Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook hängde sig, och vill nu inte starta

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-11 20:54

Nu ikväll så hängde min Macbook sig och lät konstigt längst ner till höger. Skärmen blev bara helt svart, så jag stängde av den med off-knappen.
Jag har försökt att starta den och skärmen börjar lysa och datorn låter sitt startljud. Men sedan händer ingenting utan skärmen är bara ljus.
Vad har hänt? Har datorn gått sönder helt?
:'(:'(:'(:'(:'(

1 Ta ur batteriet, ha ingen strömsladd i , tryck på startknapp i fem sek.
Stoppa tillbaka batteriet. prova starta.

2) Försök starta på den medföljande DVD-skivan, hoppa ur installationen, välj kör Apple Hardware test.

Det låter som en pajjad hårddisk.

Har du backup eller tänker du börja gråta?

Jag har ändrat trådens rubrik. Försök alltid sätta rubriker som tydligt visar vad tråden handlar om! (Tidigare rubrik: "Hjälp!")

/Mod

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-11 21:29

Jag har gjort som Goflorp sa att jag skulle göra men datorn gör bara likadant. Slarvig som jag är har ja såklart inte kvar den medföljande dvd-skivan.

Måste det vara min skiva eller kan jag testa med någon annans?

Det skall iaf vara en till samma modell.

Har du backup på det som ligger på disken då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-12 09:11

Nä jag har ingen backup, jag har tänkt att göra en backup men det hjälper ju mig inte...
Nåväl då är det bara att bege mig ut och köpa en ny hårddisk, det måste ju vara en 2,5 tum för storleken det förstår jag men måste det vara ATA eller SATA eller SSD SATA?
Kan ju lika bra passa på att uppgradera ramen är det SODIMM DDR2??

Ursprungligen av dorfus:

...det förstår jag men måste det vara ATA eller SATA eller SSD SATA

Alla MacBook använder disk med SATA-interface. Sen om du väljer en SSD eller en "gammal hederlig mekanisk" disk beror väl framför allt på budgeten...

Vilken disk det skall vara beror på vilken Macbook du har.

Jag är inte den störste häverten på att hålla reda på sånt, men vi har andra här som är grymma på sånt.

Minnet är likadant, det beror på modell.

jag tycker du skall köpa TVÅ diskar, en till maskinen i valfri storlek/fart/etc
Köp sedan en andra och en låda och ha den som backupdisk.

Hur du lägger upp backup finns det massa trådar om, huvidsaken är att man har NÅN form av backup.

Den disk du skall sätta i en extern låda kan vara en 5400 RPM disk, jag har en 7200 varvs disk i en extern låda och det vibrerar och skickar ett "humm"-ljud genom hela skrivbordet....

Jag köpte en ny till min Macbook Pro nyss, det blev en seagate SATA 500GB, 7200RPM , men modellen utan inbyggd bonk-sensor. En del säger det har vart problem med att Macens inbyggda stötsensor kommer i konflikt med den som sitter i driven....

Och så mkt brakar jag inte runt med min bärbara....

SSD är dyrt än så länge, precis som Jesper säger, och det är väl frågan om man behöver den krämen ...

1
Bevaka tråden