Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har IPREDator förstört min AirPort?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är min sista utväg.
Igår kväll beställde jag VPN-tjänsten IPREDator för 149:-/månad, och det fungerade mycket bra. Jag ställde in allt enligt instruktionerna och var nöjd att se att det fungerade mycket väl.
Det enda jag kunde påpeka var att det gick (om än knappt märkbart) lite mer sakta än förut, och att AirPort-symbolen tidvis tappade en halvbåge.

Imorse när jag slog på min MacBook och skulle ansluta till VPN:et möts jag av följande meddelande:

Jag går genast till inställningarna och kollar. Där ser jag följande text om AirPort:

Och det är just denna "egentilldelade IP-adress" som förstör. Jag har startat om datorn flera gånger om med VPN-klienten oansluten, inaktiverad, och även totalt borttagen. Jag har lagt till den flera gånger om och testat igen och igen och igen, utan resultat.
Resultatet blir att jag inte kan använda internet överhuvudtaget, då min AirPort tvärvägrar att anta den gamla IP-adressen.
Värt att nämna är kanske att då det fungerade hade jag AirPort ansluten med min gamla IP-adress samt IPREDator aktiverad, vilket gjorde att när jag kollade på internet efter min IP-adress visade den en helt annan (så ja, allt var utmärkt).

Till råga på allt upphör inte AirPort-symbolen att ha sin översta halvbåge grå hur många gånger jag än startar om datorn och resetar min router (som föriövrigt ska ha stöd för VPN):

Den som vet vad min AirPort sysslar med och om det går att återställa den till fabriksinställningarna (jag har letat runt på internet hela dagen), hjälp mig!
Jag kommer bli väldigt tacksam.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-12 23:23

En AirPort kan inte rimligtvis "förstöras" av vissa inställningar eller användande av vissa protokoll i trafiken som passerar den.

Återställa den till fabriksinställningar gör man genom att dra ur elkabeln, trycka in resetknappen på baksidan, fortsätta hålla den nedtryckt medan man sätter i elkabeln igen och sedan släppa knappen när man ser att lampan på framsidan blinkar snabbt.

Testa därefter att ställa in allt från början igen och sedan köra utan att blanda in VPN. Fungerar det då är det inget fel på AirPorten.

det är inget fel på din airport, prova att ställa in datorn korrekt istället.

Så var exakt finns denna knapp? Jag har en vit MacBook och jag ser inget på baksidan som skulle kunna se ut som en resetknapp. Och vad kommer hända med alla filer? Kommer de försvinna?

Ursprungligen av countdown:

Så var exakt finns denna knapp? Jag har en vit MacBook och jag ser inget på baksidan som skulle kunna se ut som en resetknapp.

Nä, men du har en resetknapp bak på din airport, det är den vi pratar om.

För övrigt strulade hela halva sbvenska delen av internet igår tack vare att IIS (de som har hand om et) skickade ut en felaktig fil till alla DNS:er.
Sumam summarum att mellan 19 och midnatt igår ungefär så fungerade ingenting som tänkt...

Mycket av ditt strul kan ha berott på det.

Den är ju inbyggd i min MacBook, inte en router, och jag förstår fortfarande inte var eller hur jag ska lyckas hitta denna mystiska knapp. Måste jag skruva loss underdelen?

Kollade nyss, och jag har fortfarande kvar samma problem, så jag tror inte det kan ha berott på IIS-strulet.

Senast redigerat 2009-10-13 12:54
Ursprungligen av countdown:

Den är ju inbyggd i min MacBook, inte en router, och jag förstår fortfarande inte var eller hur jag ska lyckas hitta denna mystiska knapp. Måste jag skruva loss underdelen?

Kollade nyss, och jag har fortfarande kvar samma problem, så jag tror inte det kan ha berott på IIS-strulet.

För att kunna surfa trådlöst (till internet eller internt) måste din trafik passera via en trådlös basstation. Har du kollat att din vanliga trafik (ej IPREDator trafik) fungerar via din bas station?

Har du provat att ge din inbyggda AirPort en fast IP address? Det ser ut som din dator inte kan hämta IP address från din DHCP server via trådlösa vägen. Var är din DHCP server (i din bas station, din router eller från din ISP)? Isåfall kanske det kan hjälpa att starta om bas stationen eller routern.

Ursprungligen av The Real Viking:

För att kunna surfa trådlöst (till internet eller internt) måste din trafik passera via en trådlös basstation. Har du kollat att din vanliga trafik (ej IPREDator trafik) fungerar via din bas station?

Har du provat att ge din inbyggda AirPort en fast IP address? Det ser ut som din dator inte kan hämta IP address från din DHCP server via trådlösa vägen. Var är din DHCP server (i din bas station, din router eller från din ISP)? Isåfall kanske det kan hjälpa att starta om bas stationen eller routern.

Sitter och svarar nu från en liten netbook (PC... usch!) och allt fungerar ju. Som jag sa förut, fungerar inte trafiken mellan min MacBook och basstation även fast jag har IPREDator inaktiverat, vilket beror just på AIrPort av någon anledning har vägrat anta min vanliga IP ända sedan jag fixade VPN:et.

Så allt jag behöver göra är att skriva in IP-adressen manuellt i AirPort-inställningarna?
Jag går och testar att starta om routern nu på en gång och ska se om det fungerar.
On a side note: hur hittar jag min vanliga gamla IP-adress om jag inte minns den?

Ursprungligen av countdown:

Sitter och svarar nu från en liten netbook (PC... usch!) och allt fungerar ju. Som jag sa förut, fungerar inte trafiken mellan min MacBook och basstation även fast jag har IPREDator inaktiverat, vilket beror just på AIrPort av någon anledning har vägrat anta min vanliga IP ända sedan jag fixade VPN:et.

Så allt jag behöver göra är att skriva in IP-adressen manuellt i AirPort-inställningarna?
Jag går och testar att starta om routern nu på en gång och ska se om det fungerar.
On a side note: hur hittar jag min vanliga gamla IP-adress om jag inte minns den?

HURRA!

Det fungerade att starta om routern... i tio minuter, ungefär. Under tiden skrev jag ner IP-adressen och när det började strula skrev jag in den manuellt.

Nu fungerar allt som det ska.

Stort tack till alla!

Ursprungligen av countdown:

Stort tack till alla!

Vassego!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-13 20:06

För framtiden kan det vara bra att veta att begreppet "en AirPort" generellt sett syftar på Apples trådlösa basstation AirPort (AirPort Extreme, AirPort Express eller Time Capsule). Därav missförstånden.
Talar man om kortet i datorn använder man snarare uttrycket "AirPort-kort", alternativt talar om inställningar för AirPort, nätverksinställningar, etc.

Bra att det löste sig!

1
Bevaka tråden