Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WD Passport Essential som portabel hårddisk

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-10-05 23:11

Hej!
Jag har precis inskaffat mig en WD passport Essential 500GB.
Mitt problem är att det inte går att kopiera nya mappar eller filer till den, vare sig från PC eller mac.
Det jag kan göra att att ta en backup på min dator... Men jag vill ju själv styra över vad som ligger på den, typ via finder... kKlickar jag på visa info i finder så ser jag att jag bara kan läs den och inte skriva på den... Någon som vet hur man gör?
tacksam för hjälp!

Tryck på låset i högra hörnet väl inne i "visa info" Välj sedan läsa och skriva på de ( jag har tre) olika användarna du kan välja mellan. Det kanske hjälper

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-10-05 23:21

Med riska att låta dum, vilket lås? När jag höger klickar på enheten så ser jag inget lås...

Högerklicka - visa info.. sen ser du vad jag menar

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-10-05 23:25

Det är det som är kruxet jag ser inget lås...

Ursprungligen av speer:

Det är det som är kruxet jag ser inget lås...

Ser du nu? Under delning och behörighet

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-10-05 23:29

tyvärr så ser jag det inte

Kolla under skrivverktyg ( diskutility) och kontrollera disken t.ex...

Att formatera om hårddisken till HTF (macs format).. kan hjälpa! En back-up är ju värdelös om du ändå inte kan komma åt filerna !?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-10-05 23:34

om man formaterar den till HTF är det helt kört att använda den på PC då?

Ursprungligen av speer:

om man formaterar den till HTF är det helt kört att använda den på PC då?

Nej, men som ovanstående skriver så kan man formatera om hårddisken till FAT32, då stöds den både i PC och Mac, men inte filer större än 4Gb ( minns inte exakt )..

Det gör du i skivverktygen..

Har för mig att du inte kan använda Time Machine för att göra back-up på din mac. Någon får gärna rätta mig på den punkten.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-05 23:34

Inte konstigt, den är ju formaterad med NTFS. (Windows filsystem)

Den borde i och för sig fungera på Windows.

Någon här kan säkert tala om hur du får FAT32 på den som kan läsas av Mac såväl som Windows

Edit: Mac OS filsystem heter HFS+

Du behöver specialprogram för att läsa det filsystemet på Windows. Kostar ett par hundra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-06 10:35

Apples drivrutiner i Bootcamp för Snow Leopard gör väl att Windows kan läsa/skriva HFS+? Isf kan du försöka installera dessa på din Windowsdator. Hur vet jag inte, men det borde få att hitta filerna på Snow Leopard-DVDn och installera manuellt i Windows.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-06 11:14
Ursprungligen av doomas:

Apples drivrutiner i Bootcamp för Snow Leopard gör väl att Windows kan läsa/skriva HFS+?

Är det så? I så fall är det något nytt.

Det kom i bootcamp 3.
Men du kan bara läsa i windows.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-06 11:59
Ursprungligen av illerG:

Det kom i bootcamp 3.
Men du kan bara läsa i windows.

Kan du förklara närmare. Kan man bara läsa HFS när man kör Windows i bootcamp och försöker komma åt HFS-diskar?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-10-06 23:23

Så formatera den till FAT32 är det som funkar på både Mac och PC. För det vill man ju i alla fall ha möjlighet till,så man kan dela med sig av sina fotton till en PC-användare!

Det där med drivrutiner från Snow leopard verkar bökigt, om man ska gå igenom det varje gång man kopplar ihop sig med en ny dator...

Ska prova de i morgon!
Tack för hjälpen!

Ursprungligen av speer:

Så formatera den till FAT32 är det som funkar på både Mac och PC. För det vill man ju i alla fall ha möjlighet till,så man kan dela med sig av sina fotton till en PC-användare!

Det där med drivrutiner från Snow leopard verkar bökigt, om man ska gå igenom det varje gång man kopplar ihop sig med en ny dator...

Ska prova de i morgon!
Tack för hjälpen!

Å andra sidan kan du ju köpa ett billigt USB minne om du vill dela med dig snabbt av dina bilder.

Om du vill ha en säker och bra back-up så rekommenderar jag Time-Machine. Då måste hårddisken vara formaterad i Mac's format: HFS+...

1
Bevaka tråden