Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka filer till en FTP-server med Finder?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver ibland uppdatera hemsidan med att skicka upp några filer via FTP. På Pc'n använde jag alltid Total Commander. Nu kan jag enkelt ansluta till FTP'n med Finder men jag kan inte lägga upp filerna.
Detta är något som jag gör 2-3 gånger per år, så jag är ute efter ett enkelt och framförallt väldigt gratis program. Några tips?

Ursprungligen av Johan S:

Hade det men det vägrade fungera. Bara stängdes direkt igen. Funkade innan jag uppgraderade till SL. Några andra?

Ursprungligen av pmarriott:

Hade det men det vägrade fungera. Bara stängdes direkt igen. Funkade innan jag uppgraderade till SL. Några andra?

Det lär nog snart komma en ny version. Men om du tittar på deras hemsida så ser du en ganska stabil betaversion som fungerar med Snow Leopard.

Synd bara att Apple inte inkluderade stödet för att skicka filer till FTP servern när man ändå höll på att göra om Snow Leopards Finder till Cocoa... Leopard har ju stöd att hämta filer från FTP. Ett gyllne tillfälle de missade.

Hämta och skicka filer till FTP/SFTP från Finder hade varit underbart!

Rekommenderar varmt Cyberduck...
Ett annat alternativ som jag också rekommenderar är Transmit som ej är gratis.

Senast redigerat 2009-10-13 12:03
Ursprungligen av pmarriott:

Hade det men det vägrade fungera. Bara stängdes direkt igen. Funkade innan jag uppgraderade till SL. Några andra?

Vilken version använde du? Fungerar utan problem för mig med 10.6.

Ursprungligen av hummel:

Vilken version använde du? Fungerar utan problem för mig med 10.6.

Kommer inte ihåg versionen. Den senaste som fanns till nedladdning igår.

Ursprungligen av hummel:

Vilken version använde du? Fungerar utan problem för mig med 10.6.

Betan fungerar, den skarpa versionen gör det inte.

Behövde en snabb lösning, så jag hostade upp 29 $ för Fetch.

Är man lite Terminal-händig finns ju curl som följer med gratis. Inte så svårt som man kan tro, exempelvis:
curl -T "{/Mapp1/Mapp2/file.AVI}" -u username:password ftp://moses.bibeln.se/

Hoppsan, kolonet blev en smiley

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-12 18:52
Ursprungligen av Gruvan35:

Inte så svårt som man kan tro, exempelvis:

Gissar att du är en UNIX-räv va?

Nej, absolut inte. Jag är en självlärd skriptare som behövde skicka filer till tryckeriet och läste någonstans att det curl följde med os x. Jag ställde några frågor på curls forum och fick hjälp med kommandot för att ladda upp filer. Har ett JavaScript i InDesign som gör pdfer, bygger ett curl-kommando som via do shell script skickar filerna. Har funkat klockrent i flera år utan ett extra ftp-program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-13 11:43
Ursprungligen av Gruvan35:

Nej, absolut inte. Jag är en självlärd skriptare som behövde skicka filer till tryckeriet och läste någonstans att det curl följde med os x. Jag ställde några frågor på curls forum och fick hjälp med kommandot för att ladda upp filer. Har ett JavaScript i InDesign som gör pdfer, bygger ett curl-kommando som via do shell script skickar filerna. Har funkat klockrent i flera år utan ett extra ftp-program.

Ah, ok. Alla script är färdiga. Då är det ju en annan sak. Hade varit meckigt att behöva sitta och skriva in allt det där gång på gång.

Acke, alla script är inte färdiga, men just curl-kommandot använder jag ibland och behöver då inte skriva in allt på en gång. I helgen skulle jag skicka några bilder till några tidningar och försökte ladda ner Cyberduck men länken till betaversionen för snöleoparden fungerade inte.
Då öppnade jag Terminal, klistrade in inledningen av kommandot, drog filen från Finder in i Terminal fönstret för att automatiskt få sökvägen, klistrade in slutet av curl-kommandot och retur. Och på några sekunder var filen skickad.

1
Bevaka tråden