Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Möss med flera knappar

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nu frångått Apples enknapps mus och införskaffat en Logitec Mx 700.
Varför har jag inte gjort detta tidigare!!!
Har tidigare tyckt att Apples Promouse varit helt ok, men inser nu att jag hade fullständigt fel.
Kan inte annat en att rekomendera denna mus.
T-son:D

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2003-05-10 21:04

Förstår dig precis. Kom från pc-världen -94 till mac och hade jättevårt att vänja med vid en enknappsmus. När OSX kom blev jag lycklig när jag åter kunde använda musen effektivt. De alternativ som fanns till OS9 funkade aldrig riktigt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-10 21:16
Citat:

De alternativ som fanns till OS9 funkade aldrig riktigt bra.

Men tvåknapparsmöss fanns ju redan på Mac OS 8-tiden. Det fanns ju både med ADB- och USB-anslutning.

Jag fattar inte heller hur man klarar sig med en musknapp. Allt tar ju dubbelt så lång tid då.

Jag kör stenhårt med enknappsmus. Kan helt enkelt inte hantera vanliga PC musar (trycker ofta på två knappar samtidigt)

Kanske bara för att man använt mac så länge och försökt använda pc så lite som möjligt men jag använder datorn snabbare med en enknappsmus.

Men det kanske bara är jag!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-11 02:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Michael Larsson
Jag kör stenhårt med enknappsmus. Kan helt enkelt inte hantera vanliga PC musar (trycker ofta på två knappar samtidigt)

Kanske bara för att man använt mac så länge och försökt använda pc så lite som möjligt men jag använder datorn snabbare med en enknappsmus.

Men det kanske bara är jag!

Jo, det är nog bara du.

(skojar ju!;) )

Och sen har vi mig också… Jag tror att en av orsakerna till musarm är att man inte kan byta grepp med eller arbetsställning med flera knappar. fast jag är ju ingen läkare förstås…

jag är också otroligt ytlig vad gäller prylar. Jag använder inget som är fult. (därför jag har Mac bla) Om någon någonsin uppfinner en mus vackrare än Promouse så kommer troligen någon mysko naturlag att stöta bort ens fula hand när man försöker använda den… eller jah… typ…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-11 02:21
Citat:

Kan helt enkelt inte hantera vanliga PC musar (trycker ofta på två knappar samtidigt)

Musar? Du menar väl möss?

ok, ok.

Lite slarv har ingen dött av.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Musar? Du menar väl möss?

Jag vet inte om det behöver vara fel. Det är ju skillnad på bokar (träd) och böcker så nog skulle man kunna skilja på musar och möss också.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-05-11 14:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tobbe Hj
Förstår dig precis. Kom från pc-världen -94 till mac och hade jättevårt att vänja med vid en enknappsmus. När OSX kom blev jag lycklig när jag åter kunde använda musen effektivt. De alternativ som fanns till OS9 funkade aldrig riktigt bra.

Jag har använt en mac ally 3 knappars med scroll från 8.6 tror jag.. optisk och den gick hur bra som hellst fast när mx500 kom köpte jag den och har aldrig velat byta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-11 14:37
Citat:

Jag vet inte om det behöver vara fel. Det är ju skillnad på bokar (träd) och böcker så nog skulle man kunna skilja på musar och möss också.

Nej, varför det? Datormusen heter så därför att den liknar en mus. Alltså heter det en datormus, flera datormöss. Det finns ingen anledning att krångla till saker och ting.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-11 20:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Nej, varför det? Datormusen heter så därför att den liknar en mus. Alltså heter det en datormus, flera datormöss. Det finns ingen anledning att krångla till saker och ting.

Skulle nog säga musar. När ett substantiv med gammal typ av pluralbildning byter betydelse, brukar den nuvarande gängse pluralbildningsformen slå igenom. Detta är inget nytt, utan det har varit så länge.

Exempelvis så äter den hungrige inte två smörgäss, utan två smörgåsar.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-11 20:44

Jupp.. Kör med en Logitech MX 500, mycket behagligare än Apple's möss

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-11 21:21
Citat:

Skulle nog säga musar. När ett substantiv med gammal typ av pluralbildning byter betydelse, brukar den nuvarande gängse pluralbildningsformen slå igenom. Detta är inget nytt, utan det har varit så länge.

Nej, det är bättre att behålla pluraländelsen med omljud tycker jag. Det heter möss, inte musar.

Och när det gäller ordens utveckling: ett gångjärn kallas "gångjärn" även om det är av plast, mässing eller aluminium.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim T-son Torkelson
Har nu frångått Apples enknapps mus och införskaffat en Logitec Mx 700.
Varför har jag inte gjort detta tidigare!!!
Har tidigare tyckt att Apples Promouse varit helt ok, men inser nu att jag hade fullständigt fel.
Kan inte annat en att rekomendera denna mus.
T-son:D


Enknappsmus är bäst! Precis som att pese verkar billigare, så verkar nog tvåknapparsmusar bättre. jag kan inte tänka mig att Apple skulle envisas så mycket om det inte var jävla bra… Apple känns som ett sånt företag som lanserar det folk behöver och inte nödvändigtvis det folk vill ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-11 22:17
Citat:

Apple känns som ett sånt företag som lanserar det folk behöver och inte nödvändigtvis det folk vill ha.

Är inte det samma sak? Det gäller väl att ge folk vad de vill ha och behöver? Annars är man väl ute och cyklar rent marknadsmässigt i alla fall?

det är en enorm skillnad på vad folk vill ha och det folk behöver. Ett tydligt (men dåligt i sammanhanget) exempel på det är sprutor till små barn.
grejen med Apple är väl att de just bryr sig mer om att göra sjyssta prylar och mindre om att sälja. Till skillnad från Microsoft som gör skit som folk tror at de vill ha…

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2003-05-12 19:58

Använder en Logitech Pilot Wheel Mouse sen circa 1,5 år tillbaka, klart bättre än Apples enknappsmus, specielt scrollhjulet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-13 12:24

Svenska Akademiens Ordlista skriver:
"mus s -en möss djur; pekdon till dator"

Alltså är det korrekta en mus flera möss oavsett om det handlar möss med öron eller en eller flera knappar.

Däremot är ju språket dynamiskt och utvecklande så om tillräckligt många använder musar blir det ju ett ord i det svenska språket oavsett vad Svenska Akademien tycker.

För övrigt tycker jag att Macally mössen är helt ok. Fast kvaliten har blivit lite sämre i och med ice modellen som kom i vintras.

Min firma heter för övrigt Musfångaren. Och den är inte uppkallad vare sig efter pekdonet eller det kvinnliga könsorganet utan som en hyllning till min katt!

Beställde en Logitech Cordless Desktop Deluxe Optical igår, tänkte köra med den till nymaccen som är på väg.. nån som har testat? bra, dålig?

Jag fick en "A4 tech" trådlös mus av min bror i fördelsdags present och den fungerar grymt men jag har problem på macen med den, jag kan bara använda vänster, höger klick samt scroll, dem andra knapparna kan jag inte programera:/, cd skivan är bara för windows, i systeminställningarna är det inställnngar för en mus med två knappar, hur ska jag få dem andra att fungera?

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-02-26 12:20
1
Bevaka tråden