Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läsa mail från flera datorer och tillgång till ett mailarkiv?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå,
är en sak jag har funderat på ett tag. Jag letar efter en bra lösning för att ha samma mail på alla datorer.

Lite uppgifter:

Jag arbetar från 3 datorer för tillfället.
Stationär på jobbet, stationär hemma och en bärbar.

Kör Snow Leopard på samtliga.

Jag använder mig av Apples eget Mail program. (ville inte byta)

Jag har 5 olika epostkonton (olika adresser) i mitt mailprogram som synkas.

Har 25.000 mail i min inkorg, 10.000 i min utkorg.

Kör IMAP.

Har mobileme.

_______

Jag skulle vilja ha en lösning så att jag i inkorgen har alla mail från de senaste 6 månaderna på samtliga av mina datorer.

Under fliken i Mail som heter "på min Mac" skulle jag kunna ha ett arkiv där alla äldre mail sparas, så jag kan enkelt kan komma åt dem utan att de belastar IMAP kontot.

Jag vill också ha dem i synk på samtliga datorer, så det jag gör på jobbet är synkat med min hemmadator när jag kommer hem och viceversa.

Några förslag hur jag kan lösa det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-21 16:46

exchange och entourage istället?

eller väntat till 10.6 stödet är stabilare...

/Tangen

Se: Jag använder mig av Apples eget Mail program. (ville inte byta)

Dessutom kan jag knappast påverka servrarna mina mailkontot ligger på.

På vilket vis skulle exchange underlätta mailhanteringen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-22 19:24

Får se om jag förstått dig rätt:

Du använder redan IMAP och har därmed dina 5 olika mailkonton via mobileme synkade på alla tre datorer. MEN du vill bara ha de senaste 6 månadernas mail i mobileme´s inbox och äldre som ett arkiv endast lokalt på de tre olika datorerna. Uttryckt annorlunda: alla mail äldre än 6 månader arkiverar du utanför "molnet"? Då krånglar det till det, därmed behöver du också en annan synkmetod än IMAP-kontot/molnet. (Usb-sticka eller något synk-program som via nätet kopplar upp datorerna direkt till varandra, etc.)

Varför inte ha hela ditt arkiv som en synkad mapp på IMAP-kontot? Om inte lagringsutrymmet på mobileme räcker så stödjer ju Google IMAP numera.

Ursprungligen av IngoX:

Får se om jag förstått dig rätt:

du vill bara ha de senaste 6 månadernas mail i mobileme´s inbox och äldre som ett arkiv endast lokalt på de tre olika datorerna.

Endast 1 av mina 5 konton är ett Mobileme konto. Och endast mail skickade till Mobileme bör finnas i den inkorgen.

Men annars har du förstått mig rätt.

Varje inkorg/IMAP har i molnet de 6 senaste månadernas mail så de blir i synk på samtliga datorer.

Varje dator har lokalt sparat (synkning via Mobileme fungerar) ett mailarkiv där samtliga äldre mail går att komma åt.

Hur löser jag det?

Det låter som du krånglar till det i onödan? Varför vill du inte ha mer än de 6 senaste månadernas mail på mail-servern? Se bara till att du har tillräckligt med utrymme så löser du ju problemet. Går väl t.ex. att köpa till utrymme på MobileMe? Borde gå att göra hos andra leverantörer också. En pålitlig synklösning kan vara svårt att få till.

Om du kommer ha väldigt specifika krav i framtiden på hur du vill hantera din mail så kan du ju fundera över att sätta upp en egen mailserver och köra fetchmail, procmail etcetera, för att sätta upp det exakt som du vill. Jag hade en sån lösning förut, men valde att gå tillbaka till att hosta det hos en professionell leverantör pga tillförlitlighet.

Enkelt, för att mail går jävligt segt när du har mycket mail i lådan och befinner dig på en taskig uppkoppling.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-07 18:30

Enklaste lösningen kanske är att du en gång i månaden arkiverar dina äldsta mejl, så har du alltid mellan 5-6, alternativt 6-7, månaders mejl direkt tillgängligt och de äldre tillgängliga vid behov, snyggt ordnade i månadsvisa mappar.

Från Mail Hjälp:

"Arkivera brevlådor
Du kan arkivera (skapa en säkerhetskopia av) en brevlåda så att du vid behov kan hämta brev från den.

Så här arkiverar du en brevlåda:

Markera en eller flera brevlådor för arkivering.

Du markerar intilliggande brevlådor genom att skiftklicka och brevlådor som inte ligger intill varandra i listan genom att kommandoklicka.

Välj Brevlåda > Arkivera eller välj Arkivera från åtgärdspopupmenyn (knappen som ser ut som ett kugghjul) längst ner i sidofältet.

Välj en mapp eller skapa en ny mapp där du vill spara arkiven och klicka sedan på Välj.

Mail arkiverar brevlådor som .mbox-paket. Om du redan arkiverat en brevlåda skriver Mail inte över den befintliga filen utan skapar en ny version av den genom att lägga till ett nummer till filnamnet.

Om du behöver återställa brev kan du importera en arkiverad .mbox-fil som "Mail för Mac OS X"."

Ok, det är ett steg i rätt riktning.
Om jag bara behövde komma åt mail från en dator dvs.

Det synkar inte mail mellan samtliga datorer utan det blir ett manuellt arbete att sköta det. Har jag backupen på idisk så får jag ladda ned i en evighet för att få hem arkivet för att komma åt just det mailet jag behöver när jag är på min bärbara t.ex.

