Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur slippa få dubbla ip-adresser (wifi+lan)?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-02 16:33

Hej allesammans

Jag är en ny macanvändare som använder en macbook.

När jag använder den på jobbet så kan jag ansluta den både med det trådlösa och med det vanliga nätverkskortet. Problemet att nätverket vi har tilldelar två ip-adresser till datorn om inte jag slår av Air-porten. Vårat nätverk funkar inte bra om den har två ipadresser till samma dator.

På pc:n fungerar det så att när man ansluter till det trådade nätet så lägger det trådlösa av. Det gör att datorn aldrig får två ipaddresser.

Nu undrar jag om det finns någon funktion eller program som kan göra att det blir på samma sätt som på PC:n! Det vill säga att den automatisk stänger av det trådlösa när den känner av ett trådat nätverk.

Vore tacksam för ett svar!!!

Du kan i listan över nätverksportar i Systeminställningar/Nätverk dra Ethernet överst i listan så ska den gå på denna först, trots att den hittar ett Airport.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-02 21:12

Fast problemet är att Airport stängs inte av. Den är igång fastän den vanliga nätverksjacket är inkopplat.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-02 21:13

Airporten måste ju släppa ip adressen eller stängas av.

Ursprungligen av Murat:

Vårat nätverk funkar inte bra om den har två ipadresser till samma dator.

Detta borde inte vara något problem. Ethernet- och Airport-korten i datorn har två olika nätverksadresser (så kallade MAC-adresser), så nätverket borde inte ens kunna se att det är samma dator.

På vilket sätt märker du att "nätverket inte funkar bra"?

Senast redigerat 2009-10-02 22:59

Ja.. vid närmare eftertanke. Som Jesper säger.. Delar nätverket ut samma ipadress till Airport och ethernet (2 olika MAC) så är DHCP-servern trasig.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-04 08:56

Jag får två olika ipadresser.
Enligt en tekniker på en annans skola så menar han att det blir problem med kommunikationen då de inte håller samma hastighet på portarna.
Det andra problemet är att vi många på företaget, vilket betyder att till varje dator så kommer det gå åt en extra ipadress. Det i sin tur gör att dhcpservern får jobba mera. Vi är minst 100 personer på företaget och vår router är för ett mindre företag. Routern är inställd på att klara av ca 150 samtida anslutningar.
Jag tycker verkligen att det är konstigt att airporten inte stängs av som på en PC.

Ursprungligen av Murat:

Jag tycker verkligen att det är konstigt att airporten inte stängs av som på en PC.

Jo, det är kanske konstigt...

Men hur jobbigt är det egentligen att gå upp i menyraden och klicka på "Turn Airport off" innan man sätter i nätverkskabeln?

Men det funkar kanske med programmet som du fick tips om här i föregående inlägg. Den kan kanske känna av när en nätverkskabel sätts i, och då stänga Airporten. Prova.

Annars finns ju det här programmet: NetworkLocation - Manage settings on your Mac
Men då krävs ju också en klickning för att byta "location".

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-10-04 11:32
Ursprungligen av Murat:

Jag tycker verkligen att det är konstigt att airporten inte stängs av som på en PC.

Det tycker inte jag, att göra ett aktivt val är alltid bättre än att maskinen sköter det.

Ursprungligen av MatsOlov:

Det tycker inte jag, att göra ett aktivt val är alltid bättre än att maskinen sköter det.

Det är väl en tolkningsfråga. Man skulle kunna säga att det är ett aktivt val att stoppa i nätverkskabeln.

Att då önska att datorn reagerar på ett visst sätt är inte alls så konstigt, tycker jag. Men att få sin önskan uppfylld är en annan femma.

För det finns kanske andra som tycker precis tvärtom - att det hade varit helt fel att Airport stängdes automatiskt. De kanske har åtkomst till olika nätverk via kabeln och via Airport, och vill ha båda aktiva.

Så i mina ögon faller hela frågeställningen in under kategorin "Dagens i-lands-problem". Ingen jobbar så effektivt så att man inte har tid att lägga typ tre sekunder på att själv stänga Airport, eller byta "location", när man vill använda kabel.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-08 19:11

Hispiga

Bli inte så hispiga över att jag ställer en sån fråga!!!

