Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felkod 36

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har läst alla trådar här på sidan och inte hittat en lösning på mitt problem.

på min macbook med tiger på, så har jag har två helt nya 1Tb firewire diskar inkopplade. En med allt jobb och en precis likadan som backup.

När jag då ska kopiera över all information till bakcupen så får jag felkod -36 meddelandet efter ett tag:

("Finder kunde slutföra åtgärden eftersom viss information i "*Filnamnet" inte kunde läsas eller skrivas.
(Felkod -36).")

När jag sedan försöker kopiera filen som tidigare inte gick att kopiera, så går allt hur bra som helst.. testade även att koppla in diskarna på min gamla imac ppc G5'a och kopiera över allting i ett kör.. det gick även det hur bra som helst..

vad f-n kan vara problemet ?=)

Hur är diskarna formaterade och inkopplade i nätverket? Kan detta hjälpa till? Mac OS X 10.4: Error -36 alert displays when connecting to a Windows server

error code 36 mac - Google Search

de är formaterade i mac os extended journalförd.

de är chainade efter varandra eftersom det bara finns en firewire port men det ska ju vara ok.

har googlat felkod 36 också men de få förklaringar till det är det inte fråga om. det verkar inte som de som frågat om felkod 36 här på 99 har fått något ordentligt svar på frågan.

Nu kommer jag inte ihåg felkoden, men ibland kan det "tjöva sig" om man försöker kopiera över en ohemulskt massa (och stora?) filer på en gång. Mest ett USB-problem enligt mina erfarenheter dock. Då brukar det funka bättre om man tar ett mindre antal filer åt gången. Tror också att det vid något tillfälle gick bättre om man inte förlitade sig på strömmatning genom USB/FW utan körde med extern transformator (för 2,5"-diskar förstås). Men i det stora hela har FW "alltid" funkat för mig till skillnad från det mera skakiga USB...

Experimenterade själv med det här och kom väl(?) i stort sett fram till att filkopiering med hjälp av terminalkommandon fungerade bättre.

ok.. jo det rör sig om en helvettes massa filer på en gång=).. så man kanske får testa att kopiera över lite år gången.. även om det känns ologiskt och jobbigt.. man tycker operativsystemet borde klara av det ändå.. det binära språket är ju så logiskt så de kontrollerar alla bytes så det borde egentligen inte bli nå fel..

kopiera med terminalkommando? hur gör man det?

Ursprungligen av dagsljus:

ok.. jo det rör sig om en helvettes massa filer på en gång=).. så man kanske får testa att kopiera över lite år gången.. även om det känns ologiskt och jobbigt.. man tycker operativsystemet borde klara av det ändå.. det binära språket är ju så logiskt så de kontrollerar alla bytes så det borde egentligen inte bli nå fel..

kopiera med terminalkommando? hur gör man det?

cp källfil målfil

starta terminalen, skrin "man cp"

Visar The Manual Pages för "cp"...

Kan slå vad om att du stänger terminalen inom 1 minut

Hur är din disk formatterad? och partitionerad?

Prova att gå in partitioneringen ( nu ryker ALLT på den, se upp) Ha backup!
Välj att skapa en partitionering över hela utrymmet.
Nöj dig INTE med att titta och säga vad käckt,så är den ju redan...

Sedan vid formattering väljer du under avancerat "Apple GUID", sen kan du välja OSx Extended, ej skiftlägeskänslig, Journalförd.

Apple GUID gör den startbar och du kan instalera ett system på den.
T ex Time Machine får spader efter ett tag - notera att det tar ett tag.... om man missar den här funktionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-16 16:45

Har du kollat disken med skivverktyg? Felkod 36 är ett I/O error enligt mac os. Lite otydligt vad det kan röra sig om men, jag skulle kolla i alla fall om det nu inte löst sig.

det har jag.. helt felfri

Jag kunde förr få denna felkod trots fungerande hårddisk/ar. Det kan lika gärna vara något fel i kabeln.

ja du hade rätt.. det tog en minut sedan stängdes termnalen ner.. hehe..

Hela disken är en enda stor partion.. (mac os extenden journalförd)

vore det bättre att ha två partioner tex?

Apple guid, extenden , ej skiftlägeskänslig och journalförd.. ok jag borde testa det..

Ursprungligen av dagsljus:

ja du hade rätt.. det tog en minut sedan stängdes termnalen ner.. hehe..

Hela disken är en enda stor partion.. (mac os extenden journalförd)

vore det bättre att ha två partioner tex?

Apple guid, extenden , ej skiftlägeskänslig och journalförd.. ok jag borde testa det..

Just det här att många diskar som levereras som NTFS, klara och färdiga för en PC, ger problem på macar.
Ibland går det inte formattera om dem - det är vanligaste problemet.
Fixar sig formatteringen så blir det mysko saker efter ett tag.
Så "på den" med Skivverktyg, partitionera - radera den enda partitionen som är skapad av tillverkaren, lägg dit en EGEN, en lika stor (1 Partition), Radera (formattera) sedan enl ovan, Apple Extended Journalförd , Ej skiftlägeskänslig, under Avancerat: GUID.

1
Bevaka tråden