Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spanskt tangentbord -> svenska tangenter

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-07 16:13

Jag funderar på att köpa en MacBook Pro 13" med spanskt tangentbord, för att sedan byta ut vissa av tangenterna mot svenska (dvs å, ä, ö, och vissa andra tangenter nära enter-tangenten).

Jag har följt vissa tidigare diskussioner där folk pratat om att byta tangenter på en MacBook Pro med engelskt tangentbord, och eftersom det inte har samma layout på knapparna (annan enter-tangent och faktiskt en tangent mindre än svenska/spanska) så måste man byta hela top caset.

Men! Det borde väl funka att bara byta vissa tangenter? Eller måste man byta hela top caset?

Spanska tangenterna har de flesta specialtecknen på samma ställen som det svenska, till skillnad från det engelska som har helt andra kombinationer.

Om detta går, hur gör man för att få tag i nya tangenter, och går det enkelt att byta själv?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-07 17:16

Jag mailade med en snubbe på Tradera som sålde en knappsatser till Macbooks. Han hade alla färger för alla modeller. De kostade runt 100-200:- för samtliga knappar. Annonsen finns kvar.

Det finns flera filmer på YouTube där dom visar hur man byter knapparna.

Testa det. Behöver inte kosta så mycket om du är händig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-07 21:00

Perfekt! Du har möjligtvis inte kvar länken till hans annons?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-07 21:04
1
Bevaka tråden