Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra är en usb-monitor egentligen? Jag har testat.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-10-13 14:25

Jag har sagt det förut, och säger det igen: man kan aldrig få för mycket skärmyta. Om du som jag redan har en extraskärm till din dator så kanske du har upptäckt begränsningen – det finns ingenstans att plugga in en skärm till. Här är lösningen på problemet – en liten bildskärm som du ansluter via usb.

Mimo S710 är något så ovanligt som en liten extraskärm på 7" som du ansluter till din Mac (eller PC) med usb. Inga strömadaptrar, inga extra grafikkort eller bildskärmsutgångar krävs.

  • Jag har testat den på min blogg där jag även lagt upp fler bilder samt ettvideoklipp som visar skärmen in action -du hittar videoklippet här.

Saxar in testet i sin helhet nedan:

Citat:

Med sina sju tum är det inte en utmanare till en Apple Cinema Display, men det är en fiffig liten hjälpreda som kan visa dina chattar, kalender eller varför inte din inkorg i Mail? Låt mig få presentera Mimo 710S. Tanken med Mimo är alltså inte att den ska ersätta din nuvarande bildskärm, även om den säkert kan vara intressant för dem som t.ex. kör en Mac Mini som server. Eftersom bildskärmen ansluts via usb krävs inte mycket av ditt grafikkort, och även om du bara har en enda skärmanslutning kan du njuta av att få mer skärmyta.

Att komma igång är enkelt – windowsfolket installerar drivrutinen som följer med på CD medan vi som kör OS X (i skrivande stund finns inga officiella Linux-drivrutiner) får surfa in på Mimos supportsajt och hämta hem drivrutinerna. Det känns lite o-macigt att du måste starta om din Mac för att kunna använda drivrutinerna, men sedan fungerar det fint. När du är färdig med installationen av drivrutinerna är det bara att plugga in usbkabeln. Mimon får all ström via usb, och behöver därför ta två usb-portar i anspråk på din dator – men i gengäld slipper du en strömadapter för skärmen. Jag har tyvärr inte kunnat testa om det funkar att köra skärmen via en usb-hubb, så om du t.ex. sitter med en Macbook Air som bara har en usb-port kanske du bör kolla upp det med tillverkaren innan du slår till.

När du sedan slår på Mimon kommer den att fungera som en extraskärm, om du går in i Systeminställningar – Bildskärmar kan du välja hur de ska vara uppställda. Ett tips är att inte göra som jag hade gjort i videon du kan se i detta inlägg – jag hade satt skärmen efter min Cinemadisplay, vilket gjorde att jag var tvungen att dra muspekaren över två skärmar innan jag kom in på extraskärmen. Bättre är att ha din huvudskärm i mitten och de två extraskärmarna på var sin sida.

Så, vad kan man då använda en liten skärm på sju tum och en upplösning på 800 x 480 pixlar till egentligen? Svaret är överraskande mycket. Den är perfekt för att köra till exempel kalendern, inkorgen, Tweetie, Adium eller något annat programfönster som inte tar så stor plats och som är praktiskt att kunna se utan att använda Exposé. Färgdjupet och kontrasten är överraskande god, och skärmen känns kvick och dras inte med eftersläpningar. Det jag kan anmärka på är att vinkeln kanske inte är helt optimal när skärmen är uppfälld, det hade varit bra att kunna justera vinkeln utan att behöva luta hela bottenplattan och lägga grejer under den för att få rätt vinkel. Jag hade även gärna sett att skärmen hade ändrat skärmorientering automatiskt när jag vrider den från liggande till stående läge.

Så hur ska jag sammanfatta mina intryck av Mimo 710S? Det är en funktionell och hyfsat prisvärd skärm vars största styrka är att den kopplas in med två helt vanliga usb-kontakter. Bildkvaliteten är god och skärmytan går att växla mellan stående och liggande – något som gör att den passar för flera olika program. Frågan du bör ställa dig själv innan du halar fram plånboken är om den är nödvändig? Kanske för en del av oss, men med handen på hjärtat känns det mest som en kul grej att ha. Fast den är charmig och det är lätt att hitta på nya användningsområden för den. Och en sak är säker – det kommer att kännas tomt på skrivbordet när den åkt hem igen.

Vad tror ni är detta något för er?

Kan ju finnas användningsområden; visa bildspel i skyltfönstret.
Palettskärm om man kör Photoshop ?

Kanske visa sidan
http://home.mac.se/jerry/Webcams.html på den ?

Om jag körde en Mini som mediaserver så skulle jag ha denna som skärm vid iTunes musikspelning. Man ska ju inte behöva sätta på 50" plasman - eller vad man nu har - bara för att lyssna på en låt...liksom...

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-10-13 15:05

Glömde att säga att denna faktiskt finns i en version som har Touch-skärm, men de hade inget testexemplar att låna ut tyvärr...

Jepp, har haft PS-paletter i den, fungerade fin-fint - om man kan vänja sig vid att flytta muspekaren extra långt åt sidan...

Tar tacksamt även emot kommentarer på om jag ska försöka satsa på fler videoklipp - kommentera gärna på blogginlägget isf så har jag all sådan feedback samlade på ett enda ställe.

1
Bevaka tråden