Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behörighetsproblem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OS X har fått spel när det gäller behörigheter. Jag kan inte installera drivrutinter för scannern (error code -5000) eller FlashPlayer (Installeraren kan inte öppna paketet. Det beror antagligen på att installerarens exekverare i ramverket inte har rätt ägarskap och/eller behörigheter.). Vad gör man åt detta? Jag är ändå admin i min egen dator men ändå trilskas behörigheterna.Hur gör man för att återställa eller rätta till det som ev. är fel? Jag vet inte om det har något samband med 10.5.8.

Du berättar inte om du har kört "Reparera behörigheter" i Skivverktyg. Om inte, prova det.

Det går inte. Det står bara: "Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel". Det gäller både skivkontroll och reparera behörigheter.

Jag provade att göra en "kallstart" på datorn och nu kommer jag inte in i systemet.

Senast redigerat 2009-08-07 09:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-08 11:30
Ursprungligen av Christian S:

Det går inte. Det står bara: "Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel". Det gäller både skivkontroll och reparera behörigheter.

Jag provade att göra en "kallstart" på datorn och nu kommer jag inte in i systemet.

Vad händer om du startar upp från din Mac OS X 10.5-skiva och reparerar disken och dessutom skivbehörigheterna?

det gick inte. Felkod 5000 där med

Testa att köra detta i terminalen:

sudo chflags 0 /Volumes/"din hårddisk"
sudo chown 0:80 /Volumes/din hårddisk"
sudo chmod 775 /Volumes/din hårddisk"
sudo chmod -N /Volumes/din hårddisk"

För sent nu. Formaterade om disken men jag kan inte installera OS X igen + att det går inte fram någon signal till skärmen längre. Misstänker att grafikkortet har blivit trött på livet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-07 13:51

Hur vet man att ett problem beror på behörigheterna är trasiga? Vad är ett "typiskt" fenomen? Är det sådant som nämns ovan? Eller kan man också få ett konkret meddelande om detta?

Ursprungligen av planB:

Hur vet man att ett problem beror på behörigheterna är trasiga? Vad är ett "typiskt" fenomen? Är det sådant som nämns ovan? Eller kan man också få ett konkret meddelande om detta?

Det finns inget som heter trasiga behörigheter. Naturligtvis kan man få problem kopplade till att man inte har rättigheter att t. ex. läsa vissa filer, men det betyder inte att något är trasigt. I så fall kan man t. ex. få ett meddelande om det och det är möjligt att det kan gå att lösa genom att gå lös med Skivverktyg, men det är inte alls säkert att det gör det. Det beror helt på vad det är för problem och vad man har för installation.

1
Bevaka tråden