Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket gränssnitt till webbmailen i OSX Server?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-10-11 23:49

Om man ska ha OSX Server som mailserver, vilket gränssnitt borde man lägga ovanpå? Jag har hört att den medföljande är kass.

På mitt webbhotell (Surftown) finns det ett som liknar Entourage men som bara fungerar i Firefox. Är det något man kan lägga på en OSX mailserver? Vad finns det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-12 00:12

Innan jag gav upp idén på att sköta min egen mejlserver funderade jag på Roundcube som webbgränssnitt. Nu var det några år sedan, så det kanske har seglat upp något bättre gränssnittsprojekt sedan dess.

Surftown, kör inte de AtMail?

  • Medlem
  • 2009-10-12 07:54

Jag söker något som har industrial strength. Funkar Roundcube då?

Roundcube finns ju numera i 0.3 Stable version

Håller på testa den bland användare för att byta bort Squirrelmail här hos oss..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-12 11:26
Ursprungligen av Johan S:

Roundcube finns ju numera i 0.3 Stable version

Håller på testa den bland användare för att byta bort Squirrelmail här hos oss..

CommuniGate Pro från Stalker funkar kalas, har kört det i många år nu. Flyttat från Linux till MacOS X bara genom filkopiering Är mycket stabilt, klarar flera 100 000 konton, cluster etc. Flera Internetleverantörer kör med det.
Dock är det ju ett annat program, använder inte det inbyggda i OS X Server. Funkar dessutom lika bra på en vanlig MacOS X på t ex Macmini...

Har kört Roundcube i ett par år och den har funkat klockrent hela tiden - och dessutom blivit bättre.

  • Oregistrerad
  • 2009-10-12 22:40

Beror på vad du eller dina användare har för krav. Dom flesta suger om man jämför med OWA och IE (Tyvärr får man väl säga, OWA är grym) Roundcube kör vi på vårt webbhotell och den är ganska trevlig. Helst vill man ju ha ett gränssnitt som fixar både kalender, kontakter och mail + kanske gruppkalendrar etc. Tycker att apple borde erbjuda samma gränssnitt som dom kör till mobile me konton, den är faktiskt riktigt bra. Trodde den skulle komma med 10.6 server men tji fick jag där.

  • Medlem
  • 2009-10-13 11:35

Tack tack! Jag för allt detta vidare till dem som undrade!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-13 12:11

Tycker det är vansinnigt att Apple inte delat med sig av deras MobileMe-funktioner till Mac OS X Server. Det kan ju inte vara för att man ska välja att köpa MobileMe istället. Folk tänker ju inte, jaså, dåligt webmails-GUI då lägger jag alla konton på MobileMe. Snarare att folk blir förbannade och tar Mac OS X Server på ännu mindre allvar.

Ursprungligen av acke:

Tycker det är vansinnigt att Apple inte delat med sig av deras MobileMe-funktioner till Mac OS X Server. Det kan ju inte vara för att man ska välja att köpa MobileMe istället. Folk tänker ju inte, jaså, dåligt webmails-GUI då lägger jag alla konton på MobileMe. Snarare att folk blir förbannade och tar Mac OS X Server på ännu mindre allvar.

Jag håller med acke till 100%. Apples beteende är inte acceptabelt och inte undra på varför det går så trögt med deras företagsförsäljning.

MobileMe och en väl utvecklad framtida MacOS X Server (vilket det inte är idag) skulle faktiskt komplettera varandra bra.

Senast redigerat 2009-10-13 15:39
  • Oregistrerad
  • 2009-10-13 20:05
Ursprungligen av acke:

Tycker det är vansinnigt att Apple inte delat med sig av deras MobileMe-funktioner till Mac OS X Server. Det kan ju inte vara för att man ska välja att köpa MobileMe istället. Folk tänker ju inte, jaså, dåligt webmails-GUI då lägger jag alla konton på MobileMe. Snarare att folk blir förbannade och tar Mac OS X Server på ännu mindre allvar.

