Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket är "normalt" att Time Machine kopierar varje dag?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tycker att Time Machine backar upp bisarra mängder data varje dag. Första backupen för dagen blir alltid >2GB, ofta är det 4GB eller ännu mer. Det hade kanske inte varit så konstigt om jag hade laddat ner en massa filmer, musik, bilder och så varje dag, men det gör jag inte. Är nog lite "svenssonanvändare"; surfar och mejlar mest, skriver något dokument då och då, lägger in semsterbilder – men inte för flera GB varje dag.

Är detta något som kommit med att jag installerat Snow Leopard? Är det någon annan som tycker att Time Machine kopierar "mer än nödvändigt"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-11 12:07

Du kanske har en Windows-installation i en virtuell maskin? Eller så kanske du kör med file vault påslagen?

Vill du utreda ditt problem och kolla vilka filer din backup innehåller (varför den blir så stor) kan du läsa här:
http://www.99.se/mac-os-x/228263-traden-foer-timemachine-fragor-svar-2.html#post1398101

Ursprungligen av pesc:

Du kanske har en Windows-installation i en virtuell maskin? Eller så kanske du kör med file vault påslagen?

Ja, jag har faktiskt Parallels installerat, men jag använder den knappt (vad ska man göra det för?). Senast jag använde den var för mer än en månad sedan, och dessutom är den bara på 340MB, så det är nog ändå inte den som ställer till det.

FileVault är också AV för min maskin, så inget där heller...

Ursprungligen av pesc:

Vill du utreda ditt problem och kolla vilka filer din backup innehåller (varför den blir så stor) kan du läsa här:
http://www.99.se/mac-os-x/228263-traden-foer-timemachine-fragor-svar-2.html#post1398101

Tack för tipset, ska kolla på det!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-11 12:15

Mejlklienten Entourage fungerar dåligt med Time Machine eftersom alla mejl sparas i en och samma fil, som i sin helhet kopieras på nytt.

Läs mer: Entourage and Time Machine (The Entourage Help Blog)

Ursprungligen av jahve:

Mejlklienten Entourage fungerar dåligt med Time Machine eftersom alla mejl sparas i en och samma fil, som i sin helhet kopieras på nytt.

Läs mer: Entourage and Time Machine (The Entourage Help Blog)

Jag använder inte Entourage, utan Apples egen mailklient. Däremot så har jag två IMAP-konton kopplade till Mail, kan detta vara orsaken (som i Entourage)?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-11 17:07
Ursprungligen av pica pica:

Jag använder inte Entourage, utan Apples egen mailklient. Däremot så har jag två IMAP-konton kopplade till Mail, kan detta vara orsaken (som i Entourage)?

Nej, troligen inte. Det bästa tipset har du nog redan fått av pesc och Marcus K. Försök att se vilka stora filer som kopieras. Sedan kan du återrappotera till denna tråd.

Oh joy!

Jag följde era råd och diffade de olika säkerhetskopiorna mot varandra (som pesc föreslog på den här länken: http://www.99.se/mac-os-x/228263-traden-foer-timemachine-fragor-svar-2.html#post1398101).

Då såg jag att TechTool Protection tog backup på mina directories var fjärde timme, och automatiskt också om jag kopplar in ytterligare en hårddisk. Så det var ett antal GB (värdelösa?) backupper som jag sedan tog backup på med Time Machine.

Alltså, in i Time Machines inställningar, säga åt den att sluta ta backup på /HD/Library/Application support/TechTool Protection...! Och in i Time Machine också och ta väck alla säkerhetskopior av det directoryt också, och vips fick jag 84 fräscha GB på min backup-hårddisk!

Tack för alla råden, Oh joy, Oh joy, Oh joy!

Nästa gång det blir en större ögonblicksbild kan du prova att göra en diff mellan den och den just innan så ser du precis vad som har ändrats. Du hittar katalogerna på Time Machine-volymen.

Härligt att se att skatan fick hjälp!

(pica pica är latin för Skata)

(Ptffft! ville bara va en Messerschmitt)

Ursprungligen av Goflorp:

Härligt att se att skatan fick hjälp!

(pica pica är latin för Skata)

Just det! Och Goflorp är ett anagram på Golf Pro

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-18 17:42

Fiffigt sätt att ta reda på vad som säkerhetskopieras.

10.5: View exactly which files Time Machine backed up - Mac OS X Hints

Skriptet fungerar även i Snow Leopard och blir mest intressant för att se vad man kan exkludera ur säkerhetskopieringen.

1
Bevaka tråden