Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macägare är prylälskare enligt studie

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittade detta på e24.se:

Citat:

Enligt en undersökning gjord av marknadsundersökningsbolaget NPD Group har två tredjedelar av alla Mac-ägare tre eller fler datorer hemma. Av PC-ägarna har enbart knappt var tredje person fler än tre datorer hemma, rapporterar CNN Money.

Undersökningen visar också att Mac-ägare i genomsnitt har 36 procent högre inkomst än den genomsnittlige amerikanske konsumenten. Macägarna är också generellt sett så kallade early adopters, det vill säga att de försöker hänga med i den senaste pryltekniken.

72 procent av dem äger en notebook, jämfört med 50 procent av PC-ägarna. Mer än två tredjedelar av Mac-ägarna har en Ipod. Det ska jämföras med att endast 36 procent av PC-ägarna äger en Ipod.

Mac-ägarna äger i genomsnitt 48 hushållsapparater jämfört med PC-ägarna, som endast har i snitt 24 sådana prylar.

Macfolket pryltokigt - Prylar - E24.se

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2009-10-06 18:59

Nu är jag visserligen inte amerikan men jag är fattig dödgrävare och blir mer och mer less på alla prylar jag en gång ägt och köper sällan mer än jag behöver utan har snarare gjort mig av med saker Fast en iPod äger jag ju

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-10-06 19:27

Stämmer på mig, älskar prylar i alla format

Prylar är väl typ religion i vårt samhälle?

"Du skall många andra prylar hava jämte mig" ropar mina grejer

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-06 19:51

Det finns en helt annan kategori också, och det är de teknikanalfabeter som började använda mac'ar i mitten av 80-talet för att de var lättanvända. Vanligt bland kulturarbetare och inom universiteten.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-06 21:08

Behövde dom en studie för att komma fram till det?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-06 21:23
Ursprungligen av Pilen:

Behövde dom en studie för att komma fram till det?

Det är så vetenskap fungerar. Eller vilka uppfattningar vill du lita på?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-07 13:36
Ursprungligen av planB:

Det är så vetenskap fungerar. Eller vilka uppfattningar vill du lita på?

Jag tycker bara att det är en självklarhet att prylgalningar är överrepresenterade som Macägare p.g.a. det kända faktum att folk som är intresserade av något (prylar t.ex.) ofta handlar inom det mer exklusiva marknadssegmentet (Mac t.ex.) medan folk som är ointresserade som regel köper det billigaste skiten dom kan komma över. Jag har stor respekt för vetenskaplig metod och dom resultat som uppnås med denna, dock anser jag att man inte ska gå till överdrift med vetenskapen. I detta fall anser JAG att det hade räckt med lite sunt förnuft, DU får anse vad DU vill.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-10-08 17:52

Behövs det verkligen göras en studie för att konstatera det?

Gillar prylar, men kännetecknet på mig är nog inte ANTALET prylar utan att jag vill ha BRA prylar.

Inga miniräknare från Casio, ingen "iPod" från käcka-kineskopian, ingen kass lur, ingen skit helt enkelt.

jag lägger hellre några sura kronor på att få form och funktion....

Då blir det Apple, HP Räknare, Apples Ipods, iPhone, BMW motorcyklar osv osv.

Jag ställer helt enkelt krav på mina prylar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-06 22:25
Ursprungligen av Goflorp:

Gillar prylar, men kännetecknet på mig är nog inte ANTALET prylar utan att jag vill ha BRA prylar.

Inga miniräknare från Casio

Vad är det för fel på Casios miniräknare? Har använt en i fyra år nu och den fungerar strålande.

Ursprungligen av shandar:

Vad är det för fel på Casios miniräknare? Har använt en i fyra år nu och den fungerar strålande.

