Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filmer hackar i VLC

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-10-04 17:31

Hejsan!
Min hårddisk kraschade förra helgen och fick gå ner på macsupporten för att uppgradera till en 320gb på min 1,5 år gamla macbook. Har installerat nytt os nu och allt kändes riktigt bra ända tills jag skulle slå på lite olika filmer. Filmerna hackar med jämna mellanrum i VLC. Håller på att bli galen när bilden fryser varannan minut när ja tittar på mina entourage-avnitt O:-)
Har försökt att trixa med det nu ett tag utan framgång har hoppas på att någon här vet hur man ska göra.

Testa med en äldre version av VLC, eller kanske QT med perian codec?

  • Medlem
  • 2008-10-05 11:44

Laddade hem 0.8.6i versionen av VLC och filmerna hackade till lite då och då även där.. Laddade hem perian till QT och där fick jag inget ljud på filmerna.. Sitter och funderar på var problemet kan ligga...

Är det så att min macbook inte klarar av hårddiskstorleken 320gb? Kan d va fel på nya hårddisken? (Körde en kontroll på "skivan" i skivverktyg utan att hitta några fel) Eller är MB för långsam för nya leopard? (satt med gamla os innan när ja kunde se alla filmer felfritt) Har ändå 2ghz processor och 1ghz ram så tycker att vanliga .avi filmer borde vara en barnlek..

Jag upplever också att filmer hackar i VLC, men först efter senaste OSX-uppgraderingen, Fattar inte om det är nya VLC eller något annat som plötsligt segat till det. VLC var ju annars ett under av jämn distribution förr...

Samma problem här. Det började för ett par dagar sedan, nu har jag testat 9.3 och 9.4 också, med samma dåliga resultat. Det är första gången vlc har svikit mig någonsin...

Nu började min VLC 0.8 plötsligt frysa bilden med jämna mellanrum. Uppdaterade till senaste, men samma där. OS 10.4.11 på en i övrigt finfin MacBook 2,16 med 2gb ram.

Faan vad bra. jag trodde att det var ngt hos mig
bilderna blir pixliga och hakar sig. ljudet rullar. som tur var funkar QT med perian. Den visar tom undertexter. Det gjorde den inte för ett tag sedan.

Vad finns det för andra alternativ än VLC och QT? Ifs så funkar QT med perian.

EDIT: Ser nu att 0.9.4 har släppts, vet inte om det löser mitt/våra problem.
jag körde med 0.9.3 innan..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-13 09:20

Jag använder ju iofs inte VLC utan Plex numera men ett tips kan ju vara att ställa in buffertiden till något semihögt (iaf tills problemen löses på sikt). Är det diskaccessen som är ojämn/haltar så är detta nämligen symptomet. Om din CPU halkar efter i vilket fall hjälper det ju inte men det är nog värt ett försök. Jag tog väl iofs i i överkant men sätter du 5000ms (5 sek) så funkar det finfint att streama trådlöst 720p för mig iaf.

Citat:

Vad finns det för andra alternativ än VLC och QT? Ifs så funkar QT med perian.

Jag gillar mPlayer.
MPlayer OSX Extended 1.0 ext6 software download - Mac OS X - VersionTracker

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-01-26 15:10

Jag har samma problem som m4qs ovan. Ungefär varannan minut vill VLC skriva snabbt till hårdisken. Någon som vet någon bot annan att nedgradera?
Jag har en ny macbook så prestanda borde inte vara ett problem.

när jag använder VLC så kan man se hd-filmer som är 720P men inte 1080p för då laggar det, men har laddat ner Plex och då flyter allt sen en annan sak som jag verkligen gillar är att du inte behöver zippa upp filmen ifall den är nerladdad men kan öppna den iaf.
Jag har nya Macbook 2.4Ghz

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-09 08:36
Ursprungligen av ko_attack:

när jag använder VLC så kan man se hd-filmer som är 720P men inte 1080p för då laggar det, men har laddat ner Plex och då flyter allt sen en annan sak som jag verkligen gillar är att du inte behöver zippa upp filmen ifall den är nerladdad men kan öppna den iaf.
Jag har nya Macbook 2.4Ghz

Jag förespråkar ju också PLEX men även VLC kan väl spela t.ex. rar packade filmer.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-02-09 15:08
Ursprungligen av d99gnu:

Jag förespråkar ju också PLEX men även VLC kan väl spela t.ex. rar packade filmer.

Jo den klarar det också, men även jag använder PLEX. Mycket stabilt och bra. Det blir så skönt listat, både film och tv-serier. Man kastar in skiten i en mapp som scannas och sen är det bara bläddra fram filmen eller avsnittet.

Jag har samma problem med att filmer hackar i VLC - någon som har en lösning?

Fungerar Plex klockrent?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-11 18:47

Jag kör trådlöst. Med VLC hackar det, med Plex fungerar det klockrent!

Ursprungligen av theplague:

Jag har samma problem med att filmer hackar i VLC - någon som har en lösning?

Fungerar Plex klockrent?

Ursprungligen av CEk:

Jag kör trådlöst. Med VLC hackar det, med Plex fungerar det klockrent!

Blir väl att gå över då.
Fattar ärligt talat inte VLC's problem.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-11 18:57

Ja det är schysst faktiskt. Det jag saknar är att jag inte kan ändra bildformat samt att ljudet blir lägre i Plex. Går säkert att hitta lösning på båda grejerna men inte lyckats än.

Ursprungligen av theplague:

Blir väl att gå över då.
Fattar ärligt talat inte VLC's problem.

Jag måste säga att Plex är mil ifrån VLC ur användningssynpunkt.
Finns det verkligen inga vettiga alternativ till VLC?

1
Bevaka tråden