Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Mac OS 9 från extern CD-enhet?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Aneby
  • 2009-09-23 08:03

fler mac os 9 problem!
har en clamshell och den interna cd:n är slutkörd, mac os 10.3 installerat just nu men vi degradera till mac os 9, försökte med extern cd men i och med att maskinen bara har usb 1.1 så verkar den inte kunna boota från min mac os 9 skiva.

går ju att installera det i classic läge men då måste man ha mac os 9.1, och jag har bara uppgraderingen inte hela systemet.. någon som har en idé på vad man kan göra?

Ovanstående inlägg har brutits ut från en annan tråd. Släng inte in nya frågor i trådar som handlar om något helt annat.

/Mod

Ingen PowerPC-maskin kan väl starta från USB om jag inte minns fel.

  • Medlem
  • Aneby
  • 2009-09-23 15:28

så är det kanske ja:tveksam:
så ända lösningen är att plocka ut hårddisken, trycka i den i exempelvis en powermac med en 2,5" konverter och sen ladda in system 9 och flytta tillbaka den in i den bärbara?

Ursprungligen av Ginos:

så är det kanske ja:tveksam:
så ända lösningen är att plocka ut hårddisken, trycka i den i exempelvis en powermac med en 2,5" konverter och sen ladda in system 9 och flytta tillbaka den in i den bärbara?

Såvida du inte har FireWire så ja.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Ingen PowerPC-maskin kan väl starta från USB om jag inte minns fel.

Jodå, de flesta kan det. Däremot är det inte alla som automatiskt hittar startskivor. En del gör det medan man får hacka i Open Firmware på de andra.

starta power-pcburk från usb-minne

Hej.
Har ett 512 Mb USB-minne med OS9 på som funkar utmärkt att boota ifrån.
Datorn; PowerBook 800MHz. Håll ner Alt-knapp vid start och välj startdisk.
Vid test av olika iBooks G3 och G4or har en del funkat så här (de flesta), en del inte.
Kul om man vill spela gamla spel mm.
Tror att jag installerade OS9 på detta formaterade minne från samma PowerBook, med en installationsskiva, annars var det från en iMac G3a.

  • Medlem
  • Aneby
  • 2009-10-04 09:17

Jag testar och installerar det på mitt usb minne genom powermacen jag har stående får vi se om det fungerar.

Vilka PPC är det som kan boota från USB utan speciella patchar? På ett ungefär? G3? lellekage nämnde iBooks, men inte om det var någon systematik i vilka som kunde.

  • Medlem
  • Aneby
  • 2009-10-05 13:28

Det fungerade!
Jag installerade det på ett USB minne och fick igång den att boota ifrån det. Därifrån kunde jag installera det på den interna när jag väl va "inne" i systemet. Tack för all hjälp!

1
Bevaka tråden