Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med sida gjord i iWeb

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-10-10 11:25

Sitter ordentligt nergrävd här och har inte den blekaste om varför grejjerna inte fungerar som det ska.

Så, om ni surfar in på www.ninniahlsell.se och klickar vidare på dekormålning finner ni att sidan inte fungerar, endast en blank sida med texten "the system cannot find the file specified" Har domänen hos Active24 och använder cyberduck.
Jag har testat att ta bort och ersätta både html filen och hela mappen med allting i, på datorn funkar dekormålning.html hur bra som helst men inte i någon webläsare!

Någon som kan hjälpa mig här?

Tacksam för svar!

Mvh

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-10 11:32
Ursprungligen av ipidd:

Sitter ordentligt nergrävd här och har inte den blekaste om varför grejjerna inte fungerar som det ska.

Så, om ni surfar in på www.ninniahlsell.se och klickar vidare på dekormålning finner ni att sidan inte fungerar, endast en blank sida med texten "the system cannot find the file specified" Har domänen hos Active24 och använder cyberduck.
Jag har testat att ta bort och ersätta både html filen och hela mappen med allting i, på datorn funkar dekormålning.html hur bra som helst men inte i någon webläsare!

Någon som kan hjälpa mig här?

Tacksam för svar!

Mvh

du har ett å i filnamnet. Svenska tecken i länkar brukar vara att be om problem. Döp om filen till dekormalning.html och ändra länken.

  • Medlem
  • 2009-10-10 11:42

Ska testa det, men måste jag ändra så att det står dekarmalning i menyn då också? eller bara ändra html filen?

  • Medlem
  • 2009-10-10 11:51

Allright! enkelt fixat! tack så hemskt mycket! enda problemet nu är att det står dekormAlning istället för dekomålning i navigeringsmenyn =/ Går det att fixa eller är det lost case?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-10 12:14
Ursprungligen av ipidd:

Allright! enkelt fixat! tack så hemskt mycket! enda problemet nu är att det står dekormAlning istället för dekomålning i navigeringsmenyn =/ Går det att fixa eller är det lost case?

Det går att fixa. Du ändrar bara visningsnamnet på länken till dekormålning. Hur man gör det i iweb vet jag inte men jag antar att man högerklickar på den eller nåt.

Annars kan du redigera html-koden direkt. Länken ser ut som <a href="dekormalning.html">Dekormalning</a> och då kan du ju byta ut a mot å i namnet bara och låta länken vara oförändrad. Hoppas du fattar vad jag menar

Nu kör inte jag iweb, men du behöver bara ändra namn på filen. I menyn behöver du inte ta bort å:et.

  • Medlem
  • 2009-10-10 12:07

Jag testade att ta bort å:et helt, och byta ut det mot ett a och då funkar det klockrent men att bara ändra namnet på mappen (dekarmalning) och html filen verkade fungera mindre bra :/

  • Medlem
  • 2009-10-10 12:25

Jag förstår vad du menar men det jobbiga är ju att när du byter namn på länken byter den namn på allting, och koden kommer jag inte åt via mac:en jag sitter vid eftersom jag inte har dreamweaver på den...

Så hur jag än vrider och vänder står det antingen dekormalning och sidan funkar eller dekormålning och sidan fungerar inte =/

Edit: Hur gör man så att sidan finns på google när man söker på den?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-10 12:42
Ursprungligen av ipidd:

Jag förstår vad du menar men det jobbiga är ju att när du byter namn på länken byter den namn på allting, och koden kommer jag inte åt via mac:en jag sitter vid eftersom jag inte har dreamweaver på den...

Så hur jag än vrider och vänder står det antingen dekormalning och sidan funkar eller dekormålning och sidan fungerar inte =/

Edit: Hur gör man så att sidan finns på google när man söker på den?

Är det inte så enkelt som att bara markera texten "Dekormalning" och ändra till ett å?

Google kommer att hitta din sida så småningom. Hur högt den kommer i sökresultatet har bland annat att göra med hur många som länkar till din sida.

Om du vill snabba på processen så kan du tala om för googles sökrobot att den ska besöka din sida. http://www.google.com/addurl/

  • Medlem
  • 2009-10-10 12:46

tydligen inte för när man ändrar stavningen i menyn, så ändras stavningen överallt när man sparar den till en mapp på datorn, dvs. alla filer som har med just den sidan att göra kopplas samman med namnet på länken. Så om det står dekormålning så heter den html filen dekormålning.

Mycket märkligt och jag har försökt att bara ändra i menyn och sedan döpa om html och css filerna till dekormalning.html istället men då blir sidan helt upp och ner istället =/

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-10 12:50
Ursprungligen av ipidd:

tydligen inte för när man ändrar stavningen i menyn, så ändras stavningen överallt när man sparar den till en mapp på datorn, dvs. alla filer som har med just den sidan att göra kopplas samman med namnet på länken. Så om det står dekormålning så heter den html filen dekormålning.

Mycket märkligt och jag har försökt att bara ändra i menyn och sedan döpa om html och css filerna till dekormalning.html istället men då blir sidan helt upp och ner istället =/

Vad idiotiskt! Jag tror fortfarande att det går att ändra namnet på något vis men tyvärr har jag inte iweb så kag kan inte prova...

  • Medlem
  • 2009-10-10 12:52

Ja! jag blir helt tokig, hur svårt ska det kunna vara? Kanske om jag kan få tag på ett kodprogram till mac, en trial verision av dreamweaver eller dyl. så kanske jag kan göra det "the hard way"?

I övrigt så har jag ju lokaliserat problemet tack vare dig så stort tack för all hjälp hittills!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-10 13:10
Ursprungligen av ipidd:

Ja! jag blir helt tokig, hur svårt ska det kunna vara? Kanske om jag kan få tag på ett kodprogram till mac, en trial verision av dreamweaver eller dyl. så kanske jag kan göra det "the hard way"?

I övrigt så har jag ju lokaliserat problemet tack vare dig så stort tack för all hjälp hittills!

Du kan öppna filen med textredigeraren om du vill men du får ingen förhandsvisning av hur det ser ut.

  • Medlem
  • 2009-10-10 13:49

Lustigt nog fungerar inte det heller! index sidan är helt blank och när man ska öppna dekormalning.html så blir det bara en svart ruta med vit text från hemsidan... så ingen kod what so ever :/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-10 15:35

Textredigeraren i OS X är inte ett så "enkelt" program som man kan tro, och det ger en förhandsvisning av html-sidor om du inte klickar i alternativet "ignorera anvisningar om formaterad text i html-filer (se bilden). Pröva det!

Det finns också många andra gratis textredigerare för att knacka direkt i kod, ett exempel är Bare Bones Software | TextWrangler

Vilken iWeb har du? Jag har i tidigare program inte kunnat ha åäö men i den senaste går det att ha det. Den gör automatiskt om det till aao på web-mapparna men behåller åäö i menyerna.

Roffe

1
Bevaka tråden