• Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-10-08 05:57

Hur gick det här till?

Startade google earth idag och fick besked om att det fanns en nyare version. Laddade ner och startade programmet. Då kom det upp ett fönster (se bifogad bild). Budskapet gjorde mig orolig eftersom google ville installera en uppdaterare som uppdaterar all programvara i bakgrunden. Jag tog en bild av fönstret och avslutade.

Varför blev jag orolig? Jo, jag har sparat en version av SketchUp 5 på datorn och kört den parallellt med nyare versioner eftersom exportmöjligheterna (3D) i denna tidiga gratis version motsvarade vad man senare fick börja betala för.

Sedan öppnade jag ett finder fönster för att kolla min dyrbara version av SketchUp 5.

What!

Den hade uppdaterats till nr 6!

När och hur?

Nyligen öppnade jag ett par sketchup filer som jag fått via e-post. Då körde jag en uppdatering av den senare versionen (inte version 5).

På något sett har de kört över min version nr 5. Kanske godkände jag någon liknande generell uppdatering då, men i ett mer dolt godkännande?

Nu står mitt enda hopp till att jag någonstans har backup på program-mappen, något som jag sällan kör. kanske, kanske inte...

Så, nu är jag alltså utelåst från Google earth också... om jag inte vill ha en paranoid uppdaterare installerad som mosar min gamla SketchUp 5, om jag kan hitta den vill säga.

Har någon varit med om något liknande?