Om det är nu så att man vill behålla funktionen med att man ska kunna ha dubbla ipadresser eller som jag tycker att det borde vara, att den automatisk stänger av airporten. Då tycker jag att Apple borde ha lagt en funktion där man kan välja att antingen ha det på det ena eller andra sättet. Det kan ju inte vara så svårt. Det finns ju Script hantering i apple och det hade dom lätt kunnat fixa. Jag har tyvärr inte tid att göra det.

Jag jobbar på på en arbetsplats där det stundtals är väldigt mycket att göra och det är stressigt och att slå av Airporten är inte det första man tänker på. Det finns viktigare saker här i livet.

Ska också tala om för er att denna funktion finns i Windows och Linux... därför tycker jag att det är märkligt att det inte finns i Mac.
Mac som ska vara så himla bra.......

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-10-08 20:19
Ursprungligen av Murat:

Bli inte så hispiga över att jag ställer en sån fråga!!!
......
Ska också tala om för er att denna funktion finns i Windows och Linux... därför tycker jag att det är märkligt att det inte finns i Mac.
Mac som ska vara så himla bra.......

Det finns virus och annat skit till win och Linux, är det också något som borde finnas till OS X tycker du?

Jag har aldrig känt att den funktionen du önskar har behövts. Skicka din önskan till Apple, kanske dom också tycker att den behövs men inte har tänkt på det, eller så har dom det, men tycker inte den behövs.

Edit: I Mac OS X har du möjligheten att dela din Airport med någon om du själv använder ethernet eller tvärt om, kanske därför din önskade funktion inte finns.

Ursprungligen av Murat:

Det finns ju Script hantering i apple och det hade dom lätt kunnat fixa. Jag har tyvärr inte tid att göra det.

Men är det inte precis lika jobbigt att starta ett script, som att klicka i menyraden för att stänga Airport? Det sparar ju inga arbetsmoment...

Och jag håller med MatsOlov: Skicka ditt önskemål till Apple.
Om de inte vet att önskemålet finns så lär det inte dyka upp någon valmöjlighet så som du skulle vilja ha det.
Apple - Mac OS X - Feedback

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-08 21:23
Ursprungligen av Murat:

Bli inte så hispiga över att jag ställer en sån fråga!!!

Om det är nu så att man vill behålla funktionen med att man ska kunna ha dubbla ipadresser eller som jag tycker att det borde vara, att den automatisk stänger av airporten. Då tycker jag att Apple borde ha lagt en funktion där man kan välja att antingen ha det på det ena eller andra sättet. Det kan ju inte vara så svårt. Det finns ju Script hantering i apple och det hade dom lätt kunnat fixa. Jag har tyvärr inte tid att göra det.

Jag jobbar på på en arbetsplats där det stundtals är väldigt mycket att göra och det är stressigt och att slå av Airporten är inte det första man tänker på. Det finns viktigare saker här i livet.

Ska också tala om för er att denna funktion finns i Windows och Linux... därför tycker jag att det är märkligt att det inte finns i Mac.
Mac som ska vara så himla bra.......

man behöver ju inte klanka ner en plattform bara för att en enstaka och väldigt specifik funktion saknas. Typ som att säga "kan man inte ha flera virtuella skärmar där Word 2000 startar i tredje skärmen? Pc som ska vara så populärt."

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-08 23:26

Va trött man blir på er...

Ärligt... det verkar som ni är helfrälsta i Mac...

Denna funktion är ju en självklarhet att den ska finnas med. Känns ju som verkligen resurslöseri att datorn ska behöva ta extra ipadresser. Det måste ju förfan finnas val att kunna ställa in på en burk. Även om det finns nissar här som inte bryr sig så måste det ju finnas... inte konstigt att folk väljer PC....

När vi pratar om virus så ska sanningen fram. Det finns visst virus till mac.
Om ni har undgått att missa det så är Macosx inget annat än en unix klon. Linux är också en unix klon men den har precis som mac få virus. Så den fronten att mac är virus fritt är bullshit. Det är bara ett försäljningstrick. Det finns virus och jag vet.

Och det här med scriptet är alltså tänkt att man bara ska behöva göra det en gång, inte varje gång jag ska sätt i och dra ut nätkabeln.

Men men gott folk nu ska vi sluta skälla på varandra... imorgon ska jag testa detta marcopolo... så får vi se hur det går...

Jag kommer att återkomma röra om i grytan lite då och då...

Ursprungligen av Murat:

Denna funktion är ju en självklarhet att den ska finnas med. Känns ju som verkligen resurslöseri att datorn ska behöva ta extra ipadresser.

