Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Underhålla en MacBook?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag har nu köpt en MacBook och lekt runt i en knapp vecka. Det har gått förvånansvärt smidigt att byta från PC. Hur skönt som helst!

Men som gammal PC användare så är jag van vid att underhålla datorn ganska ordentligt. Vad behöver jag tänka på när jag använder Leopard på Mac?

Diskdefragmentering till exempel? Hur avinstallerar jag ett program på bästa sätt? Behöver jag ngt skydd mot spionprogram?

Tack på förhand och trevlig helg i förskott,

Oliver Wide-Swensson

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-11-08 19:40

Hmm nu förstår jag inte? Underhålla datorn? Varför gör man det?

Närå... skämt å sido, som frukthandlaren sa.

Det jag brukar göra är att öppna programmet skivverktyg och köra "reparera skivbehörigheter". Skivverktyg hittar du i mappen Verktygsprogram som ligger i Programmappen. JAg brukar köra det i samband med att jag installerat någon systemuppdatering eller större program. Någon gång i halvåret kör jag även "Kontrollera skiva" That's it.

Diskdefragmentering, ja alla sådana verktyg försvann till Macen i och med att man släppte Mac OS X så jag antar att de inte behövs längre.

Det är ganska bekymmersfritt att vara Macägare minimalt med underhåll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 19:55

HFS+ är duktigt på att motverka fragmentering [apple.com], så länge du inte toppfyller disken, OS X behöver (precis som många andra OS) lite svängrum.

För att de farliga program som finns ute på interwebben ska kunna göra skada måste du aktivt installera dem, så sunt förnuft gäller. Installera inget du inte vet vad det är. Finns ganska många trådar här på 99 om virus/spyware/malware, bristen på det samt teoretiska möjligheten att bli drabbad.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-08 19:57
Ursprungligen av oliverwide:

Men som gammal PC användare så är jag van vid att underhålla datorn ganska ordentligt. Vad behöver jag tänka på när jag använder Leopard på Mac?

Jag brukar se till att logga ut nån gång i veckan i varje fall, så ser man till att eventuella minnesläckande processer man dragit igång stängs av. Annars är väl underhåll mest att se till att batteriet är laddat ;).

Det är ju nästan lite tråkigt att vara Mac-ägare..

Tack för infon!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-08 22:25

Googla upp ett program som heter AppTrap. Det fixar så att när du avinstallerar ett program (genom att slänga det i papperskorgen) så får du hjälp att ta bort relaterade inställningsfiler osv.

Kanske inget man störs av dagligen, men det kan vara trevligt att hålla systemet lite rent.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-11-09 07:34
Ursprungligen av axpax:

Googla upp ett program som heter AppTrap. Det fixar så att när du avinstallerar ett program (genom att slänga det i papperskorgen) så får du hjälp att ta bort relaterade inställningsfiler osv.

Kanske inget man störs av dagligen, men det kan vara trevligt att hålla systemet lite rent.

Försvinner filen med inmatade registreringnummer e dyl också?

Gör som ngn sa ovan och kör "reparera behörigheter" nån gång i kvartalet eller efter ngt större "diskjobb". Kör "Skivkontroll" nån gång i halvåret.

Annars några goda råd på förhand;

Stäng inte av datorn till vardags, sätt den i vila (bärbar = fäll ihop locket), då vaknar den på 3 sekunder när du fäller upp locket. Skall du åka bort i tre veckor? -stäng av den.

Stäng absolut inte av datorn genom att bryta strömmen till den (bärbar = håll inne
av/på-knappen i 5 sek, stationär = dra ur sladden). Det är att be om problem.

Dra inte ur lagringsenheter utan att ha monterad bort dem först. Tryck på deras utmatningssymbol först, vänta 5 sek, ta bort dem sen. VILL du VERKLIGEN ha problem? Ryck ur en firewirekabel samtidigt som du kopierar till driven i fråga....

Byt inte namn på din hemkatalog, heter den "oliver", bra. Ge fasen i att byta till "wide". då rasar kopplingen till samtliga dina program...datorn kommer svaja, bära sig helt oberäkneligt åt och krångla som fasen... det finns program för sånt här.
Fråga mig... min fru bytte ju namn när vi gifte oss...

Ett annat bra sätt att be om problem är att konstant köra underhåll på den!
Precis som att största biverkningen av Treo är...huvudvärk...
Om du reparerar behörigheter och trixar med datorn och ständigt letar fel kommer du att hitta dem.

Macen handlar väldigt mycket om att man avsäger sig ansvar
Programmen tar hand om filerna (gäller iPhoto, iTunes framför allt), min hårddisk spar dem (5400RPM, SATA,PATA? Who cares?), Skrivaren bara funkar. Min maskin funkar förbannat bra med filosofin "No Worries...".
GÖR saker med din Mac istället, det gör jag. Oroa sig kan de göra som kör XP...

Det bästa tipset är att aldrig installera saker du inte behöver.

De flesta program du installerar kan enkelt tas bort, men det finns systemtillägg och program som lägger till bakgrundstjänster som är svårare att ta bort, och såna kan i vissa fall ställa till lite bekymmer, därav att det är bäst att låta bli dem, om man nu inte verkligen behöver dem.

Hittade den här tråden med bra tips så jag tänkte fortsätta fråga:
Finns det möjlighet att det ligger avslutade processer kvar och drar även om man startat om datorn etc?
Goflorp skriver ovan"Stäng absolut inte av datorn genom att bryta strömmen till den (bärbar = håll inne
av/på-knappen i 5 sek.."
, ibland har jag tvingats att göra det ändå - kan jag kolla någonstans om jag ställt till med något?

