet är att anna ämne. Jag vet inte om det bara är jag som känner av det eller om det hel enkel heter GMA950....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-30 22:43
Ursprungligen av Macaddict:

Någon som ha en förklaring på detta eller kanske har varit med om något liknande?

Finns det något bra sätt att se vad som skulle kopieras i så sor mängd.

Jag har ingen bra förklaring (utan mer info).

Om backupen redan är tagen (och blev 28G stor) så har jag beskrivit ett "smidigt" kommando för Terminalen som analyserar vad som åkte med i en backup här:

http://www.99.se/mac-os-x/228263-traden-foer-timemachine-fragor-svar-2.html#post1398101

Nu är den igång igen! 24gb denna gång.

1
Bevaka tråden