Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag är hackad

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I går hade jag generalstrul på Airporten. Mitt nätverk var borta. Efter mycket pysslande med att fixa nytt nätverk gick jag in på WoW och märkte att alla mina saker och pengar var borta från alla gubbarna. Jag kontaktade Blizzard som meddelade att jag drabbats av en Trojan eller Keylogger och att min dator kapats. Hur gör jag nu? undrade jag och fick ett antal länkar med programvara till PC. Men Mac då? frågade jag och har ännu inte fått svar.
Vad säger ni?
Hur ska jag hitta detta spyware? Hur ska jag förhindra nya. Jag har brandväggar och lösenord och är extremt försiktig med mina uppgifter och konton, har inte den blekaste aning om hur någon tagit sig in bland mina uppgifter. Men det har någon.

Har du laddat ner och installerat några program nyligen? Det finns ju tyvärr ett par trojaner till Mac, och någon av dem lär vara gömd i någon video-codec som man ska luras att ladda ner och installera.

Lite mer info hade nog också underlättat - om din dator och nätverk osv - t.ex vilket operativsystem du kör...

Jag kör iMac 2GHzIntel Core 2 Duo, Snow Leopard, två Airport express, zyxel.

Att du struntade i att svara på den första frågan tolkar jag som ett nej, dvs att du inte laddat ner och installerat något "misstänkt" program nyligen (som t.ex en video-codec, eller en mail-bilaga som heter t.ex "latestpics.tgz", eller den version av iWork 09 som cirkulerade på nätet med en trojan i)

Och har du inte gjort någon sådan nerladdning och installation, så har du ingen trojan heller...

Jag är ganska säker på att din dator inte är hackad. Om det bara är ditt WoW-konto som är drabbat, så kan det ju kanske vara så att någon kommit över ditt lösenord på något annat sätt.

Nej jag har inte laddat ner några program. Men nu är alla mina lösenord borta eller ändrade. Det är någon eller något som varit/är inne i min dator.
Finns det några program till Mac som är användbara?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-10-11 13:19
Ursprungligen av ekenstam50:

Nej jag har inte laddat ner några program. Men nu är alla mina lösenord borta eller ändrade. Det är någon eller något som varit/är inne i min dator.
Finns det några program till Mac som är användbara?

Alla lösenord!? Först var det WoW-kontot som blivit kapat och nu är det alla lösenord som är borta? Menar du att du blivit av med lösenord till e-post, inloggningen på datorn, lösenord på hemsidor, bankinloggning och så vidare?

Det låter otäckt... att kapa ett WoW-konto gissar jag att man kan göra på mängder olika sätt. I PC världen är det kanske "vanligast" med ett spyware/keylogger. Att detta inte existerar i Macvärlden törs jag inte lova. Däremot är det högst osannolikt att man drabbas, såvida man inte gått på de två nitarna som nämnts här ovan.

Enklaste sättet att ta reda på om det körs något olovligt är väll att koppla bort datorn fysiskt från alla nätverk och sedan kolla igenom de processer som körs på datorn med verktygsprogrammet Aktivitetskontroll.

Om man lurats att lämna ut lösenord eller installera någon programvara så är man ju sällan medveten om det. Annars har man ju inte blivit lurad liksom.

Jag förstår din oro... det är läskigt när någon förstör. Men fundera på vad som är mest sannolikt. Är det att någon hackat just din dator och lagt in spyware på den utan din vetskap. Eller är det att någon "kompis" kommit över ditt lösen och vill jävlas lite?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-15 22:19

Jag har samma problem med kapade lösenordsuppgifter!

Ursprungligen av ekenstam50:

Nej jag har inte laddat ner några program. Men nu är alla mina lösenord borta eller ändrade. Det är någon eller något som varit/är inne i min dator.
Finns det några program till Mac som är användbara?

Jag är i samma situation som du och undrar vad som är fel egentligen. Det har småstrulat ett tag och jag minns inte exakt vad som dök upp först, men försöker redogöra för läget ändå.

  • Inga lösenord finns i textform i macen (PowerMac G5).

  • Inget nytt program är nedladdat.
    (Hur vet jag om ett program är video-codec? Ny version av Flip4Mac installerade jag tidigare i höstas.)

  • Plötsligt kan jag inte logga in på något av mina gmail-konton utan får följande meddelande:

  • Rutan under med texten

  • är skuggad och förbockad.

  • Näst på tur är Tradera.

  • Uppgifterna jag skrivit ska stämma.

    Det underliga är att det inte funkar i Firefox, men däremot i Safari.

  • Samma sak gäller

  • till Nordea. Funkar i Safari men inte i Firefox, då blir responsen:

  • Oavsett hur jag försöker komma åt

  • förblir jag fast på den här sidan.