Tja, ruska på den och den skramlar rätt bra om det är plasttangenter på den.
På en HP sitter tangenterna på en liten hävarm med en exakt kalkylerad(?) tröghet bakom, varje inmatning, funktion, varje färg på en knapp är genomtänkt 7ggr om.
Längst ner på tomma sidor i manulen står det

This page was left blank on purpose

Handböckerna är små mästerverk på 150 sidor.

Det är på Casio, Sharp och Texas med... men då innehåller dessa 150 sidor 6 olika språk...

Jag kör bl a en HP-41CX från 1982... rätt gött om programsteg, alfa-LCD-display, all trigonometri etc som man kan behöva...

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-06 22:33
Ursprungligen av Goflorp:

Gillar prylar, men kännetecknet på mig är nog inte ANTALET prylar utan att jag vill ha BRA prylar.

Inga miniräknare från Casio, ingen "iPod" från käcka-kineskopian, ingen kass lur, ingen skit helt enkelt.

jag lägger hellre några sura kronor på att få form och funktion....

Då blir det Apple, HP Räknare, Apples Ipods, iPhone, BMW motorcyklar osv osv.

Jag ställer helt enkelt krav på mina prylar.

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Om man ändå köper någonting, varför inte köpa det bästa eller iaf det bästa man har råd med?
Ett bra exempel är att jag köpte en Herman Miller Aeron stol för att ha någonting skönt att sitta på

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-10-08 20:12
Ursprungligen av Goflorp:

Gillar prylar, men kännetecknet på mig är nog inte ANTALET prylar utan att jag vill ha BRA prylar.

Inga miniräknare från Casio, ingen "iPod" från käcka-kineskopian, ingen kass lur, ingen skit helt enkelt.

jag lägger hellre några sura kronor på att få form och funktion....

Då blir det Apple, HP Räknare, Apples Ipods, iPhone, BMW motorcyklar osv osv.

Jag ställer helt enkelt krav på mina prylar.

Samma här, inget junk, om det inte är kvalitativt junk då

HP-räknare.... Ooooo,,,, kan vi inte dra igång en tråd om dessa juveler....., snälla.....
HP-räknarna (åtminstone de äldre varianterna) har samma gedigna kvalitetskänsla, och samma typ av halvreligiös dyrkan, som Apple-produkterna.

/ Ägare av HP41CV, HP19II, HP29C, HP35S + en skrälldus med HP-Mätinstrument.....
/ Hellre kvalitet än kvantitet, men helst både och!

> Vad är det för fel på Casios miniräknare? Har använt en i fyra år nu....

HP-användande räknas i decennier, inte år....
Min HP29C har jag kört näst intill dagligen sedan inköpet -77!

> köpte en Herman Miller Aeron stol....

Jyst!

Å' själv sitter jag på en Stocke Pendulum, Balans eller Gravity i mina olika "arbetsrum".

Det där med pryltokig / kvalitetskänslig verkar stämma in rätt bra på Mac-kollektivet!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-06 23:39

Jag hör också till den åldern då det är det lätt att komma in på miniräknarnostalgi...

Ni vet...

"Men var finns = knappen då?"

Casio FX602P. 1982 tror jag. Funkar ännu. Har väl bytt batteri två gånger eller så. Men visst, HP har väl den bästa kvalitetskänslan. Dock mindre roligt för dom som köpte de gamla HP41 (?) med röda LED-display. De fick sitta längs väggarna i skolsalen för att kunna koppla in batterieliminatorn...

Eller så kan man vända på det och tolka det som att prylälskare ofta har en Mac hemma.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-07 08:02
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Eller så kan man vända på det och tolka det som att prylälskare ofta har en Mac hemma.

Eller tre

Ursprungligen av kainen:

Eller tre

Tre? Ja, det är så många jag normalt har inom räckhåll. Hur många det är i huset är en annan sak. O:-)

prylgalen 4life!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-08 23:09

Liksom äventyret har ett namn, så har kvalitet det också.

1
Bevaka tråden