Kan arkiverade mail hålla en mappstruktur eller hamnar alla mail i samma låda vid import?

Jag var ute efter att få till en bra synkronisering mellan flera datorer och min iPhone. Jag tittade först på GMail, men gillade inte det upplägget. Jag vill kunna fortsätta att använda OSX Mail som jag känner mig hemma med och slippa blanda in Google i det hela...
Och det går... utan vare sig GMail eller MobilMe. Jag använder Surftown som webhotell och kan hantera min e-postserver själv. Efter lite knåpande har jag fått det att funka precis som jag vill... allt är perfekt synkat och funkar snabbt och smärtfritt... synkar alla brevlådor blixtsnabbt mellan datorerna och iPhone.
Här är hur jag gjorde...
Instruktionerna är för Surftown, du får förstås anpassa dem till det webhotell du använder...

Inställningar OSX Mail
När du startar upp ett konto från Surftown för första gången kan det komma en fråga om certifikat. Godkänn certifikat från Surftown genom att bocka i en ruta under "Visa certifikat"
Kontotypen ska vara IMAP. Använd "mailb4.surftown.com" som server för både in- och utgående mail. Fungerar det inte så kolla om Surftown flyttat e-postservern till annan adress, se nedan under "Certifikatfel"...

Under Avancerat sätt port 993 och bocka i Använd SSL, samt Autentisering "Lösenord"
Under "Redigera Serverlista" sätt "Servernamn" mailb4.surftown.com
Under "Avancerat" välj "Använd anpassad port" och sätt 587
Bocka i Använd SSL och under "Autentisering" välj "Lösenord". Uppge epostadressen som användarnamn och dess lösenord - har du flera konton kan du ta någon av e-postadresserna. Du kan använda samma för olika mailadresser, mailen skiljs ändå åt och läggs i olika brevlådor.
Kolla igenom allt under Brevlådefunktioner - tänk på att bocka i "Spara skickade brev på servern"

Som standard använder OSX Mail mappar som heter "Sent Messages" och "Deleted Massages. Däremot heter motsvarande mappar hos Surftown bara "Sent" och "Trash". Detta skapar problem och för att slippa den konflikten bör du ställa om Mail att använda rätt mappar hos webhotellet.
Du gör det i filen "com.apple.mail.plist" som du finner i ditt "Bibliotek" under "Preferences". Filen är binär och måste öppnas med ett program som klarar detta, t.ex PlistEdit Pro.
Under "MailAccounts" finner du nummer för olika konton. Leta reda på det konto som du vill ändra och leta sedan reda på raderna för Mailbox. Ändra dem till det som Surftown använder och det du ställt in med hjälp av Surftowns webmail - där kan du lägga till och ta bort "Folders" tills du är nöjd.

Inställningar iPhone
Under "Kontoinställningar>Avancerat>Brevlådefunktioner" väljer du sedan de folders som du använder hos Surftown.
Efter diverse inställningar kan det vara skäl att starta om mailprogrammet... och även iPhonen

Certifikatfel Citerat från Surftown
"Om du gärna vill använda SSL eller får certifikatfel i Mail, då måste du ändra ett par saker i Inställningarna.Vad man behöver göra är att ändra sin inkommande och utgående e-postserver till att använda sig av e-postserverns egna adress, istället för sitt domännamn – om man till exempel ligger på mail6 så ska man använda sig av mail6.surftown.comistället för mail.min-domän.com. Man ska även klicka i att servern använder/kräver säker anslutning (SSL). För att se vilken e-postserver man ligger på så ska man gå till My Surftown, klicka Domäninställningar, klicka önskat domännamn och sedan ytterligare en gång till på domännamnet på den följande sidan. Där finner man ”DNS konfiguration”, och kan se under MX records vilken e-postserver man ligger på. Står det till exempel mailb3.surf-town.netså är det alltså mailb3.surftown.comni ska använda er av i er e-postklient."

Ursprungligen av Petter-Filip:

Som standard använder OSX Mail mappar som heter "Sent Messages" och "Deleted Massages. Däremot heter motsvarande mappar hos Surftown bara "Sent" och "Trash". Detta skapar problem och för att slippa den konflikten bör du ställa om Mail att använda rätt mappar hos webhotellet.

Du gör det i filen "com.apple.mail.plist" som du finner i ditt "Bibliotek" under "Preferences". Filen är binär och måste öppnas med ett program som klarar detta, t.ex PlistEdit Pro.

Under "MailAccounts" finner du nummer för olika konton. Leta reda på det konto som du vill ändra och leta sedan reda på raderna för Mailbox. Ändra dem till det som Surftown använder och det du ställt in med hjälp av Surftowns webmail - där kan du lägga till och ta bort "Folders" tills du är nöjd.

Varför inte bara göra dessa inställningar i mail, markera mappen Sent och gå sedan upp i menyn Brevlåda -> Använd den här brevlådan till, och välj sedan Skickat, så kopplar mail ihop mappen skickat lokalt på datorn med den på servern. Upprepa med Trash. Fixat direkt i programmet och på under minuten, inget grävande och pillande i efter filer.

Hej Mikael, Jag provade att göra på det sättet, men fick inte till det och tvingades gå omvägen. Men funkar det så ska man så klart göra på det sätt du säger..

1
Bevaka tråden