Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bärbar backup hårddisk för resa? ca 250gb

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Ska ut och resa och skulle vilja kunna ta backup på mina foton som jag kommer att ta under resan.

Har i dagsläget en MacbookPro 15" och en MyBook 500gb för backup hemma men skulle vilja ha en enkel och smidig som inte kräver egen strömförsörjning på typ 250gb,

Några tips?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-06 22:24

Jag är mer än nöjd med min Western Digital Passport Studio med FW800.

HFS+ förinstallerat...

Lacie Rugged är grymma!!!

LaCie - Rugged Hard Disk - Hi-Speed USB 2.0

Finns med USB, Firewire 400 och 800

Ursprungligen av jurassic579:

Lacie Rugged är grymma!!!

LaCie - Rugged Hard Disk - Hi-Speed USB 2.0

Finns med USB, Firewire 400 och 800

Nu har jag beställt en Lacie Rugged. Återkommer med prestanda och recension senare i veckan när den har anlänt

//Svante

Vore det inte bättre med en sådan här (typ)? Så spar du några kilon, slipper ha datorn med dig, osv., osv.. HyperShop - The Official Online Store for HyperMac + HyperDrive

Har en Hyperdrive Space själv.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Vore det inte bättre med en sådan här (typ)? Så spar du några kilon, slipper ha datorn med dig, osv., osv.. HyperShop - The Official Online Store for HyperMac + HyperDrive

Har en Hyperdrive Space själv.

Käck sak.

Jag som har en iPhone känner osökt att en minneskortsläsare med en sladd in i botten på luren. Parat med ngn programvara hade vart en "schucker gerät" att inneha.

Ngn som vet om sådan lösning finns?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Vore det inte bättre med en sådan här (typ)? Så spar du några kilon, slipper ha datorn med dig, osv., osv.. HyperShop - The Official Online Store for HyperMac + HyperDrive

Har en Hyperdrive Space själv.

Eftersom jag även kommer att skriva uppsatser, dagbok och blogga från resa så följer ändå datorn med.

En dock kontakt till iPhone skulle ju inte vara helt fel kan jag säga

Jag kör med:
FreeAgent Go Mac: Portable/External Hard Drives for Your Mac Computer | Seagate

och är hur nöjd som helst! Fungerar perfekt med FW till min MBP och imac. Man får med en fin docka som jag har bredvid imac'n och när jag ska iväg så drar jag bara med mig hårddisken. Väldigt snygg tycker jag!

USB-FW400-FW800

Du behöver bara koppla in hårddisken med en kabel till datorn.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-07 09:34

Kan man nöja sig med USB vill jag nämna denna eminenta disk som är lite lättare att hantera pga att den har en integrerad kabel och ett lock som gör att den blir en smidig "kloss" utan utstickande sladdar eller kontakter. Jag använder en sådan också, och det är rätt bekvämt att slippa hantera lösa sladdar.

LaCie - Little Disk, Design by Sam Hecht - Hi-Speed USB 2.0

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-09 14:12

Finns också ganska trevlig disk från iomega. Har FW 400. Har använt både WD Passport Studio och iomega. Är ungefär lika nöjd med dem. Ytterhöljet på iomega är av metall och mer hållbart medan WD är av plast. Dock är WD lättare och mindre. Liten sak men med max 8 kg handbaggage på flyg är varje sparat gram en välsignelse i min erfarenhet.

Kan säga att alla yrkesfotografer jag jobbat med ( ganska många) har alla kört Lacie rugged..

hahah 8 kg handbagage..Har nog aldrig rest med mindre än 25. Tricket är att inte låta dom se att väska när tung..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-10 14:10
Ursprungligen av jurassic579:

hahah 8 kg handbagage..Har nog aldrig rest med mindre än 25. Tricket är att inte låta dom se att väska när tung..

Så sant, men ibland så ber de illasinnade människorna på incheckningen att man skall väga handbagaget och mer än 12 kg har jag aldrig blivit tillåten . Sorry för off-topic.

iomega eGo-serien finns ibland med både FW och USB.

Kör den på FW och du behöver bara ha en sladd.

har själv två st... de är snygga med....

G-Tech G-Drive Mini 2.5" 250 GB. FW 800, FW 400, USB. Mycket nöjd med min (dock 500 GB).

1
Bevaka tråden