Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro fläkten går hela tiden

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-10-15 17:48

Hej jag har en första generationen MBP med Intel processor.
Jag har med åren märkt att fläkten arbetar mer och och efter att ha uppdaterat till OS X 10.6 så arbetar den i stort sett konstant!
I synnerhet när jag använder Safari för att surfa. Som nu när jag skriver detta tex.
Jag har kollat att datorn som är ca. 2 år inte är full av dam.

Är det någon som har en idé om vad man kan göra.
En av anledningarna till att jag gillar min MBP så mycket är just att den i normala fall är så tyst.

Kolla in den här länken

Hej
Kolla in den här länken

99.se » Hårdvara » PowerBook & MacBook Pro » Min MacBook Pro är kokhet - risk för skador?

Där står ganska mycket om ditt problem. Jag har MBP från våren 2008. Ligger vid surfande på 53° C och fläktarna på ca 2000 rpm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-23 06:58

Har haft samma problem som du, samma generation MBP.

I mitt fall körde jag en ASD-test (3S108 heter ASD-versionen). Det visade sig vara en temp sensor som orsakade problemet, som dessutom kom och gick slumpmässigt. Det stora problemet var att hitta givaren (Temp Palm Rest L) som visade sig sitta på moderkortet.

Sensorn hade en kallödning - efter åtgärd går datorn perfekt.

Principen för alla Apple-datorer är att fläktarna går på högsta varv som default och därefter sänks hastigheten beroende av alla temp sensorer.
Om en enda sensor inte fungerar går fläktarna upp på fullt (ca 5800 varv).
Om en sensor rapporterar en högre temp, ökar fläktvarvet stegvis enligt en tabell - beroende av temperaturen.
Med den insikten har jag också insett att det inte är rimligt att härleda fel av detta slag till program eller skärmsläckare.

Min rekommendation är - kör en ASD - test, du hittar förmodligen förklaringen i ett sensor-fel.

1
Bevaka tråden