Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

time machine, snow leopard och hårddiskbyte

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-13 13:16

Nu har jag läst igenom en massa gamla trådar men tycker inte att jag har svaren på mina frågor. Min situation är följande:
Jag äger en MacBook vars originalhårddisk på 80gb börjar ge vika både vad gäller utrymme och funktion. Jag har således beställt en intern 500gb som lär dyka upp nu i dagarna och jag skulle vilja installera Snow Leopard på den nya disken, men fortfarande ha kvar allt från den gamla disken. Frågan är alltså, hur gör jag detta på bästa sätt? Planen är att köra en time machine mot en extern disk, byta intern disk och sedan köra en time machine från den externa disken tillbaka till datorns nya interna.
Mina frågor är alltså:

1. Går det?

2. Var i skedet bör jag installera Snow Leopard? Om jag gör en time machine backup medan jag har leopard och sedan installerar SL och går tillbaka med time machine, kommer SL försvinna då? Hur funkar time machine i förhållande till operativsystemet?

3. Tar time machine backup på hela hårddisken eller bara på det använda utrymmet? (vill veta hur mycket plats jag behöver partitionera på den externa disken, då den är min flickväns som har endel windows-prylar på den.)

Har hittills inte använt TM så jag är lite grön på hela mac-backup området. Även andra lösningar och tips uppskattas. Jag är idel öra. Finns svaren i andra trådar så hänvisa gärna till dem, då jag inte hittat dit själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-13 15:31

Jag skulle ta en Time Machine kopia på gamla disken. Sedan byta disk, installera Mac OS X 10.6 och under första uppstarten välja att återställa från Time Machine. Smidigaste då lösningar med Carbon Copy Cloner förutätter att du har ett externt kabinett till din nya disk.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-13 17:20

Tack för hjälpen, jag testar det så ser vi hur det går.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-10-13 17:20
Ursprungligen av acke:

Jag skulle ta en Time Machine kopia på gamla disken. Sedan byta disk, installera Mac OS X 10.6 och under första uppstarten välja att återställa från Time Machine. Smidigaste då lösningar med Carbon Copy Cloner förutätter att du har ett externt kabinett till din nya disk.

Får man ett frächt system då fast med alla filer, program osv kvar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-14 00:53
Ursprungligen av ledin:

Får man ett frächt system då fast med alla filer, program osv kvar?

Ja den tar bara över dina filer och dina program från backupen.

1
Bevaka tråden