Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern FM-mottagare?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Lyfter radiofrågan igen.
Jag är grymt sugen på en Iphone, men har tvekat pga radion. Mitt dilemma är att jag tänkt att köpa ett snik-abonnemang (Halebop) som bara ger 500 Mb surf per månad. Det passar mig fint eftersom jag har WLAN både hemma och på jobbet. Men av den anledningen undrar jag hur mycket streamad radio "drar". Lyssnar cirka en timme per dag på väg till jobbet där streamningen måste gå över 3G.

En kompis tipsade om möjligheten till extern FM-mottagare, dvs vanlig radio över FM-nätet. Som jag förstår det så passar inte Apples mottagare till Ipod för Iphonen. Finns det andra tillverkares fm-mottagares som skulle fungera på Iphonen?

Tacksam för alla kloka synpunkter i frågan.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-05 22:23

Enkel överslagsberäkning:
Streamad radio 128 Kbit/s => 60 sekunder * 60 minuter = 3600 sekunder på en timme. 3600 * 128 kbit/s = 460800 Kbit => (delat med 8) 57600 KB => (delat med 1024) 56.25 MB
56.25 * 30 = 1687.5 MB/mån... (om du lyssnar 1 timme varje dag, även lördag och söndag)
Vardagar, t. ex. oktober 09, 22 dagar => 1237,5 MB
Hälften om du kör 64 Kbit/s...

dvs snik-abonnemanget kanske inte räcker till...

---
Förtydligande.. 64-128 Kbit/s är väl vad de flesta strömmar sin radio med...

Tack Henil. Du får MVG även om resultatet var nedslående.

Griffin Navigate verkar klart intressant eftersom den löser problemet. Någon som har erfarenhet av denna?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-07 22:01
Ursprungligen av iphonebutiken:

Beställt!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-12 09:49

FM radio och bluetooth

Bra tips med Griffin och den varianten verkar bra. Jag har dock fått för mig att jag vill ha samma som Griffin fast med med bluetooth, alltså bluetooth från iphonen upp till dosan (där fm och mic finns) och sedan trådat därifrån. Vet att Nokia har en variant men har svurit att inte använda ngt från nokia nu när man kör stiliga iphone (dessutom ser det ut som man inte kan köra egna lurar )

---
Såg just på Griffins hemsida (http://www.griffintechnology.com/products/navigate) följande om Griffin Navigate: iPhone users: just plug Navigate into your dock connector, then connect your headset to the headphone jack of your iPhone to listen and talk (?), läser jag fel? det sista man vill är väl att både ha en sladd från dockkontakten och en från iphonen hörlursutgång?? På bilderna från griffin ser det ifs ok ut. Ngn som vet hur det exakt funkar?
---

Det jag söker är alltså typ som denna;
Nokia Sverige - Bluetooth-headset BH-903

Någon som har något tips?

Kan också tillägga för intresserade av fm-över-3G att jag i dagsläget lyssnar 30min till och 30min promenerandes hem och det "kostar" ca 50Mb per dag med WunderRadio (mycket bra onlinespelare för övrigt, 38kr på itunes har jag för mig).

Senast redigerat 2009-10-12 12:28

Kollegan har en Navigate som han är grymt nöjd med,
men tyvärr slås vissa hörlursfunktioner ur spel, t ex om det ringer kan du inte använda knappen vid micken för att svara. Men, men. Man kan inte få allt.

1
Bevaka tråden