Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac stannar på äpplet vid start, program är "skadade" mm

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-22 18:55

har haft min Imac 24" i drygt ett halvår nu och den har funkat utmärk so far!
men nu har de hänt nåt konstigt...

har haft den påslagen i några dagar nu och tänkte att den skulle få vila lite inatt.
sen när jag skulle starta upp den idag så vill den inte starta den kommer till vita bakgrunden och äpplet och en snurrande grejj under men inte längre...

så jag slog av den och provade starta igen denna gång så hoppade den igång efter en bra jäkla stund.

så tänkte jag testa att installera några nya programuppdateringar men de gick ju inte alls.. :S

och nu ville den inte starta om igen... efter många försök så hoppade den igång igen.

och sen så har jag haft fildelning och internetdelning på slaget som ett wep skyddat nätverk förut och har det fortfarande... men hittar varken nätverket på min
tv iphone eller macbooken...

vad kan de vara för fel?

här är spec på datorn jag har

Modellnamn: iMac
Modellidentifierare: iMac8,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 3.06 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 6 MB
Minne: 2 GB
Busshastighet: 1.07 GHz

Mac OS X 10.5.8

Tacksam för hjälp!

Mvh
Patrik

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-22 19:32

nu går det inte att öppna Itunes heller:S de står
"den här kopian av Itunes är skadad eller har installerats på fel sätt.installera om Itunes"

och försöker jag göra de så kommer det upp en ruta där det står

"Uppdateringen Itunes kan inte installeras.
Programuppdatering kunde inte expandera paketet på rätt sätt."

Inte för att säga att det här är exakta orsaken, men det låter som ditt filsystem har tagit skada.
Har du backup på sakerna, testa att göra en ominstallation och se om det hjälper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-23 12:37

Börja med att sätta i Installationsskivan. Starta om och håll nere alt-tangenten. Då ska du få en boot-skärm. Välj hårdvarukontroll. Kör hårdvarukontrollen. Om hårdvaran är ok, boota om igen och håll nere alt-tangenten igen. Välj installationsskivan. När installationsskivan har startat upp, gå till Verktygsmenyn och välj skivverktyg. Markera din HD ock kör reparera skiva och reparera skivbehörigheter. Om det inte fungerar nu måste du installera om systemet med Arkivera och installera från installationsskivan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-23 13:06
Ursprungligen av Joel:

Börja med att sätta i Installationsskivan. Starta om och håll nere alt-tangenten. Då ska du få en boot-skärm. Välj hårdvarukontroll. Kör hårdvarukontrollen. Om hårdvaran är ok, boota om igen och håll nere alt-tangenten igen. Välj installationsskivan. När installationsskivan har startat upp, gå till Verktygsmenyn och välj skivverktyg. Markera din HD ock kör reparera skiva och reparera skivbehörigheter. Om det inte fungerar nu måste du installera om systemet med Arkivera och installera från installationsskivan.

när jag håller in alt knappen så kommer det upp så man kan välja om man vill starta från CD skivan eller hårddisken hittar ingenstans där man kan välja hårdvarukontroll:tveksam:

Mvh
Patrik

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-23 14:46

har provat att köra reparera skivan nu... de avbryts efter några sekunder och det står "ogiltig syskonlänk"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-23 14:57

om jag nu vill installera om datorn hur gör man med all musik och alla program och liknande som jag har i Itunes?

och hur gör jag ominstallationen satt de blir på rätt sätt?

Mvh
Patrik

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-09-23 21:41
Ursprungligen av GoliAth:

om jag nu vill installera om datorn hur gör man med all musik och alla program och liknande som jag har i Itunes?

och hur gör jag ominstallationen satt de blir på rätt sätt?

Mvh
Patrik

http://manuals.info.apple.com/en_US/Leopard_Install-Setup.pdf

välj "arkivera och installera" klicka i att behålla alla nätverksinställningar användare m m
då byts endast systemet ut, allt annat behålls, det står i manualen, lycka till om det nu var detta som var felet.
Sedan får du köra programuppdatering många gånger.

För mig låter det som att din hårdisk håller på att ge upp.
Hade samma problem med min iMac, bytte hårddisk efter ca 1 år.

Jag fick rådet att inte göra något mer med datorn och att istället lämna in disken för att kunna rädda materialet på den.
Jag lyckades rädda mina bilder, dokument samt stora delar av mitt itunes bibliotek innan min disk gav upp helt.

Ett hett tips är att göra en backup av dina filer så fort som möjligt!

Stoppa in startskivan och rensa burken.eller jag menar starta från skivverktyg och se om den kan hitta något fel! hälsningar grizzlan

Har du flytat om programen på hårddisken så kan sänt här hända! vissa program måste ligga kvar i programmappen och i bibloteksmapparna.flyttar man dom så hittar mr mac inte hem och irrar bort sig i skogen tack grizzlan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-27 21:31

tänkte jag skulle försöka installera om leopARD men de vill sig inte riktigt..

jag följde insturktionerna här
Mac OS X 10.5 Help: Installera om Mac OS X
men vid den punkten där man ska välja Arkivera och installera så finns inget sånt alternativ

så hr ser de ut när jag trycker på alternativknapnen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-27 21:46

de här felmedelandet får jag när jag försöker reparera skivan med skivverktyg

Och det är förmodligen därför du inte kan köra "Arkivera och installera".

Du får nog försöka ta backup på så mycket du kan, och sedan radera allt och installera om.

Du kan ju också prova med lite mer kraftfulla program än Skivverktyg. T.ex. Diskwarrior eller TechTool Pro. De kostar en slant, men det kan det kanske vara värt om du har viktiga saker som du vill försöka rädda innan du raderar hela disken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-05 18:06

jag har lyckats säkerhetskopoera hela datorn med hjälp av time machine nu!

men nu när jag ska installera om osx och ska återställa från säkerhetskopian så har den fastnat på "11 minuter kvar"... de har stått så nu i 1 timme och så är den där lilla färg tänk grejjen framme

vad gör man? vågar man starta om datorn eller ska jag låta den stå och tänka nån timme till?

Mvh
Patrik

Hoppas att du får till det. Bra att du hann ta en backup för det är nog inte helt otroligt att hårddisken håller på att lägga av. Så där började det för mig för en vecka sen. Skulle starta om min iMac (20" Dual Core 2.66) efter att den varit på några dagar innan jag stängde av den. Då kommer jag inte förbi första gråa skärmen och jag får till slut en mapp med ett frågetecken i. Rensar minnet och eftersom jag inte kan reparera filsystemet med Skivverktyget installerar jag om OS X. Datorn funkar ett tag sen och jag kan göra en omstart men uppenbarligen inte stänga av den över natten och få på den igen för då var det dött igen. Rensar minnet igen och då hittar jag HD'n igen och med installationsdisken i kan jag reparera hårddisken och starta datorn igen. Tack vare Data Rescue kan jag rädda det mesta samt göra en backup med Time Machine på en extern disk. Det här sker sen ungefär tre ggr till fram tills igår när jag skulle slå på datorn och nu händer INGENTING. HD'n är "borta". Jag hittar den inte ens med Skivverktyg. Lika bra att anta att disken lagt ner, eller? Hittade en pdf här:
Apple - Support - Search

- om att själv byta ut hårddisken och det verkar inte alltför krångligt. Nån som har testat?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-08 20:42

jag lämnade datorn till macoteket igår och dom kom fram till att de va hårddisken som hade gett upp:(
jäkla tur att jag hann säkerhetskopiera allt!

1
Bevaka tråden