  • Jag har kört Norton Antivirus genom hela datorn och kammat noll. Brandväggen är alltid på och jag är väldigt uppmärksam på bifogade filer och undviker dom.

Så här har det aldrig varit förut och jag fattar inte vad som hänt. Det känns jäkligt olustigt och jag är väldigt misstänksam. Något har uppenbarligen hänt och jag vill inte använda Safari, trots att det fungerar på Tradera och Nordea (dock inte på gmail).

Som jag ser det måste någon kommit åt mina inloggningsuppgifter via webbläsaren och ändrat dom på gmail's e-postkonton. Samma sak gäller Tradera och Nordea. Nu vill jag inte logga in på fler ställen pga risken för fler rån.

Är det någon som vet eller fattar vad problemet är och vad jag ska göra?
Jag vet inte ens vad jag ska leta efter. Klart är att något måste bort!

Väldigt tacksam för hjälp här. Jag är helt villrådig.

/ Lian

Ursprungligen av TreEss:

Hur vet jag om ett program är video-codec?

Codec - Wikipedia, the free encyclopedia

Liten förklaring till mitt snack om video-codecs tidigare i tråden:

Det fanns (eller det ryktades iallafall om) en trojan som gömde sig i vad som uppgavs vara en video-codec.

Dvs man besökte en viss hemsida. Där fick man ett meddelande, typ: "För att se den här filmen måste du ladda ner och installera den här video-codecen... osv". Folk laddade ner den, installerade den, och kanske kunde man då se fler filmformat, men framför allt så hade man installerat en trojan i sin dator.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-11 12:33

Clamxav. Hittar väl några mac trojaner men är väl mest för att hitta pc virus.

Men är det något så verkar någon ha hackat ditt email konto eller ditt trådlösa nätverk.

//Rob

  • Medlem
  • 2009-10-15 22:28

testa att radera alla cookies i dina webbläsare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-15 22:42
Ursprungligen av Baron:

testa att radera alla cookies i dina webbläsare.

Jag raderar alla cookies varje dag. Jämt. Det hjälper inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-15 23:10

Frågan är hur jag vet att problemet är borta?
Det skulle kännas bättre att se en fil och kunna göra sig av med den. Nu är allt höljt i dunkel.

Tack Jesper. Jag har ett vagt minne av att just ett sådant scenario dök upp på någon sida för ett tag sedan, och att just Flip4Mac behövde laddas ner. Om det kan vara boven har jag ingen aning om, men den är avinstallerad nu i alla fall.

PS. Jag blir utloggad här hela tiden. Ska det vara så? DS

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-15 22:31

Som baron skrev. Prova att ta bort cookies först och främst. När du registerar ett konto (gmail och tradera) måste du ange ett annat email konto. Du kan prova att återställa lösenorden.

//Rob

  • Medlem
  • 2009-10-15 23:13

Kastar du dina cookies blri du utloggad. Eller blir du utloggad oftare? Verkar som att du har cookieproblem.

Är det när datorn fyller i dina namn och lösenord automatsikt som strular
kan det vara att felet ligger i en trasig nyckelring.

Nyckelringen är ett Verktygsprogam som sköter om lösenord mm.
Prova starta nyckelhanterare och kör Nyckehantere/Nyckelringsreparation

Se upp med att pilla i nyckelringshanteraren i onödan, fel här leder till de problem ni har.

Blir man utloggad hela tiden kan det ha att göra med att man inte tillåter cookies precis som Baron påpekar.

Att nån av er blivit hackad håller jag för ytterst osannolikt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-15 23:31

Okej, då vet jag felet till mina utloggningar här. Det stämmer med mina inställningar beträffande cookies.

Jag sparar ALDRIG namn och lösenord på något sätt i datorn. Det är när jag fingerknackar live som alla problem uppstår.

Oavsett vad den korrekta termen kan tänkas vara, så är det väl ändå märkligt att jag får meddelande om att jag skriver fel användarnamn och lösenord på flera webbadresser (gmail, Tradera o Nordea) och inte kan logga in alls? Jag vågar inte handla på nätet innan jag fått bukt på det här. Skumt som tusan, är det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-15 23:50

Jaaaaaaaaaaaaaaa!!!! Det funkar!
Nordea, Tradera och även inloggningen på gmail går som smort.

Flip4Mac åkte ut i höstkylan. Omstart. Sen verkar det okej.

Synd bara att jag har filer som kräver Flip4Mac för att kunna spelas i Quicktime. Det finns väl inget annat program som går att använda? Jag kan i och för sig testa att ladda ner den igen och hoppas på en friskare version nu.

Tack alla snälla som engagerat sig i mitt problem. Ni är kanon!
Nu kan jag ju gå och lägga mig med lätt huvud.