Ett resursslöseri som du fixar på ett par sekunder genom att stänga Airport när du inte vill ha det aktivt. Eller genom att använda något av programmen som tipsats om här.

Ursprungligen av Murat:

Det måste ju förfan finnas val att kunna ställa in på en burk. Även om det finns nissar här som inte bryr sig så måste det ju finnas... inte konstigt att folk väljer PC

Men kör PC då. Vi hindrar dig inte.

Ursprungligen av Murat:

Det finns visst virus till mac.

Nope. Inga kända virus. Ett par trojaner finns, men det är inte samma sak.

Ursprungligen av Murat:

Jag glömde säga en sak till angående varför jag inte tar kontakt med Apple....

Jag förstår inte heller vad det supportbesöket skulle ha med saken att göra - hur det skulle kunna framkalla någon ovilja att kontakta Apple.

Du tycker att en funktion borde finnas.
Den funktionen finns inte i OS X idag.
Apple har ett formulär där man kan lämna synpunkter på OS X och alla andra produkter.

Ganska enkel ekvation, tycker jag.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-04 09:27

Det finns program som kan kolla vilket nätverk du befinner dig på och utifrån det utföra givna inställningar, exempelvis marcopolo: MarcoPolo - Context-aware computing for Mac OS X

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-04 10:33

Är det inte ganska lätt att i Air Port-menyn helt enkelt stänga av WLAN? Två klick bara. När du behöver WLAN sätter du igång det igen. Eller har jag missat problemet med detta?

Edit: Jaha, Jesper hann kommentera medan jag skrev.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-08 20:26

Har ni kollat på Bolles länk, den kanske löser problemet?

Ursprungligen av Tangen:

Har ni kollat på Bolles länk, den kanske löser problemet?

Nej, jag har uppfattat det som att han vill kunna välja. Är kabeln inte i så ska det vara trådlöst, och när kabeln sätts i så ska det vara trådat och Airport ska stängas av.

Så automatiken som beskrivs i den länken funkar nog inte i det här fallet. Den funkar ju om man alltid vill ha trådat hemma och alltid trådlöst på jobbet, eller tvärtom.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-08 23:32

Jag glömde säga en sak till angående varför jag inte tar kontakt med Apple....

Apple support var på min arbetsplats och skulle ge oss en utbildning i Mac. Mellan raderna kunde man höra och så "har vi ju denna produkt, men denna produkt är endast i light version..."

till skillnad från linux där " gratis är gott"....

  • Medlem
  • 2009-10-08 23:49
Ursprungligen av Murat:

Jag glömde säga en sak till angående varför jag inte tar kontakt med Apple....

Apple support var på min arbetsplats och skulle ge oss en utbildning i Mac. Mellan raderna kunde man höra och så "har vi ju denna produkt, men denna produkt är endast i light version..."

till skillnad från linux där " gratis är gott"....

Jag får inte ihop det med att du inte vill kontakta Apple?

Kan du även kanske peka ut några virus för mac os X så att vi vet vad vi ska akta oss för?

Varför stängs inte Airport automatiskt av vid inkoppling av ethernet? Jo, därför att man kan (om man vill) själv skapa ett nätverk om man har flera möjliga nätverksanslutningar in och ut. Exempelvis koppla upp sig med ethernet och sedan dela ut ett privat nätverk med hjälp av Airport. Eller tvärtom. Himla fiffigt i rätt sammanhang.

Att då automatiskt stänga av Airport vore ju utomordentligt korkat, eller hur? Behöver man inte den funktionen stänger man helt enkelt av Airport i menyn uppe till höger. Eller så skiter man högaktningsfullt i det och det funkar lika bra ändå (som trådskaparen redan konstaterat - att IT-killarna framöver får investera i en ny router om samtliga hundra anställda gör likadant får bli ett senare problem )

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-09 11:04

Om du vill använda endast ethernet när du är på jobbet har jag ett tips för dig. Ta bort trådlösa nätverket från airports lista så loggar datorn inte in sig på wlan nätverket. Att stänga av airport när ett annat nätverk är aktivt är korkat.

//Rob

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-09 16:45

En fundering... Är det inte likadant i Windows, att man får en ip-adress på det trådlösa, och en på det trådade nätverkskortet? Det är i alla fall inte inställt som standard i Windows att det trådlösa kortet avaktiveras när man ansluter en nätverkskabel.

Möjligen kan datorleverantören skicka med programvara som med olika nätverksprofiler sköter aktivering/avaktivering av nätverkskort...

1
Bevaka tråden