Medhåll (såklart då jag skrev samma sak före dig )

Jag är själv konsult och kör lite osx server åt mina kunder och ännu har ingen velat ha OS X server som mailserver, imap är ju såååå 80 tal och det känns verkligen som att sätta sig på en C64 igen (i jämförelse) - Exchange 2010 har ju nu också (at last!!) fått röven ur och supportar Safari i OWA (Det vattnas redan i mun) - Jag kommer aldrig kunna rekommendera någon kund att köra apples mailservrar, tyvärr. Deras wiki server är ju också ett fett skämt om man jämför med vad du kan göra i sharepoint, som är gratis. Apple behöver växa upp. (problemet är ju att fler o fler vill ha macbooks i företagen och leta en server där känns lite dumt att INTE välja oSX)

  • Medlem
  • 2009-10-13 20:18

Wikin i OSX Server är ju bara att sätta på så fungerar den. Om inte annat så är det ett argument för den lösningen. Vi körde på den av det skälet, vi har för många andar projekt för att kunna dra ytterligare ett. Et voilà, le big mac!

  • Oregistrerad
  • 2009-10-13 21:21
Ursprungligen av Baron:

Wikin i OSX Server är ju bara att sätta på så fungerar den. Om inte annat så är det ett argument för den lösningen. Vi körde på den av det skälet, vi har för många andar projekt för att kunna dra ytterligare ett. Et voilà, le big mac!

Så du menar att man behöver göra något speciellt för att få igång sharepoint då? Sharepoint fungerar direkt också. Att lägga sitt intranät på en wiki är ju ett av dom korkaste funktionerna "buzzwords" bland management idag, tillhör kategorin "låt oss lägga vår kritiska verksamhet på google apps"

Jag måste lägga en röst för Kerio Mailserver. Kostar en slant, men lätt att sätta upp, snygg och funkar med diverse klienter. Den behöver inte ligga på en OS X Server, kan lika gärna rulla på vanliga OS X. Synkar dessutom bra mot iCal. Gjorde en flytt från en Exchange-server med 40 Gb mail med hjälp av Kerios migration tool, fungerade mycket bra.

Wikin i OS X Server har jag haft en del problem att få igång, den var omedgörlig att flytta till en annan volym för mig, mm. När den väl rullar funkar den bra tycker jag.

  • Medlem
  • 2009-10-13 21:56

Jag menar inget mer än att det är lätt att komma igång med en OS X Server.
Du menar inte att vi har lagt vårt intranät på en Wiki? För det har vi givetvis inte.

Och kolla här...
Därför valde Lunds universitet Google - IDG.se

Nu är det lite offtopic, men en annan mejl server som jag gillar skarpt är Zimbra (finns some open source version). Vi kör den visserligen på en Ubuntu maskin, men i alla fall. Vi bytte från CommuniGate Pro som vi inte hade råd med längre, men som fungerar mycket bra. CommunigatePro behöver lite mer emejl expertis om man skall få ut det mesta ur den dock.

Open Source Edition Downloads: Enterprise Messaging and Collaboration Software by Zimbra

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-18 12:14

Zimbra jo, men det är ju lite mer än bara webmail
Zimbra Collaboration Suite Flash Demo

Jag ruskar tråden lite och slår ett slag för atmail.com som efter en snabb testinstallation på 10.6 server igår kväll verkar riktig trevlig som webmail med kalender- och adressintegration.

  • Medlem
  • 2009-11-12 17:30
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag ruskar tråden lite och slår ett slag för atmail.com som efter en snabb testinstallation på 10.6 server igår kväll verkar riktig trevlig som webmail med kalender- och adressintegration.

Det ser ju fint ut, vi måste ha nåt med support. Hur är det med RoundCube i det fallet?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-11-17 10:46
Ursprungligen av Baron:

Det ser ju fint ut, vi måste ha nåt med support. Hur är det med RoundCube i det fallet?

Eftersom RoundCube är ett fritt projekt så tror jag det är lite lurigt att få support på något annat sätt än att anlita en konsult som installerar och sedan erbjuder support.

1
Bevaka tråden