God natt!

/ Lian

Ursprungligen av TreEss:

Synd bara att jag har filer som kräver Flip4Mac för att kunna spelas i Quicktime. Det finns väl inget annat program som går att använda? Jag kan i och för sig testa att ladda ner den igen och hoppas på en friskare version nu.

Du kan lugnt installera Flip4Mac igen. Det var nog snarare omstarten, eller något annat, som gjorde att problemet försvann.

Jag tror inte att Flip4Mac hade något med saken att göra.

Tror att omstarten gjorde susen snarare än att det var Flip4Mac som krånglade.

Hade det vart Flip så hade forumet vart fullt av trådar.

Däremot ngt trasigt i cookiefiler eller nyckelring, måhända ngt som repaerades av systemet när du startade om maskinen.

Men, 100% säker skall man inte va.... hursomhelst är det roligt att du har en fungerande maskin igen.

  • Medlem
  • 2009-10-16 00:00

Oj, vad kusligt det låter! TreEss, vad gjorde du för att allt skulle fungera igen? Berätta gärna. Och vad gäller Flip4Mac, kan du inte använda Perian i stället?

Ekenstam50, hur gick det för dig?

Goflorp, du brukar tala av egen erfarenhet. Har du pillat sönder nyckelringshanteraren någon gång? Vad hände då?

Ursprungligen av lufra:

Goflorp, du brukar tala av egen erfarenhet. Har du pillat sönder nyckelringshanteraren någon gång? Vad hände då?

Inte lyckats köra sönder den, men hört om andras erfarenheter här.
Med en trasig nyckelring kan man bli sittande med en dator som inte ;
Loggar på ngnstans med automatik , kanske inte så jobbigt....
Man kan få en dator som man inte kan logga in på alls...

Gissar på alla nivåer där emellan kan inträffa.

om du kikar inne i Nyckelhanteraren vad den sparar så förstår man rätt snabbt att ; vojne... pajjar den filen/programmet så sitter man nog upp till halsen i smeten...

Däremot är den ett grymt ställe att pilla på när man glömt bort ett lösenord...
Alla lösenord som sparas av datorn (även FF/Safari) ligger här.
Ytterligare en andledning att man ALDRIG skall ge ngn sitt lösenord till datorn.

Om man har ngn's lösenord kan man snabbt gå in i Nyckelhanterare och "låsa upp" visning av i princip alt; gmail, hotmail, Facebook, YouTube.
Så tänk på det ni som t ex går i skola, SE TILL ATT HÅLLA TRUTEN OM ERT LÖSEN.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-16 00:07

Flip4mac är för att spela upp wmv filer. Perian spelar upp alla andra typer (utom wmv då) som inte stöds av Quicktime.

//Rob

Senast redigerat 2009-10-16 07:50
  • Medlem
  • 2009-10-16 07:25

Robo-X: änner mig tvungen att fråga, menar inte att vara näsvis:
Menar du förutom eller utom wmv?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-16 07:47
Ursprungligen av Baron:

Robo-X: änner mig tvungen att fråga, menar inte att vara näsvis:
Menar du förutom eller utom wmv?

Språkpolis.

Men du har rätt det ska stå utom.

//Rob

  • Medlem
  • 2009-10-18 01:32

Ja, fanken, jag hade visst också F4M installerat fortfarande. Usch, att det ska behövas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-18 10:24

Jag har också kört Flip4mac länge nu utan att ha några problem. Så antingen så är det som folk säger att det var omstarten hjälpte eller så har du isåfall fått tag i en infekterad Flip4mac vilket jag betvivlar man får genom att ladda ner det via deras hemsida (eller typ Apple)

För ca 6 månader hade jag liknande problem med att alla mina inställningar till mina externa program slutat fungera. Nu vet inte jag vad det berodde på men jag testade att logga in på en annan user och sedan in på mitt konto igen så fanns allt kvar. Då hade jag testat omstart och dylikt.

Flip4Mac har jag installerat, men det har jag haft typ på alla datorer så det är ingen fara.
Akta dig för torrenter och dylikt.

För mig löste det sig genom att WoW hjälpte mig att fixa nya lösenord genom gmail och sedan kunde de ge tillbaka alla grejjer och pengar som tjuvarna snott. Bra. Dom var bara ute efter Wow-grejjer.
Alla andra konton ändrade jag lösenord på, skaffade 1Password men det var ett jävla gnet med allt.
Att vi kan bli hackade är helt klart.

Det där ser väldigt skumt ut.

Ursprungligen av ekenstam50:

Det där ser väldigt skumt ut.

"Det där" vadå? Vad är det du svarar på eller kommenterar?

Senast redigerat 2010-12-15 20:00
Bevaka tråden