Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SJ har haft sönder sin Safari-funktionalitet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-09-14 22:44

SJ suger. Nu har de återigen varit och pillat någonstans i sitt system för sedan förra veckan kan jag inte längre handla biljetter med kontokort med Safari 4. De skriver på sin webbplats att Safari 4 kanske inte funkar (och har sedan på samma sida smart nog en länk där man kan ladda ned senaste webbläsare, bland annat.......ja just: Safari 4)

Jag är tämligen säker på att de gjorde något med systemet i samband med att de införde legitimationstvång. Före det funkade allt även med Safari 4. Nu kommer jag hela vägen tills betalningen skall godkännas, då blir det stopp utan felmeddelande (i läget där jag normalt slussas vidare till en sida där jag godkänner köpet mha en kod från min säkerhetsdosa från Nordea).

Hur många tycker jag skall kliva på tåget utan biljett imorgon och be konduktören internfakturera SJs IT-avdelning?

Ola H. Det är ju fett surt, hur många gånger har man inte kännt sig snuvad på en bekvämlighet... men människan är alltid bättre än tekniken...bara att bita i det sura äpplet och leta upp en annan webläsare/dator, be nån om hjälp eller köp den på stationen. Jag tycker absolut du ska påpeka det här för SJ på lämplig nivå, det är nog det mest konstruktiva du kan göra av situationen.

Jag ville gärna köra samma grej när e-leg inte funkade just när jag skulle deklarera......

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-10-12 21:22

Jag har också försökt med Safari 4 med samma nedslående resultat. Efter en timmes jobb hade jag dock hittat metoden. Jag beställde biljetten med Firefox. Det funkade. Det går däremot inte att checka in med Firefox. Då gick jag in på Safari igen och efter en stund lyckades jag checka in med det beställningsnummer jag fått via Firefox. Ska det vara så här?! Jag har skrivit till SJ och klagat och frågat om man bara stöder kunder som använder program från ett speciellt företag.

Tidigare i dag beställde jag och betalade sovvagnsbiljetter från Kolkata till Ranchi i Indien via den indiska järnvägens hemsida. Efter fem minuter med Safari 4 var biljetterna beställda, betalda och utskrivna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-13 09:01

Jag hade glömt att jag läst den här tråden igår när jag köpte biljetter till Köpenhamn. Under tiden jag insåg att jag behövde byta till en annan dator/webbläsare (jag har även en stationär dator med Win 7, så jag kunde använda explorer) så blev biljetterna hem dyrare. Grr... iofs bara 100 kr, men ändå. Lite snopet.

Tyvärr måste man alltid ha Firefox installerat som backup. Det är då och då - i olika sammanhang - som man måste köra Firefox. Hade jag inte MobileMe - och synkar alltså även bokmärken mellan datirer/iPhone - så skulle jag helt gå över till Firefox. När jag hjälper andra att komma igång med en Mac så installerar jag alltid Firefox och säger åt dom att glömma Safari - annars uppstår förr eller senare problem för dom med banker etc - och så sitter dom där och ringer desperata samtal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-13 09:42

Jag missade en länk på SJs hemsida om problemet. Där säger dom så här:

Ursprungligen av SJ:

Användare av Safari 4.0 och Google Chrome 4.0 kan uppleva problem vid köp av biljetter. Använd vår manuella säljkanal (telefonnummer 0771 - 75 75 75) om detta fel inträffar eller använd webbläsaren Firefox om du arbetar eller surfar med en Mac.
Den 24 oktober beräknas problemet vara löst.

1
Bevaka tråden