Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera Western Digital 1 TB

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! De nya externa 1-terrabajtarna från Western Digital kommer ju i FAT32-format. Jag tänkte formatera om till MacOS Extended Journalförd - men det går inte, från min iMac 2,4 GHz 10.5.5. Däremot gick det bra att formatera den i FAT-format igen.
Vore skönt att få disken formaterad som jag vill, som beskrivet ovan. Hur kan jag göra?

Hälsningar,

Ingvar Nordin

Jag har läst någonstans om någon som hade samma problem, och löste det med att först ändra partitioneringen till 2 partitioner. Då kunde man välja "Mac OS..." vid formateringen. Sedan kan man gå tillbaka till 1 partition igen, och då funkar det som det ska. Prova det. Det kanske funkar för dig också.

Och en nyfiken liten fråga: Varför kör du 10.5.5? Varför väljer man att inte installera de uppdateringar som finns tillgängliga (dvs i ditt fall upp till 10.5.8)?

Tack - och ja, det kan man ju undra - men jag kör en del program som inte vidareutvecklas, och ju längre man kommer från den systemversion i villken de skapades, ju större blir sannolikheten att dessa program inte kan köras - och då kommer det en period med ett stort och i och för sig så småningom nödvändigt arbete, men ett tag till håller jag mig...

Och fortsatt svar på ditt svar: Det GÅR att välja Mac OS osv även nu, och formateringen börjar, men avbryts snabbt med beskedet att ett fel uppstod.

Ursprungligen av Locovarg:

Och fortsatt svar på ditt svar: Det GÅR att välja Mac OS osv även nu, och formateringen börjar, men avbryts snabbt med beskedet att ett fel uppstod.

Men du skrev att det inte går att formatera Mac OS... :/

Jaja, men då är det bara att hålla med föregående talare, om att det nog är partition map som är problemet.

Senast redigerat 2009-10-10 00:56

Man måste ändra Partition Scheme frår Master Boot Record (DOS) till GUID (Intel Mac) eller Apple Partition Map för att man ska kunna formatera dessa.

...men inga problem att ha 1 partition.

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-09 23:18

Prova med att välja Partitionera, tryck på Alternativ och välj GUID. Du behöver bara välja en partition.

Tillägg, precis som LCR skriver, han hann före.

Partition table ÄR problemet på de flesta drivar man köper idag.

Om man väljer bara formattera går det åt pipan.
Väljer man att radera (ta bort) för att direkt lägga till den igen som 1 partition så går det sedan bra.

Glöm inte GUID / Apple partition map, annars blir den inte startbar. Time Capsule får också spader EFTER ETT TAG om man missar det här....

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-09 23:39
Ursprungligen av Goflorp:

Time Capsule får också spader EFTER ETT TAG om man missar det här....

Inte bara Time Capsule, även Time Machine får spader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-09 23:40

Har varit med om den här:
Går varken om man ändrar till GUID och HFS+
Lösning: Ändra till GUID men välj FAT för att sedan formatera en gång till till HFS+

1
Bevaka tråden