Ursprungligen av theplague:

Hittade den här tråden med bra tips så jag tänkte fortsätta fråga:
Finns det möjlighet att det ligger avslutade processer kvar och drar även om man startat om datorn etc?
Goflorp skriver ovan"Stäng absolut inte av datorn genom att bryta strömmen till den (bärbar = håll inne
av/på-knappen i 5 sek.."
, ibland har jag tvingats att göra det ändå - kan jag kolla någonstans om jag ställt till med något?

Får du ofta hägningar brukar det kunna härledas till ngt fel i hårdvara, väldigt ofta en kass minneskrets, ibland ej svajjig USB-kedja.

Om du får en hängning med uppmaningen att starta om datorn (kernel Panic) nån gång är det ingen fara, får du det en gång i veckan tyder det på ngt seriöst illa.

Håller man inne av/på-knappen i fem sekunder funkar det som att dra strömkabeln ur väggen på en stationär dator. Man bryter strömmen vädigt elakt och datorn får ingen chans att skriva färdigt, stänga filer etc.

De flesta av felen som uppstår (filer som ej är stängda etc) klarar datorn av att reparera själv, men man kan tappa info.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-09 23:25

Jag kör AppZapper för avinstallation av program, fungerar busenkelt och bra. Sen kör jag även ett program som heter "CleanMyMac" som egentligen bara behöver köras en gång. Den kan t.ex rensa datorn på alla språkfiler som du inte behöver (jag sparar bara svenska och engelska) och lite diverse såna saker. Du får lite mer plats över helt enkelt.

Goflorp:
Det har hänt väldigt sällan 3-4 ggr på ett år, ska kanske inte ses som allvarligt då.
Varför jag frågade var för att jag någon gång läst "något" om att det ligga kvar processer, trådar eller vad man nu skrev om någonstans där man bör rensa ur.
Nu är jag sjukt vag och vet inte vad jag pratar om, men ville leda in er på ämnet för att se om ni vet vad jag menar?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-10 11:05
Ursprungligen av theplague:

Varför jag frågade var för att jag någon gång läst "något" om att det ligga kvar processer, trådar eller vad man nu skrev om någonstans där man bör rensa ur.

När du startar om datorn stoppas alla processer så det finns ingen möjlighet att något skulle "ligga kvar" efter en omstart.

"Trådar" är ju "exekveringsdelar" som OS'et skapar åt processorn...
Med den förkylda pumpaskalle jag har just nu är det svårt förklara...

Det mesta som rör filsystemet är gjort för att sköta sig självt, när du startar datorn efter en total krasch märker du att det tar längre tid, den gör lite extra "housekeeping".

Nu låter jag lite evangelisk, men jag gör saker med maskinen (iMovie, iTunes, iDVD, etc etc) och försöker köra så lite underhåll som möjligt.

Ok, jag försöker också köra med den inställningen, men det blir svårt sedan gammal PC-användare.

Ursprungligen av theplague:

Ok, jag försöker också köra med den inställningen, men det blir svårt sedan gammal PC-användare.

Jag vet. Det tog min fru flera månader att sluta med att vilja köra Ad-Aware, optimera diskar, defragmentera, köra reparationsprogram etc...

Idag är hon härdad och det är riktigt roligt se henne prata mac när hennes tjejkompisar som kör PC kommer över.
Vaddå "datorn funkar inte just nu?... Jasså, fått virus. Virus? Nä, det finns inga till Mac"

Det bli lite "ny dyr bil" över det hela, man gör väldigt lite själv, man behöver inte göra ngt speciellt med den. Bilen lämnar man på service en gång om året - datorn kollar jag över ungefär lika ofta..."

Installera om systemet (Windows då) var ju ngt man gjorde var tredje månad...
På Macarna har jag gjort det max 2 ggr sedan OSX kom ut.... Då har de knappt krånglat utan det har bara vart jag som velat starta om på nytt med att bygga upp ordning och reda...

Där har du en viktig skillnad på Mac och PC (tycker jag)

PC-folk raderar rubbet med ett par månaders mellanrum vilket gör att det mesta de har i datorn i adressväg t ex orkar de aldrig lägga in - det försvinner ju ändå strax.
Har kompisar som brukar höra av sig med jämna mellanrum och be om mina mailadresser

En annan skillnad att vänja sig vid är att det är datorn som styr och ställer med dina data betydligt mera än på PC. De flesta program på Mac lägger alla bilder/data/musik i en "svart låda" - en databas helt enkelt. Vill du kika in i lådan får du gå ifrån Programmet i fråga (iPhoto för bilder t ex) för att leta fram din bild, välja exportera ur databasen för att sedan kanske lägga den på en minnepinne.

På PC stoppar man i minnepinnen, letar fram bilden i fråga ur en mapp och lägger den på minnet.

Macens variant är mer lättjobbad när man har 10 000 bilder i maskinen, eller 10 000 låtar etc... sitta och hålla reda på dem för hand blir jobbigt.

Det handlar om att "släppa kontrollen". Var är FILEN? Skiter väl jag i.
Men om jag söker på "barnkalas" och "Göteborg" så hittar jag den skitsnabbt - och de övriga 46 bilderna jag tog där med...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-10 13:05

Man behöver bara göra en underhållsåtgärd på en fungerande Mac: säkerhetskopiera den.

Ok, tack för alla svar.
Ang säkerhetskopiera: fungerar time machine precis lika bra med annan extern hårddisk som time capsule?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-10 13:28

Ja, om den är formatterad med HFS+, det finns många andra trådar om hur man gör.

1
Bevaka tråden