Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Informationsöverföring mellan OS 10.3 och 10.6?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Utan att lyckas har jag försökt föra över information via Flyttassistenten, nätverksladd direkt kopplat mellan datorerna och även via trådlöst nätverk. Jag har en iBook med os x 10.3.9 och en ny MacBook Pro med os x 10.6.1.

Jag är lite förvånad över svårigheterna eftersom det mesta med mac har fungerat bara genom att plugga in och köra igång. Är det "åldersskillnaden" som är ett problem? Några tips?

Det är rätt mycket som ska flyttas över så att sitta och bränna cd-skivor känns inte som ett alternativ...

jag zippar alltid ner min hemkatalog och andra saker typ /Applications och scpar över.
dra igång ssh demonen på din nya dator o kör teminal på den gamla --> "scp fil.zip user@nydatorip:/Users/nyuser/Desktop"

eller bara dra igång ftp server på den gamla eller nya och anslut med ftp klient från den andra.

Jag har för mig att flyttassistenten bara fungerar med firewire.
Du skriver inget om det, men jag tror båda dina datorer har firewire.
Prova så här:
Skaffa en firewirekabel, se till att den har rätt kontakter, de är olika för FW 400 och 800.
Starta sedan den gamla datorn med t nertryckt, då ska den starta i firewireläge och en stor firewiresymbol studsar omkring på skärmen.
Sedan kopplar du ihop datorerna med kabeln och då ska den gamla datorn dyka upp som extern hårddisk på den nya datorn.
Nu ska det fungera med flyttassistenten.
Lycka till
Lennart

Flyttassistenten
Steg 1: Hur vill du överföra din information? Svar: Från en annan mac
Steg 2: Trådlöst eller trådbundet nätverk? Svar: Använd nätverk
Steg 3: Utför följande på din andra mac, 1: Öppna programuppdatering och kontrollera att du har den senaste versionen av Mac OS X installerad...

Där sket sig min förhoppning om flyttassistenten trådlöst. Vad jag förstår verkar lättast vara med firewire, den studsande firewiresymbolen har jag fått fram. Men varför göra så lätt för sig som möjligt, innan jag införskaffar en sådan sladd vill jag undersöka några saker:

FTP: finns det någon guide här eller något annat tips? Vad behövs det för program? (Inte sysslat med ftp sen nån gång på 90-talet och aldrig mellan två egna datorer.)

Nätverkssladd: jag har ju faktiskt lyckats koppla samman två pc en gång i tiden för samma ändamål, nog måste det gå att få ihop två böcker också?

Dator-till-dator-nätverk via AirPort? Jag kan koppla ihop dem men hur gör man för att ansluta på riktigt? Få tillgång till filer och flytta och greja?

Ett alternativ är förstås att köpa en extern hårddisk att ha som säkerhetskopia och mellanhand.

Tackar för svaren.

Hej igen
Jo, det stämmer att flyttassistenten numera även funkar via nätverk.
Jag hade redan glömt att den uppdaterades i våras och att jag faktiskt använt den så en gång, i ett nätverk som gav ip-nummer till datorerna.
Om man inte har en router, utan bara kopplar en nätverkskabel mellan datorerna, (rak eller korsad?, jag vet inte), så tror jag att man måste ge datorerna ipnummer manuellt.
Tex borde det funka med 192.168.0.10 till den ena och 192.168.0.11 till den andra, samt subnet 255.255.0.0 i båda.
Möjligen behövs också en routeradress i båda, 192.168.0.1.
Hoppas någon annan har provat och kan bekräfta eller rätta mig.
/Lennart

Sedan flera år tillbaka så har de nätverkskort som finns på Mac varit av den typen att de själva känner av huruvida sladden ifråga är korsad eller inte. Vilket i sin tur betyder att det inte spelar roll vilken typ av Ethernetsladd du har. Förr behövde man ha rak mellan datorer och korsad (den vanliga typen) mellan dator och nätverksutrustning som hubbar, switchar, routrar osv.

Du måste ge dem manuella nummer + router har du inte, eller så sätter du ena datorns IP som router på båda. Spelar ingen roll. Samma subnät, som skall vara 255.255.255.0 (sista gruppen skall vara noll, inte två sista).

Du behöver inte sätta routeradress för att de ska kunna kommunicera. Det räcker med IP-adress och subnätmask.

1
Bevaka tråden