Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FM-radio och 802.11n till iPhone och iPod touch inom kort?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

9to5mac skriver på sin hemsida att dom har fått tips om att Apple arbetar med ett program till iPhone och iPod touch där man kommer kunna få "riktig" radio via FM.

iPhone och iPod touch har kunnat ta emot FM-radio via hårdvara ett bra tag nu, dock osäker på exakt vilka generationer som skulle få möjlighet till detta.

Senaste iPod touch och iPhone 3GS har även möjlighet att sända musik till bilstereor tex, och har även WiFi-chip med stöd för 802.11n, som man kan hoppas aktiveras inom kort.

Detta skulle troligen vara ett säljknep för att kunna konkurrera ut Zune HD som har stöd för FM-radio.

Intressant läsning:
In-house Radio.app in the works for iPhone and iPod touch | 9 to 5 Mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-13 23:47

Bryr mig inte personligen om radion men 802.11n, jatack.

Hm, klart intressant. Uppenbarligen stödjer hårdvaran i nyare iPhones mottagning och sändning mellan 76 och 108 MHz, förutsatt att uppgifterna om att det är BCM4329 som används stämmer. För mig skulle det vara bingo, och jag känner många radioter som kommer hoppa jämfota av glädje om radiomottagning kommer.

http://www.broadcom.com/collateral/pb/4329-PB00-R.pdf

Frågan är hur batteritiden blir med 802.11n? Och FM-radio? Anledningen till att jag vill ha FM-radio är för att batteriet försvinner rätt fort om man använder webbradion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-15 14:39

Var det inte snack om att iPhone och iPod Touch ska kunna visa 720p egentligen men har strypts?

  • Medlem
  • 2009-10-15 21:13
Ursprungligen av acke:

Var det inte snack om att iPhone och iPod Touch ska kunna visa 720p egentligen men har strypts?

1080p t.o.m. sägs det...
iPhone 3GS totally capable of 1080p video playback

WiFi-chip? Något nytt, någon som vill förklara, jag kan ju koppla upp mig på trådlöst med min iPhone?

Ursprungligen av Olav Rust:

WiFi-chip? Något nytt, någon som vill förklara, jag kan ju koppla upp mig på trådlöst med min iPhone?

Jo, men inte med N-standarden som ger avsevärt snabbare uppkoppling. Hårdvaran visar sig stödja detta men Apple stryper till den långsammare G-standarden.

Ursprungligen av Patrik D:

9to5mac skriver på sin hemsida att dom har fått tips om att Apple arbetar med ett program till iPhone och iPod touch där man kommer kunna få "riktig" radio via FM.

iPhone och iPod touch har kunnat ta emot FM-radio via hårdvara ett bra tag nu, dock osäker på exakt vilka generationer som skulle få möjlighet till detta.

Senaste iPod touch och iPhone 3GS har även möjlighet att sända musik till bilstereor tex, och har även WiFi-chip med stöd för 802.11n, som man kan hoppas aktiveras inom kort.

Detta skulle troligen vara ett säljknep för att kunna konkurrera ut Zune HD som har stöd för FM-radio.

Intressant läsning:
In-house Radio.app in the works for iPhone and iPod touch | 9 to 5 Mac

Låter tekniskt otroligt då det förutsätter att iPhone och iPod har inbyggd FM-mottagare med HF-steg, MF-steg, FM-detektor, etc. fanns detta inbyggt från början så skulle det naturligtvis gå att lyssna på FM-radio redan från början.

Tyvärr är en FM-mottagare inget man fixar med en mjukvara lika lite som en TV-mottagare. Det är därför Elgato finns.

Däremot en webbradiomottagare, det är en helt annan sak.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

...fanns detta inbyggt från början så skulle det naturligtvis gå att lyssna på FM-radio redan från början.

Det är inte ett dugg självklart när det gäller Apple, det har historien visat tydligt.

http://www.ilounge.com/index.php/news/comments/apple-bluetooth-to-be-unlocked-in-ipod-touch-2g/

http://gizmodo.com/229773/update-apple-to-charge-199-to-activate-80211n

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-17 14:11
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Låter tekniskt otroligt då det förutsätter att iPhone och iPod har inbyggd FM-mottagare med HF-steg, MF-steg, FM-detektor, etc. fanns detta inbyggt från början så skulle det naturligtvis gå att lyssna på FM-radio redan från början.

Tyvärr är en FM-mottagare inget man fixar med en mjukvara lika lite som en TV-mottagare. Det är därför Elgato finns.

Däremot en webbradiomottagare, det är en helt annan sak.

Webbradiomottagare?

Det kallas internet.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Låter tekniskt otroligt då det förutsätter att iPhone och iPod har inbyggd FM-mottagare med HF-steg, MF-steg, FM-detektor, etc. fanns detta inbyggt från början så skulle det naturligtvis gå att lyssna på FM-radio redan från början.

Men grejen är ju att åtminstone senaste iPhone faktiskt har den hårdvaran. Broadcom-chippet fixar allt, bara Apple släpper programvara för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-18 23:38
Ursprungligen av Per Ejeklint:

...bara Apple släpper programvara för det.

Vilket antagligen kommer lagom till Zune HD släpps.

Ursprungligen av acke:

Vilket antagligen kommer lagom till Zune HD släpps.

Zune HD släpptes 15 september i USA, men du kanske menar Europa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-19 11:39
Ursprungligen av Patrik D:

Zune HD släpptes 15 september i USA, men du kanske menar Europa?

Haha, ja då menar jag det. Men stora frågan är väl om Apple känner sig tillräckligt tvingad att bjuda oss på extra saker.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Men grejen är ju att åtminstone senaste iPhone faktiskt har den hårdvaran. Broadcom-chippet fixar allt, bara Apple släpper programvara för det.

Jag lägger mig, tydligen finns redan FM mottagaren i apparaten. Otroligt konstigt att de inte aktiverat den då en av de saker som iPhone fått stryk för är avsaknaden av FM-radio.

Då hoppas vi på en snar uppdatering

Här finns förtydligande:
Next-gen iPhone getting WiFi n, FM transmitter, more? | iPhone Buzz

"However Apple have locked down its functionality; currently it will only receive short-range FM transmissions from the Nike+ exercise peripheral."

Att fixa så vi med iPhone kan nyttja FM-radio (och kanske även FM-sändning) med uppgradering av programvara vore riktigt najs. Hur är det med jailbreakade telefoner, finns program för detta tillgängligt till dem? (inte för att min är jailbreakad men...)

(I väntan på att Apple aktiverar FM-mottagningen så finns ett bra fungerande och fritt program för direktsändning av SRs alla kanaler, Tunin.FM)

1
Bevaka tråden